ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فسیل مار

قدیمی‌ترین فسیل مار پیش از تاریخ در میانمار یافت شد

بارها در مورد حشرات و حیوانات شنیده‌اید که در کهربا یا رزین درخت فسیل شده گیر کرده‌اند و تمام اجزای بدنشان دست نخورده و سالم باقی مانده. حالا اما برای اولین بار دانشمندان فسیل مار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

بارها در مورد حشرات و حیوانات شنیده‌اید که در کهربا یا رزین درخت فسیل شده گیر کرده‌اند و تمام اجزای بدنشان دست نخورده و سالم باقی مانده. حالا اما برای اولین بار دانشمندان فسیل مار ماقبل تاریخ را در لابلای کهربا یافته‌اند.

دکتر لیدا ژینگ از دانشگاه ژئوساینس چین و پروفسور مایک کالدول از دانشگاه آلبرتای کانادا تیمی بین‌المللی تشکیل دادند تا روی فسیل پیدا شده در کشور میانمار تحقیقات خود را پیش ببرند.

حدودا ۱۰۰ سال پیش این بچه مار در رزین چسبناک گیر می‌کند و سرنوشت مانع ادامه حیاتش می‌شود. آن زمان چیزی به نام قاره آسیا وجود نداشت و در عوض ابرقاره گوندوانا، آسیای فعلی را در بر داشت. منطقه‌ای که اکنون تحت عنوان میانمار می‌شناسیم در طول زمان از گوندوانا جدا و به سمت شمال کشیده شد تا اینکه با آسیا برخورد کرد.

فسیل مار

این مار که حالا با نام علمی ژیائوفیس میانمارنسیس شناخته می‌شود یک مار نابالغ است که حدود ۸ سانتی‌متر طول دارد و بخش اعظمی از بدنش توسط نوار عصبی‌اش پر شده. ساختار بدن این مار با پیچیدگی ساختاری مارهای امروزی بسیار متفاوت است. محققان می‌گویند یافته فعلی‌شان می‌تواند رابطی حیاتی در زمینه تکامل مارها باشد.

دکتر آلساندرو پالچی از دانشگاه فلیندرز استرالیا می‌گوید: «این فسیل به دوران دایناسورها باز می‌گردد، پیش از آنکه مارها به گروه‌های مدرن امروزی اشتقاق پیدا کنند. این فسیل آسیایی کمک می‌کند تا متوجه شویم چطور مارهای ابتدایی از قاره‌های جنوبی به قاره‌های شمالی پراکندگی پیدا کردند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی