ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارزهای دیجیتال و الکامپ
تکنولوژی

آیا ارزهای دیجیتال به الکامپ خواهند رسید؟

الکامپ امسال شاهد حضور فین‌تک‌های گوناگونیست و دبیر انجمن فین‌تک ایران در گفتگو با دیجیاتو این مجموعه‌ها را از جدی‌ترین بازیگران الکامپ 97 می‌داند. با این حال مساله‌ای که ممکن است در این بین فقدانش ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

الکامپ امسال شاهد حضور فین‌تک‌های گوناگونیست و دبیر انجمن فین‌تک ایران در گفتگو با دیجیاتو این مجموعه‌ها را از جدی‌ترین بازیگران الکامپ 97 می‌داند. با این حال مساله‌ای که ممکن است در این بین فقدانش حس شود مساله ارزهای دیجیتال است که هنوز توسط بانک مرکزی به طور رسمی تایید نشده‌اند. با این حال زمزمه‌هایی مبنی بر معرفی ارز دیجیتال ملی که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تهیه مدل آزمایشی آن خبر داده بود، در بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ به گوش می‌رسد.

وزیر ارتباطات دوم اسفندماه سال گذشته در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «جهان در حال تحول است و یکی از این تحولات، «ارزهای دیجیتال» است و رویکرد انفعالی درباره فناوری و انتظار دستگاه ها از یکدیگر به طور طبیعی باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت می شود.»

ارزهای دیجیتال و الکامپ

«محمد جواد آذری جهرمی» سپس در هشتم اردیبهشت ماه سال جاری برگشت به عقب در برابر ارز دیجیتال را بی معنا دانست و از آینده جهان با فناوری بلاکچین گفت. او از جمله دولتمردانی است که چراغ سبز به موضوع ارزهای دیجیتال نشان داده و معتقد است که باید کارشناسان این حوزه روی آن مطالعه کنند. جهرمی چندی پیش از آماده سازی مدل آزمایشی ارز دیجیتال ایرانی (ملی) خبر داده بود و اکنون برخی خبرها بیانگر آن است که پنج بانک بزرگ کشور برای اجرای این ارز به توافق رسیده اند و پژوهشکده پولی و بانکی مطالعه درباره ارز دیجیتال ملی را به پایان رسانده است.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نیز بیست و چهارم خردادماه امسال در گفت و گوی خبری خود با ایرنا از احتمال رونمایی ارز دیجیتال ملی در زمان برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ایران (الکامپ) خبر داد و این شایعه‌ها وقتی بیشتر به قوت می‌رسد که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم چند روز پیش اعلام کرد که تا 2 هفته دیگر پیش‌نویس ضوابط و مقررات ارز دیجیتال ملی رونمایی خواهد شد.

ارزهای دیجیتال و الکامپ

«آرش صالحی» فعال حوزه ارزهای مجازی معتقد است که با وجود ممنوعیت فعالیت صرافی ها در زمینه ارزهای دیجیتال، این عرصه جذابیت های خود را دارد و خرید و فروش آن در کشور به صورت محدود ولی در رقم‌های نسبتا کلان ادامه دارد. او باور دارد که ارزهای دیجیتال سال آینده جایگاه مهمی در الکامپ خواهند داشت و امسال پی‌ریزی‌های اولیه این موضوع توسط انجمن‌هایی چون انجمن بلاک‌چین ایران و فین‌تک‌های فعال زده می‌شود. صالحی در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید:

«با وجود تمامی تهدیدها و فرصت های ارز دیجیتال برای اقتصاد جهانی رقم زده است کارشناسان فناوری اطلاعات آن‌ را فرصتی فرا روی اقتصاد کشورمان می‌دانند که می‌توان با برنامه دقیق نهایت بهره‌برداری را از آن داشت. وضعیت اقتصادی فعلی و تحریم‌های در حال حاضر به حدی رسیده که لزوم استفاده ارز دیجیتال بیش از پیش حس شود و با توجه به اینکه وزیر ارتباطات در این زمینه مساعدت و روی خوشی نشان داده، به زودی شاهد رشد و گسترش رسمی این موضوع در کشور خواهیم بود. الکامپ امسال زیرساخت این مساله را فراهم می‌کند و سال آینده به احتمال زیاد دور دور ارزهای مجازی و استارتاپ‌‌ها و فین‌تک‌های فعال این حوزه خواهد بود.»

ارزهای دیجیتال و الکامپ

این کارشناس باور دارد که قبول فین‌تک‌ها توسط بخش دولتی اولین گام برای رسیدن به ارز مجازی ملی بوده چرا که اصولا فلسفه ارزهای دیجیتال با دخالت دولت‌ها همخوانی زیادی ندارد و در وهله اول باید استارتاپ‌ها و شرکت‌های خصوصی در این زمینه مورد مقبولیت جامعه و حاکمیت قرار بگیرند. صالحی با اشاره به بخش سخت‌افزار الکامپ می‌گوید:

«امیدوارم شاهد سیستم‌های رک و ماینینگ در این نمایشگاه باشیم، البته با وضعیت بازار ارز و دلار این احتمال بعید به نظر می‌رسد اما در هر حال می‌دانیم که ماینرها همگی از برنامه‌نویسان و فعالان نخبه ICT هستند و حضورشان در الکامپ بی‌شک بحث‌هایی را پیرامون ارز دیجیتال به ارمغان خواهد داشت. شاید در الکام تاکز و یا پنل‌های خصوصی‌تر شاهد مباحثات جدی‌تری در این زمینه باشیم و تمامی اینها سرآغاز حرکت ارزهای مجازی در نمایشگاه‌های معتبری چون الکامپ خواهد بود.»

به گفته این کارشناس اکنون هفت نهاد در بخش ارز دیجیتال در ایران به طور رسمی فعالیت می کنند و مباحث پیچیده ارزهای دیجیتال با کمک بخش خصوصی و دولتی به یکدیگر در نهایت به یک فرایند ملی ختم خواهد شد: «ایرانیان تاکنون نزدیک به 3 میلیارد دلار ارز مجازی خرید کرده‌اند و این موضوع نشان از علاقه‌مندی مردم و بازار خوب این مارکت در کشور دارد، بازاری که جدا از مارکت داخلی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحریم‌ها را نیز دور بزند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی