ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پاکسازی زباله دان بزرگ اقیانوس آرام از پلاستیک به زودی آغاز می شود

شرکت Ocean Cleanup که حدود پنج سال قبل طرح خود را برای پاکسازی اقیانوس از زباله های مختلف ارائه کرد، اکنون می خواهد آخرین تغییرات را در این ایده پیاده سازی کرده و آن را ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

شرکت Ocean Cleanup که حدود پنج سال قبل طرح خود را برای پاکسازی اقیانوس از زباله های مختلف ارائه کرد، اکنون می خواهد آخرین تغییرات را در این ایده پیاده سازی کرده و آن را به مرحله اجرا درآورد. طی سال جاری میلادی پروژه مورد بحث در زباله دان بزرگ اقیانوس آرام اجرا می شود که با بهره گیری از نیروی باد و امواج سطحی، زباله های پلاستیکی را به شکل خودکار جمع آوری کند.

فرایند تحقیق و توسعه طرح جمع آوری زباله از سطح اقیانوس ها بسیار طولانی و پر هزینه است. در ابتدا قرار بود ایستگاه های ثابتی در موقعیت های خاص نصب شوند و با بهره گیری از امواج دریا، زباله ها را جمع کنند. این ایستگاه ها باید در کف اقیانوس و عمق چهار کیلومتری مهار می شدند، که فرایند نصب و نگهداری را با مشکل مواجه می کرد.

در طرح جدیدتر، ایستگاه ها با استفاده از لنگرهایی در عمق 600 متری مهار می شوند و کل سیستم Ocean Cleanup می تواند همراه با جریان آب، جابجا شود، اما به خاطر اثر باد و امواج سطحی، حرکت سیستم سریع تر از حرکت زباله هاست و نتیجه کار چندان مطلوب نخواهد بود. به همین دلیل نهایتاً طراحان پروژه از خیر لنگر گذشتند و سیستم را به طور کامل روی آب شناور کردند. در این حالت، سیستم U شکل نقش فعال تری را ایفا کرده و مانند «پَک مَن آبی-بادی» زباله ها را می خورد.

پلاستیک جمع آوری شده توسط سیستم نهایتاً هر چند ماه یک بار توسط کشتی های مخصوص تخلیه شده و به مراکز بازیافت زمینی انتقال می یابد. یکی دیگر از ویژگی های سیستم Ocean Cleaner ماژولار بودنش است، یعنی می توان بسته به نیاز، ابعادش را تغییر داد. گفتنیست انرژی مورد نیاز تمام ابزارهای الکترونیکی نصب شده روی این سیستم از جمله حسگرها، دوربین ها، چراغ ها، ماژول های ناوبری، آنتن های ماهواره ای و غیره هم از طریق پنل های خورشیدی تأمین می شوند.

شرکت Ocean Cleanup امیدوار است این سیستم هر پنج سال بتواند نیمی از زباله دان بزرگ اقیانوس آرام را پاکسازی کند. در ادامه می توانید ویدیویی از نحوه عملکرد این پَک مَن برگ را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی