ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا شیائومی از اپل کپی می کند اما سامسونگ به دادگاه می رود؟

اگر وکلای اپل کوچکترین شباهتی بین محصولات سامسونگ با آیفون پیدا کنند، فوراً یک پرونده قضایی جدید باز می شود و شرکت کره ای را به دادگاه می کشاند. این داستان تکراری مدتهاست که ادامه ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

اگر وکلای اپل کوچکترین شباهتی بین محصولات سامسونگ با آیفون پیدا کنند، فوراً یک پرونده قضایی جدید باز می شود و شرکت کره ای را به دادگاه می کشاند. این داستان تکراری مدتهاست که ادامه دارد و دیگر توجهی جلب نمی کند، اما جای تعجب دارد که اپل در مورد شرکتهای دیگر خصوصاً اگر چینی باشند کاملاً جور دیگری برخورد می کند.

مثلاً شیائومی را تصور کنید، شرکتی که انقدر اپل را کپی کرده، به اپل چین مشهور شده است. این شرکت ظاهر آیفون را کپی می کند، رابط کاربری شبیه به iOS روی آن نصب می کند و محصول نهایی را در فروشگاه های شبیه به اپل استور به فروش می رساند. شیائومی با همین روش ظرف کمتر از یک دهه به جمع پنج تولید کننده اول گوشی موبایل در جهان وارد شده و در کنار خود اپل قرار گرفته است.

کپی برداری تا سرحد مرگ

اما گستاخی شیائومی به حدی رسیده که این شرکت در پرچمدار جدید خود نه تنها ظاهر آیفون 10 را عین به عین کپی کرده است، بلکه حتی از این هم فراتر رفته و قابلیت های شاخص نرم افزاری پرچمدار اپل را در محصول خود پیاده سازی کرده است، مواردی از جمله Face ID، انیموجی و جسچرهای ناوبری در رابط کاربری بدون استفاده از دکمه فیزیکی که کاملاً مشابه آیفون 10 هستند. شیائومی این بار رودربایستی را کنار گذاشته و یک کپی کامل و تمام عیار از پرچمدار اپل تولید کرده است که جای هیچ تردید و بحثی باقی نمی گذارد.

می 8 به مناسبت هشتمین سالگرد تاسیس شیائومی عرضه می شود

اپل هم یک کسب و کار است و بدون شک مثل هر تجارت دیگری فقط به سود بیشتر فکر می کند، اما چه شده است که با سخاوت به یک رقیب چشم بادامی اجازه می دهد خروجی سالها تحقیق و توسعه اش را به تاراج برده و از آن سود آسوده کسب کند؟ پاسخ چیزی نیست جز سود بیشتر. اما اول باید بدانید که اپل و شیائومی اصلاً رقیب یکدیگر نیستند. اگر یک نمودار بکشیم و گوشی های اپل و شیائومی را به ترتیب قیمت مرتب کنیم، تقریباً هیچ همپوشانی وجود ندارد.

رقابتی در کار نیست

گوشی های شیائومی از حدود ۱۰۰ دلار شروع می شوند و پرچمدار جدید این شرکت یعنی Mi 8 با قیمت ۴۲۰ دلار به فروش می رسد. در حالی که اگر بخواهید یک گوشی نو از اپل بخرید، باید حداقل ۵۵۰ دلار بابت آیفون 7 (بررسی دیجیاتو) پول بدهید که ۲ سال پیش طراحی شده و هر سال در دنیای فناوری زمان زیادی به حساب می آید. آیفون SE (بررسی دیجیاتو) که از این هم قدیمی تر است و باید حتماً دلیل خاصی داشته باشید که ۳۵۰ دلار برای خریدش هزینه کنید. در بالاترین سطح هم آیفون 10 (بررسی دیجیاتو) قرار دارد و قیمتش از هزار دلار شروع می شود.

پس عملاً رقابتی بین این دو شرکت وجود ندارد و هر کدام به دنبال جلب رضایت کاربران خودشان هستند، یکی خریداران بازه قیمت ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار و دیگری کاربران علاقه مند به موبایل های گران قیمت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری. بازار این دو شرکت حتی از نظر جغرافیایی هم با یکدیگر تلاقی ندارند. مخاطبین اصلی اپل ساکنین آمریکا و اروپا و باقی مرفهین بی درد جهان هستند در حالی که محصولات اقتصادی شیائومی دل خریداران چین و کشورهای در حال توسعه مثل هند را برده است.

شیائومی یکی از بزرگترین سازندگان موبایل جهان است

شیائومی حتی به شکل رسمی در آمریکا فروخته هم نمی شود، در نتیجه اپل حتی اگر بخواهد هم نمی تواند با کمک سیستم قضایی آمریکا شرکت چینی را مجبور کند بابت سودی که در خاک این کشور به جیب زده خسارت دهد. گزینه دیگر نیز مراجعه به سیستم قضایی چین است و با توجه به حمایت همه جانبه این کشور از کسب و کارهایش نتیجه نمی دهد. خصوصاً شیائومی که در کنار علی بابا و چند نام دیگر یکی از موفق ترین کسب و کارهای حوزه فناوری چین و موتور محرک اقتصادی این کشور به حساب می آید.

شیائومی حتی از کپی کردن تبلیغات آیفون ۱۰ هم ابایی ندارد

اما این تنها دلیلی نیست که باعث شده اپل چشم خود را کاملاً روی دزدی های علنی یک شرکت دیگر ببندد. تصور کنید این شرکت بهترین وکلای خود را اختصاص دهد و با سالها پیگیری و تلاش شیائومی را با خاک یکسان کند. در این حالت یکی از رقبای اصلی بازار موبایل های اقتصادی کم می شود و مشتری های آنها چاره ای ندارند جز اینکه به سراغ محصولات شرکت های باقی مانده بروند، مشابه اتفاقی که برای کاربران نوکیا یا بلک بری افتاد.

در این حالت چه کسی بیشترین سود را می کند؟ سامسونگ که با محصولات متعددی در بازار موبایل های  اقتصادی حضور دارد. اگر اپل بی دلیل یکی از تولید کنندگان اصلی موبایل در جهان را حذف کند، درست مثل این می ماند که هزاران هزار مشتری را کت بسته تحویل رقیب کره ای خود دهد.

دزد تقلیدکار از رقیب قدرتمند بهتر است

پس تعجبی ندارد که اپل ترجیح می دهد در سکوت تماشا کند یک شرکت نوپای چینی به مناسبت هشتمین سالگرد تاسیس خود آیفون 10 را با نام Xiaomi Mi 8 به بازار عرضه می کند و به یکی از تولید کنندگان اصلی گوشی موبایل در جهان تبدیل می شود. صرفاً چون با این کار سامسونگ در دو جبهه درگیر خواهد بود و این موضوع نسبت به شکست شیائومی در دادگاه، سود بیشتری حاصل می کند. شاید ذکر این مسئله برای طرفداران برند موفق چینی دردناک باشد، اما آیا واقعاً به نظر شما دلیل دیگری هم دارد که شیائومی تا امروز از کپی کردن محصولات اپل جان سالم به در برده است؟

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Syiamak Bahari
    Syiamak Bahari | ۳۱ تیر ۱۳۹۷

    خود اپل سرتا پاش کپی برداری از گوشی های دیگس حالا میخاد بگه کسی از من کپی میکنه اگه اچ تی سی نبود که الانم ایفون پلاستیکی تولید میشد یا اگه سونی نبود اپل عقلش به این میرسید پشتشو شیشه بزنه نه عزیزان خودش دزده دیگه جرات نداره بگه کسی از من دزدی میکنه

    • mohsen_rashidi
      mohsen_rashidi | ۳۱ تیر ۱۳۹۷

      وقتی که اپت تو سال ۲۰۱۰ آیفون ۴ رو به بدنه ی شیشه ای داد بیرون سونی هنوز گوشی تولید نمیکرد. سونی اریکسون اینکارو میکرد اونم با بدنه پلاستیکی!

  • Smsn
    Smsn | ۳۱ تیر ۱۳۹۷

    کپی کردن تو دنیای تکنولوژی بخصوص موبایل مسأله تازه ای نیست و به همین دلیل هست که گوشی ها بیشتر از قبل دارن به هم شبیه میشن ولی یه مقدار پیاز داغش رو زیاد کردین .اگه بخواهیم اینجور نگاه کنیم چون شیائومی می میکس اولین گوشی بدون حاشیه هست اپل و همه موبایل سازهای دیگه از شیائومی دزدی کردن ! یا چون شیائومی می۴ ومی۵ رو تمام شیشه ای ساخت بقیه که بعدش پشت گوشی ها رو از شیشه ساختن از اون دزدی کردن.در حالی که اینا فناوری هست و طبیعیه که بقیه شرکت ها تو همه زمینه ها به مرور از قابلیت های دیگران استفاده میکنن .

    • سینا گلستانه
      سینا گلستانه | ۳۱ تیر ۱۳۹۷

      ولی اینکه دوتا گوشی صرفا شیشه ای باشن یه مقدار فرق داره با ساخت clone از یک گوشی دیگه و کپی کردن قابلیت های خاص نرم افزاریش و حتی تبلیغاتش! واقعا شما همه اینها رو شباهت موردی و کم اهمیت می بینید؟!

    • alimohammadi15
      alimohammadi15 | ۳۱ تیر ۱۳۹۷

      ببینید اگه پست کمی تفاوت داشت من میگفتم دیجیاتو میخواد فقط از سامسونگ طرفداری کنه، اما این موضوع واقعا واضحه که شیائومی می8 تماما یه کپی از آیفون ایکس هستش. نگاهی به عکسا بندازید. مراسم معرفیش رو ببینید که حتی در عکس هاش از اپل کپی برداری داشته!
      شیائومی گوشی خوبی ساخته اما در زمینه کپی هیچ جای دفاعی باقی نداره، هیچ اصالتی برای خودش باقی نزاشته و تماما کپی هست.

    • shs77
      shs77 | ۳۱ تیر ۱۳۹۷

      دلایل تون اصلا منطقی نیست و ربطی به مواردی که در مطلب گفته شده نداره!

      موبایل کم حاشیه چیز جدیدی نیست! حالا شیاعومی در اون مدل از گوشیش حاشیه خیلی کمی داشت بقیه بخوان حاشیه رو کم بکنن که کپی کردن به حساب نمیاد! چون هر سال حدود 1-3 درصد حاشیه گوشی ها داشت کم میشد! هرچند می میکس بیشتر یک پیش دستی بود و طراحیش مشکل داشت و براحتی میشکست!
      یا بدنه شیشه ای رو خود اپل و چند شرکت دیگه قبل از mi4 و mi5 استفاده کردن!
      چند مدل آیفون، نکسوس 4 و پنج پرچمدار سری Z سونی شیشه ای بودن قبل از اون دو مدل شیاعومی!

      این که شیاعومی بصورت واضح از اپل کپی میکنه مشخصه دیگه! بنظرم امسال شیاعومی با کپی های واضح از اپل در تمام گوشی هاش دوباره برگشته به حالت چند سال پیش که جز کپی از اپل هیچی نداشت!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی