ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

گفتگو با مسئول الکام گیمز؛ رویارویی مستقیم بازی‌ساز و بازیکن

الکام گیمز امسال همزمان با نمایشگاه الکامپ برگزار می‌شود و هویت و رویکردی متفاوت نسبت به سال گذشته خواهد داشت که عمدتا به برگزاری مسابقات خلاصه شد. امسال عمده اتفاقات الکام استارز در فضایی ۶۰۰ ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

الکام گیمز امسال همزمان با نمایشگاه الکامپ برگزار می‌شود و هویت و رویکردی متفاوت نسبت به سال گذشته خواهد داشت که عمدتا به برگزاری مسابقات خلاصه شد. امسال عمده اتفاقات الکام استارز در فضایی ۶۰۰ متری که کافه بازار برای بازی‌سازها فراهم دیده جریان پیدا می‌کند و منتخب بازی‌سازهای موفق ایرانی که مایل به حضور در نمایشگاه بوده‌اند در این فضا محصولاتشان را به معرض نمایش می‌گذارند.

پس از سال‌ها کمکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برگزاری یک رویداد بزرگ عمومی برای بازی‌سازها و گیمرهای ایرانی، حالا الکام گیمز با همکاری کافه بازار شکل گرفته تا نوجوانان و جوانانی که طی سال‌ها با بازی‌های ایرانی ارتباط برقرار کرده و مشتری ثابت محصولات داخلی شده‌اند فضایی برای تجربه بازی‌ها پیدا کنند و بازی‌سازها هم فرصت برقراری ارتباط با کاربران خود را داشته باشند.

در همین راستا گفتگویی داریم با ساسان تقوایی، مسئول و برگزار کننده الکام گیمز تا او از این رویداد برایمان بگوید و ما هم ابهاماتی که داشتیم را از او بپرسیم.

دیجیاتو: چرا الکام گیمز امسال در دل الکامپ برگزار می‌شود و چه هدفی دنبال می‌کند؟

ساسان تقوایی - مسئول الکام گیمز: امسال فضایی تقریبا ۶۰۰ متری در اختیار گرفتیم و آن را در اختیار بازی‌سازهای موبایلی قرار دادیم. بازی‌سازها فرصت دارند تا بازی خودشان را در اختیار کاربران قرار دهند، از نزدیک با گیمرهای بازیشان در ارتباط باشند. در عین حال با رسانه‌ها هم صحبت کردیم در این فضا حضور داشته باشند و با آن‌ها مصاحبه کنند تا این حس به مردم و فعالیت صنعت منتقل شود که بازی‌سازی موبایل در حال گسترش است و عده‌ای به صورت جدی درگیر توسعه بازی موبایل هستند.

پس کل الکام گیمز در همان فضای ۶۰۰ متری که کافه بازار فراهم دیده خلاصه می‌شود؟

نخیر. این بخشی از فضایی است که در اختیار بازی‌سازها قرار می‌گیرد و در قسمت دیگری هر فعال این صنعت مایل باشد می‌تواند در آن قسمت حضور پیدا کند. تا به اینجای کار اما ثبت‌نام‌ها به این شکل پیش رفته که کافه بازار بخش بزرگی از الکام گیمز را در اختیار دارد.

یعنی بخش دیگری از نمایشگاه به شکل اختصاصی در اختیار شرکت‌های بازی‌سازی نیست؟

فضایی که کافه بازار فراهم دیده بسیار پررنگ خواهد بود و اگر شرکت‌های دیگری بخواهند در نمایشگاه باشند به فضایی دیگر منتقل می‌شوند که به اندازه این محیط پررنگ نخواهد بود.

الکام گیمز
نمایی از غرفه‌های بازی حاضر در فضای ۶۰۰ متری کافه بازار در الکام گیمز

 پارسال نمایشگاه جدا برگزار شد و شکل متفاوتی داشت. چه شد که امسال تصمیم گرفتید الکام گیمز را اینگونه برگزار کنید؟

به تصمیم نظام صنفی بازمی‌گردد و آن‌ها چنین تصمیمی گرفتند. پارسال الکام استارز بسیار پرشور برگزار شد و با توجه به شوق و استقبالی که بین بازی‌سازها وجود دارد تصمیم بر این بود که حالا زمان آن رسیده که چنین فضایی در اختیار بازی‌سازها باشد و با توجه به منابعی که در نظام صنفی وجود داشت به نظر رسید که شاید برای بهتر کردن چهره بازی‌سازی موبایل و پیشرفت آن نزد اهالی صنعت و آشنایی بیشتر دولتمردان، برگزاری این رویداد در دل الکام استارز صورت بگیرد.

الکامپ و الکام استارز تقریبا ۳ هفته بعد از نمایشگاه TGC 2018 برگزار می‌شود. ضرورت برگزاری الکام استارز به فاصله کوتاه پس از TGC چیست؟

هر دو نمایشگاه اهداف متفاوتی دارند. TGC یک نمایشگاه B2B یا تجاری است ولی تمام تمرکز الکام استارز روی ارتباط توسعه دهنده با گیمرها است.

یعنی الکام استارز یک نمایشگاه B2C است؟

بله دقیقا. و این یک حلقه مفقودی بوده. TGC برگزار می‌شود و کار خودش را هم انجام می‌دهد اما لازم است در طول سال نمایشگاهی عمومی برگزار شود تا گیمرها بتوانند محصولات ایرانی را ببینند. بداند چه کسانی بازی موبایلی که روی گوشی‌اش دارد را توسعه داده‌اند و توسعه‌دهنده هم با مخاطب خودش بیشتر آشنا بشود. شاید حضور در این نمایشگاه حتی روی شکل محصولات آتی آن‌ها هم تاثیر بگذارد. بنابراین کارکرد این دو رویداد با هم متفاوت است.

 در نمایشگاه یک فضای تعاملی برای مسابقات و تورنومنت‌ها هم وجود خواهد داشت؟

بله، شرکت‌ها برای برگزاری تورنومنت‌ها در حال ثبت نام هستند و ما هم برنامه‌ریزی‌ها را انجام می‌دهیم تا در این فرصت سه روزه مسابقات صورت بگیرد. تعداد دقیق تورنومنت‌ها مشخص نیست ولی برنامه قطعی است و استیجی برای این کار در نظر گرفته شده.

 هر کسی می‌تواند در این تورنومنت‌ها ثبت‌نام و شرکت کند؟ محدودیتی وجود ندارد؟

ما دست توسعه دهنده‌ها را باز گذاشتیم تا آن‌ها انتخاب کنند که چطور می‌خواهند مسابقاتشان را برگزار کنند. مثلا می‌توانند از طریق اپلیکیشن یک نوتیفیکیشن روی گوشی کاربران خود ارسال کنند و ثبت نام را اطلاع دهند. حالت دیگری در نظر گرفتیم که هر شخصی به غرفه‌ها سر می‌زند، آنجا برای حضور در مسابقات ثبت نام کند. شنبه یا یکشنبه ثبت نام می‌کنند و در ساعاتی که مشخص شده تورنومنت‌ها هم انجام می‌شود.

الکام استارز
شرکت‌های حاضر در الکام استارز

در نمایشگاه الکامپ امسال بخشی هم به نام الکام پیچ داریم. آیا شرکت‌های بازی‌سازی هم در این قسمت حاضرند؟

آن بخش متعلق به الکام استارز است و خیر چنین نخواهد بود. فکر نمی‌کنم شرکت‌های بازی‌سازی علاقه‌مند باشند در الکام پیچ شرکت کنند. در گذشته هم برای شرکت‌های بازی‌سازی یا رویدادهایی مشابه برگزار شده یا در آینده برگزار خواهد شد.

و تا الان چند شرکت بازی‌سازی در الکام گیمز شرکت کرده‌اند؟

۳۱ شرکت بازی‌سازی تا الان در فضایی که کافه بازار فراهم آورده شرکت کرده‌اند. دوست داشتیم شرکت‌های بیشتری امکان حضور داشته باشند اما به لحاظ فضایی که در اختیار داشتیم متاسفانه نتوانستیم میزبان شرکت‌های بازی‌سازی دیگر باشیم و منتخبی از آن‌هایی که کافه بازار کیفیت بازی‌هایشان را ارزیابی و تایید کرده در این فضا حضور دارند.

یعنی الان شرکت دیگری بخواهد ثبت نام کند فضایی در اختیارش قرار نخواهد گرفت؟

نه متاسفانه. دوست داشتیم فضای بیشتری داشته باشیم ولی به لحاظ محدودیت‌های زمانی و مکانی، نشد که امکان ثبت نام را داشته باشیم تا از میان آن‌ها انتخاب کنیم. بنابراین مجبور شدیم خودمان برترین‌ها را برگزینیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی