ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فروش خودروی فرمول یک با ظرفیت 3 سرنشین

هرکسی می ‌داند که خودروهای فرمول یک نهایت قدرت یک خودروی چهار چرخ محرک هستند؛ اما یک مشکل عمده تقریبا بین همه آن ها مشترک است؛ این خودروها تنها یک صندلی دارند. اما خودروی Arrows ...

دنیا شیخی
نوشته شده توسط دنیا شیخی | ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۵

هرکسی می ‌داند که خودروهای فرمول یک نهایت قدرت یک خودروی چهار چرخ محرک هستند؛ اما یک مشکل عمده تقریبا بین همه آن ها مشترک است؛ این خودروها تنها یک صندلی دارند. اما خودروی Arrows AX3 این‌ گونه نیست. زمانی که Arrows AX3 در سال ۲۰۰۱ ساخته شد، ‌اولین خودروی سه سرنشینه ‌ی فرمول یک در جهان بود و به‌ علاوه کاربردی‌ ترین نوع آن نیز محسوب می‌ شد.فرمول یکساخت این خودرو، ایده‌ ی اولیه ‌ی تام واکین شاو، مالک تیم Arrows، بود که روی شاسی خودروی فرمول یک مدل سال ۲۰۰۰ این تیم سوار می‌ شد. رانندگان آن زمان این خودرو (البته خودروی تک‌ سرنشین) پدرو دلاروسا و مکس وشتاپن بودند.
خودروی فرمول یک تیم Arrow AX3 با ظرفیت ۳ سرنشین و پیشرانه‌ ی خورجینی ۱۰ سیلندر، حدود ۷۰۰ هزار دلار، قیمت ‌گذاری شده است.
بعضی برندهای خودروساز در میان محصولات متنوع خود، گاهی مدل‌ های مخصوص پیست هم تولید کرده‌ اند. اما هیچ کدام از این خودروهای مخصوص پیست که معمولاً یک یا نهایت دو سرنشینه هستند، توان رقابت با خودروی فرمول یک مذکور و پیشرانه ‌ی خوش صدای آن را ندارند. همانطور که می‌ دانیم، خودروهای فرمول یک تک سرنشینه هستند و در موارد بسیار محدود، امکان تجربه‌ ی سواری حداکثر دونفره با آن ها میسر می شود. با این وجود چند مدل خودروی فرمول یک با ظرفیت دو یا حتی سه سرنشین هم ساخته شده است که گاهی برای تست و یا در شرایط خاص استفاده می‌ شوند.کسانی که حداقل ۶۹۵ هزار دلار در حساب بانکی دارند، امکان تجربه ‌ی یکی از بهترین سواری‌ های عمر خود را همراه دو تن از اعضای خانواده پشت فرمان خودروی فرمول یک سه سرنشینه‌ خواهند داشت. تیم فرمول یک بریتانیایی Arrow AX3 که از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۰۲ در مسابقات فرمول یک شرکت داشته است، دو دستگاه از مدل سه سرنشینه‌ تولید سال ۲۰۰۱ خود را به‌ فروش گذاشته است.
راننده‌ ها و مدیران با استعدادی مانند دیمون هیل، یوس ورشتاپن (پدر مکس ورشتاپن)، راس براون و تام واکینشاو در طول ۲۴ سال حضور Arrow AX3 در مسابقات فرمول یک، در این تیم بریتانیایی حضور داشته ‌اند. واکینشاو که در سال ۲۰۱۰ و در سن ۶۴ سالگی درگذشت در کنار تیم مهندسی Arrow AX3 مغر متفکر ساخت دو مدل خودروی فرمول یک سه سرنشینه بود. البته خودروهای این تیم، تنها مدل ‌های سه سرنشینه نیستند؛ چند سال پیش علاوه بر تیم‌ های ردبول، مک‌ لارن و جردن؛ تیم فراری نیز یک مدل سه سرنشینه طراحی کرده بود اما جایگاه نشستن دو سرنشین عقب به‌گونه ‌ای بود که نمای مستقیم به پشت سر راننده خلاصه می‌ شد. با این‌ که هنوز هم امکان تجربه ‌ی سرعت و فشار نیروی G در خودروی فراری وجود داشت، اما مانند مدل Arrow AX3 امکان مشاهده‌ ی مسیر روبرو و درواقع تماشای جاده از دید راننده وجود نداشت.
با پرداخت ۶۹۵ هزار دلار و البته هزینه ‌های سرسام‌ آور تعمیر و نگه ‌داری، خودروی فرمول یک سه سرنشینه‌ ی این تیم بریتانیایی با پیشرانه‌ ی ۱۰ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری، قدرت ۷۲۰ اسب بخار، نهایت دور موتور گوش‌ نواز ۱۵۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار دو مشتری خوش‌ شانس و ثروتمند قرار می ‌گیرد. این دو مدل که تقریباً عملکردی مشابه نمونه‌ ی اصلی و تک سرنشینه دارند، کاملاً به‌ خوبی نگه‌ داری شده‌ اند؛ به‌ طوری که کارکرد هر کدام از آن ‌ها فقط حدود ۱۸۰ کیلومتر است. هر دو مدل خودروی فرمول یک سه سرنشینه‌ ی Arrow AX3 با یک پیشرانه ‌ی کامل اضافی، ابزار ضروری و قطعات یدک همراه هستند. علاوه بر این جهت امکان رانندگی با این خودرو در پیست‌ هایی که با محدودیت صدا همراه هستند، ست کامل خفه‌ کننده‌ های اگزوز هم ارائه می‌ شود تا نهایت صدای ۱۵ هزار دور بر دقیقه‌ی پیشرانه ‌ی V10 به ۹۲ دسی‌ بل محدود شود.
گفته شده است که هر دو خودرو در وضعیت خوبی به سر می‌ برند و با دقت از آن‌ ها نگهداری می‌ شود. هردوی آن‌ ها علاوه بر تجهیزات گفته شده دارای لوازم‌ یدکی کامل نظیر تجهیزات جابجایی، گرم ‌کن تایر و مجموعه‌ ای از آچارهای مخصوص برای باز و بسته کردن هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی