ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دارپا سیستمی برای کنترل ماشین‌ از طریق ذهن می‌سازد

به تازگی دارپا اعلام کرده که در حال توسعه‌ی تکنولوژی منحصر به فردی است تا به سربازان اجازه دهد ماشین‌ها را با مغزشان کنترل کنند. از این رو آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا در ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵

به تازگی دارپا اعلام کرده که در حال توسعه‌ی تکنولوژی منحصر به فردی است تا به سربازان اجازه دهد ماشین‌ها را با مغزشان کنترل کنند. از این رو آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا در حال توسعه‌ی نوعی رابط عصبی است که بتواند اطلاعات را از مغز سربازان به ربات ها انتقال دهد.

پروژه توسعه یافته قسمتی از برنامه‌‌ی جدید N3 است و هدف دارد سیستمی برای ارسال یا دریافت اطلاعات با کمک امواج مغز توسعه دهد. این برنامه در صورت موفقیت خود قادر خواهد بود پلی میان انسان‌ و ماشین‌ برقرار کند. این مسئله بدین معنی است که سربازان در آینده‌ای نزدیک می‌توانند پهپاد‌ها یا گجت‌های دیگر را بدون استفاده از کنترلر، هدایت کنند.

شاید این مسئله غیر ممکن به نظر برسد اما محققان سعی دارند به یکی از دو روش ذیل این هدف را تحقق بخشند:

  • قرار دادن یک دیوایس غیر تهاجمی بیرون بدن سرباز
  • استفاده از سیستمی که نیاز به جراحی نداشته باشد و سرباز بتواند آن را خورده، تزریق کرده یا استنشاقش کند.

حال این آژانس تحقیقاتی نیاز دارد که با تیم‌هایی همکاری کند که بتوانند چنین تکنولوژی‌هایی را خلق کرده و آنها را به واقعیت تبدیل کنند.

علاوه بر این، برنامه‌ی یاد شده قرار است روی دو حوزه تکنیکی تمرکز کند؛ بدین صورت که از یک سیستم غیر تهاجمی برای ضبط و تحریک امواج مغز بهره بگیرد یا اینکه اگر مجبور شد تهاجمی انجام دهد، این مسئله به صورت محدود رخ دهد.

این آژانس تحقیقاتی برنامه N3 را به صورتی برنامه ریزی کرده تا طی ۴ سال بتواند روشی امن برای توسعه‌‌ی سیستم ‌های رابط عصبی پیدا کند و به تولید آنها بپردازد تا رویای کنترل ماشین‌ها توسط مغز انسان به حقیقت بدل شود.

محققان دارپا باور دارند در آینده می‌توان از سیستم منحصر به فردشان برای کنترل وسایل نقلیه‌ی هوایی، سیستم های دفاعی سایبری و دیگر تکنولوژی‌های ورزات دفاع استفاده نمود.

 

تماشا کنید: ربات‌های بهره‌مند از هوش مصنوعی حرکات انسان را تقلید می‌کنند [تماشا کنید]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی