ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوالکام از نخستین آنتن mmWave 5G برای موبایل های هوشمند رونمایی کرد

کارهای متعددی باید انجام شود تا رویای دستیابی به اینترنت 5G روی موبایل های هوشمند امکان پذیر باشد. باید بر سر استانداردهای جدید توافق شود، مودم های جدید توسعه یابند و سخت افزارهای شبکه جدید ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۴۰

کارهای متعددی باید انجام شود تا رویای دستیابی به اینترنت 5G روی موبایل های هوشمند امکان پذیر باشد. باید بر سر استانداردهای جدید توافق شود، مودم های جدید توسعه یابند و سخت افزارهای شبکه جدید روی برج های مخابراتی متصل شوند. اما کوالکام حالا یکی از موانع بزرگ این راه را برداشته و از ماژول های آنتن QTM052 mmWave رونمایی کرده؛ نخستین آنتنی که از طیف های لازم برای رسیدن به سرعت 5G روی اسمارت فون ها پشتیبانی می کند.

این خبر مهمی است؛ زیرا تکنولوژی های 5G به شکلی برابر و یکپارچه توسعه نمی یابند. کوالکام در آزمایش شبیه سازی شده خود در کنگره جهانی موبایل 2018 نشان داد که با راهکارهای کم پهن باند 5G هم می توان به سرعت بالاتری نسبت به استانداردهای فعلی دست یافت، اما گام بلندی که در افزایش سرعت اتصالات به دنبالش هستیم، از شبکه mmWave ناشی خواهد شد.

طیف های شبکه mmWave سرعت اتصالات را به شکلی چشمگیر افزایش می دهد اما مشکل اینجاست که شبکه مورد اشاره بُرد کمتری دارد و با موانعی معمولی مثل دیوار یا حتی دست کاربر، سیگنال آن از دست می رود. اما کوالکام مدعی شده که آنتن QTM052، راه حلی برای این مشکل ارائه می کند.

این سخت افزار کوچک که کمابیش هم اندازه یک سکه است، از چهار آنتن بهره می برد (که به کمک الگوریتم های کوالکام) به نزدیک ترین برج 5G متصل می شوند. این قطعه حتی می تواند سیگنال را از روی سطوح پیرامون بجهاند. QTM052 عمداً اینقدر کوچک ساخته شده تا تولیدکنندگان موبایل بتوانند آن را داخل حاشیه دستگاه جای دهند. از طرفی مودم X50 5G کوالکام هم به گونه ای ساخته شده که از چهار آنتن چهار تایی، هرکدام در یک طرف از موبایل، پشتیبانی می کند و بنابراین با دسترسی به 16 آنتن مختلف، دیگر هرچقدر هم تلاش کنید قادر به بلوکه کردن سیگنال ها نخواهید بود.

کوالکام

اگر راهکار کوالکام همانطور که تبلیغ می شود در شرایط واقعی نیز عمل کند، قطعاً با راه حلی بسیار هوشمندانه طرف هستیم که می تواند راه را برای توسعه دیوایس های مبتنی بر mmWave 5G هموار کند. خوشبختانه لازم نیست زیاد منتظر بمانیم و کوالکام می گوید نخستین موبایل های مجهز به QTM052 تا اوایل سال 2019 از راه می رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی