ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده مداوم از گجت های هوشمند با علائم اختلال کم توجهی – بیش فعالی ارتباط دارد

بسیاری از مردم عقیده دارند که استفاده مداوم از دیوایس های هوشمند توسط نوجوانان، قدرت تمرکز را از آنها گرفته است، اما آیا این مسئله واقعا حقیقت دارد؟ پاسخ، یک «شاید» بزرگ است. بنابر نتایج ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

بسیاری از مردم عقیده دارند که استفاده مداوم از دیوایس های هوشمند توسط نوجوانان، قدرت تمرکز را از آنها گرفته است، اما آیا این مسئله واقعا حقیقت دارد؟ پاسخ، یک «شاید» بزرگ است. بنابر نتایج یک تحقیق که در ژورنال اتحادیه پزشکان آمریکا منتشر شده، میان استفاده مداوم از دیوایس های هوشمند و علائم اختلال کم توجهی - بیش فعالی (یا به اختصار ADHD) ارتباط وجود دارد.

از میان 2587 دانش آموز دبیرستانی که برای دو سال زیر نظر قرار داشتند، آن دسته از افرادی که از چندین نوع مدیا دیجیتالی برای چند بار در روز استفاده می کردند، تا دو برابر بیشتر از سایرین علائم اختلال کم توجهی - بیش فعالی (مانند عدم کنترل بر حرکات عصبی آنی و عدم صبوری) را داشته اند. هرچه استفاده از مدیای دیجیتالی بیشتر باشد، به احتمال زیاد علائم بیشتری نیز بروز می کنند.

اگرچه با انتشار چنین تحقیقی، سرزنش نوجوانان به خاطر استفاده های غیر ضروری از دستگاه های هوشمند بسیار وسوسه برانگیز جلوه می کند، اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال محققان اشاره کرده اند که این تحقیق نمی تواند به معنای ارتباطی مستقیم میان استفاده از گجت های هوشمند و اختلال کم توجهی - بیش فعالی باشد. در واقع تشخیص این موضوع سخت است که چند درصد از افراد، پیشتر نشانه های این اختلال را داشته اند و صرفاً استفاده از دیوایس ها، عامل این علائم شناخته شده است.

با این همه، تحقیق مورد اشاره می تواند دلیلی مناسب برای مکالمه والدین با فرزندان درباره استفاده مداوم از مدیای دیجیتال باشد. لزوماً نیازی به محدود کردن نوجوانان نیست اما شاید بد نباشد که آنها را به روی آوردن به عادات سالم تر و نادیده کردن نوتیفیکیشن ها دعوت کنیم. این موضوع همچنین نشان می دهد که ابزارهای کنترل مدت زمان استفاده از این دیوایس ها، که شرکت هایی مثل گوگل و اپل آنها را ارائه کرده اند، بیشتر از آنچه به نظر می رسند کاربردی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی