تولید محتوای جذاب، پاشنه آشیل رسانه‌های دیجیتال

5 ترفند کاربردی برای نوشتن متن جذاب که هر نویسنده‌ای باید بداند

تولید محتوای جذاب، پاشنه آشیل رسانه‌های دیجیتال

نوشتن یکی از جذاب‌ترین کارهای دنیاست. برخی از نویسنده‌ها در حوزه وب و رسانه و تولید محتوا دست به قلم هستند و برخی دیگر رمان‌های بلند و فانتزی می‌نویسند.

هر چه که باشد، این افراد یکی از رویایی‌ترین فعالیت‌های جهان را تجربه می‌کنند زیرا می‌توان با قوه‌ی تخیل یا با تکیه بر داده‌های علمی و مستند، محتوایی تولید کرد که دیگران آن را می‌خوانند.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم در مورد تولید محتوا برای رسانه‎ها صحبت کنیم. نویسنده محتوا بودن شاید در ظاهر آسان باشد و خیلی از مردم تصور کنند از عهده چنین امری بر می‌آیند، اما این طور نیست و به مهارت‌های متعددی نیاز دارد.

وقتی نویسنده دانش و مهارت لازم برای نوشتن را نداشته باشد، بدون شک محتوایی که تولید می‌کند از جذابیت لازم برخوردار نخواهد بود و موفقیتی هم برای او بدنبال نخواهد داشت.

اگر شغل شما به‌گونه‌ای است که باید محتوا تولید کنید، توصیه می‌کنیم اطلاعات زیرا را مطالعه کنید تا یاری‌رسان شما در روند هر چه بهتر نوشتن باشند. همراهمان باشید.

۱- نویسنده محتوا باید در نوشتن چندین سبک مختلف مهارت داشته باشد

دلیلش این است که هر محتوایی سبک و سیاق خاص خود را می‌طلبد. مثلا وقتی خبر می‌نویسید باید متن کوتاه و مملو از پاراگراف‌هایی باشد که اطلاعات کامل در مورد سوژه را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. سبک خبر به این صورت است که خلاصه‌ی آن باید در همان پاراگراف اول نوشته شود.

بلاگ‌نویسی یک سبک دوستانه و شخصی دارد و شما می‌توانید از عقاید شخصی خود در آن به راحتی استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این امر ندارید.

متن تبلیغاتی باید کوتاه اما قانع‌کننده و ترغیب‌کننده باشد.

گزارش هم که از نامش پیداست، بلند و توصیفی با اشاره به مشکلات و ارائه راهکار همراه است.

با این تفاوت‌ها، یک نویسنده محتوای موفق باید مهارت نوشتن در همه این سبک‌ها را داشته باشد تا در مواقع لزوم بهترین و جذاب‌ترین متن را ارائه دهد.

تولید محتوای جذاب، پاشنه آشیل رسانه‌های دیجیتال

۲- یک نویسنده متن موفق هرگز سراغ سوژه‌های اتفاقی نمی‌روند

«ایده‌پردازی» یکی از واژه‌های صنعت تولید محتواست که روند خلاقیت به خرج دادن در یافتن سوژه، تیتر و زاویه دید متن را توصیف می‌کند. این روند با تحلیل سوژه آغاز می‌شود.

بیشتر ایده‌ها توسط گروهی از افراد شکل می‌گیرند و پرورش می‌یابند. اما نویسنده‌های مستقل و فریلنسرها خودشان به تنهایی این کار را باید انجام دهند. به همین خاطر بسیار مهم است که بدانند یک تیم حرفه‌ای چگونه ایده‌پردازی می‌کنند.

در ادامه برخی از موارد را برایتان نوشته‌ایم:

  • آنها به خوبی مخاطب خود را می‌شناسند. تولیدکننده‌های محتوا این سیستم را «ساخت شخصیت خریدار» می‌نامند. اگر شما بدانید که مخاطب‌ اصلی مقالات و نوشته‌های شما چه کسی است، می‌توانید موضوعاتی را انتخاب کنید که حتما آنها را مطالعه کند. نویسنده‌ی نشریه (چاپی یا دیجیتالی) برای مخاطبینش می‌نویسد نه برای شرکت یا برندی که در آنجا مشغول کار است.
  • یک تیم‌ نویسندگان حرفه‌ای همیشه در مورد کلمات کلیدی تحقیق می‌کند. به‌طور مثال، «تولید محتوا» بسیار بیشتر از «نوشتن محتوا» جست‌وجو می‌شود. یعنی باید تیتر را بر اساس این عبارت تغییر داد.
    یا مثلا مقاله‌های آموزشی و «چگونه باید»ها طرفداران زیادی دارند؛ مقاله‌هایی با چنین تیترهایی: چگونه می‌توان ایده‌های ناب برای تولید محتوا پیدا کرد؟ و ….. که یک تیم حرفه‌ای برنامه اصلی تولید محتوا را بر اساس این اطلاعات می‌چیند.
  • فعالیت رقبا را دنبال می‌کنند. مقاله‌هایی که بازدید زیادی داشته‌اند را پیدا می‌کنند. یافتن این سوژه‌ها یا مقاله‌ها اطلاعات زیادی در مورد مخاطبان در اختیار شما قرار خواهند داد. همچنین در جریان کار رقبا هم قرار دارید و می‌دانید در چه زمینه‌هایی کار می‌کنند و پست‌های خود را در چه سایت‌های دیگری یا کدام شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.
  • پس از کسب اطلاعات کافی در مورد روش کار رقبا، یافتن کلمه‌های کانونی و شناخت مخاطب، حالا زمان انتخاب یک تیتر گویا و جذاب است که سبب تحریک کاربر برای مطالعه شود. لازم است که کلمه‌های کلیدی اصلی خود را در بخش توضیحات متای سایت نیز درج کنید.

۳- یک نویسنده محتوای موفق، اصیل و مبتکر است

نوشتن، بخشی از شهرت و آوازه شماست. بنابراین، هر پستی که قرار است به نام شما منتشر شود باید اصیل باشد. شاید احمقانه به نظر برسد که صدها هزار نفر در مورد یک سوژه بنویسند. اما شک نکنید که ارزشش را دارد و اصلا باید این طور باشد. هر نویسنده‌ی بااستعدادی باید قلم و صدای انحصاری خود را داشته باشد و نقطه نظرات خود و سبک نوشتن خود را در یک سوژه به نمایش بگذارد.

کپی کردن مطلب از سایت‌های دیگر نه تنها برای شهرت نویسنده، بلکه برای SEO سایت هم خوب نیست. بنابراین برای احترام به مخاطب و حفظ خوشنامی خود از سرقت‌های ادبی یا کپی مقالات خودداری کنید. برای اینکه مطمئن شوید نمونه‌ی مقاله شما قبلا نوشته نشده و در وب وجود ندارد، حتما چند دقیقه وقت گذاشته و جست و جو کنید.

تولید محتوای جذاب، پاشنه آشیل رسانه‌های دیجیتال

۴- یک نویسنده موفق به خوبی با HTML سئو، CSS و وردپرس آشنایی دارد

نگران نشوید. لازم نیست با همه این موارد به صورت حرفه‌ای آشنا باشید. در حدی که مثلا بدانید چگونه می‌توانید با دستکاری کد سایت، مشکل فاصله را در متن درست کنید یا از قابلیت‌های خودکار وردپرس برای بهبود نوشته‌ها استفاده کنید، کفایت می‌کند.

البته در مورد سئو باید اطلاعات تقریبا خوبی داشته باشید. سئو یکی از ضرورت‌های متن‌های دیجیتالی برای بهتر و بیشتر دیده شدن هستند. همیشه کیفیت بالای مطالب برای مخاطبان ارزش دارد اما این را هم به خاطر داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق کاربران رسانه‌های آنلاین، شکارچی‌های بی حوصله‌ای هستند که وقت زیادی برای مطالعه ندارند و می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان بیشتر اطلاعات رادریافت کنند. پس باید بر این اساس مطالب خود را بنویسید.

۵- نویسنده موفق وب متخصص شبکه اجتماعی هم هست

نوشتن مطلب فقط یک بخش ماجراست. شما پس از آن باید مقاله‌های خود را در دسترس مخاطبین قرار دهید و کجا بهتر از شبکه‌های اجتماعی؟ شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین بستر برای به اشتراک گذاشتن مقالات است. هر چه فعالیت بیشتری در این پلتفرم‌ها داشته باشید، مخاطبین بیشتری را می‌توانید به سمت سایت خود جذب کنید.

برای نوشتن یک مطلب پرمخاطب و اصطلاحا کلیک‌خور باید در طرز فکر خود تجدید نظر کنید. یک نویسنده باید کارشناس بازاریابی، متخصص سئو و کارشناس شبکه‌های اجتماعی هم باشد و کدنویسی را در حد مبتدی بلد باشد.

نوشتن یک مقاله آنلاین فقط به قلم نویسنده مربوط نیست و فاکتورهای بالا را هم در بر می گیرد.

منبع: entrepreneur
مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • فرید مرداد ۱, ۱۳۹۷

    سپاس فراوان, مطلب عالی بود. متاسفانه این شغل چندان تو ایران شناخته شده نیست. کافیه یه بار بخواین به دوست یا فامیلی که هیچ ایده ای راجب تولید محتوا نداره در مورد شغل تون توضیح بدید تا متوجه بشین. و یکی از دلایلی هم که کمتر بهش پرداخت شده کم سوادی (ببخشید) کسب و کارهاست!

  • رضا مرداد ۲, ۱۳۹۷

    حالا به این شغل بسیار مهم مگه چقد دستمزد میدن ؟ هر چقدر پول بدی همون قدر آش می خوری