ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوریلا، دراگون تریل یا سکوریت؛ کدام شیشه مقاومت بیشتری دارد؟

چند روزی می شود که گوریلا گلس ۶ معرفی شده؛ آخرین نسخه از شیشه مقاوم در برابر خراشی که در تلفن های هوشمند و تبلت ها مورد استفاده قرار می گیرد و محبوبیت بالایی نزد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

چند روزی می شود که گوریلا گلس ۶ معرفی شده؛ آخرین نسخه از شیشه مقاوم در برابر خراشی که در تلفن های هوشمند و تبلت ها مورد استفاده قرار می گیرد و محبوبیت بالایی نزد شرکت های تولید کننده دارد.

این فناوری سال هاست که محافظت لازم را از طیف وسیع گوشی های موبایل فراهم می کند اما حتما می دانید که گوریلا گلس رقبایی هم دارد؛ دراگون تِرِیل، یاقوت کبود و شیشه های سکوریت همگی گزینه های محبوبی هستند که توانایی رقابت با آن را دارند. اما این موارد تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند و بعضا در بخش هایی از هم پیشی می گیرند. در ادامه این مطلب قصد داریم تفاوت ها و برتری های این شیشه ها را همراه با هم از نظر بگذرانیم.

چطور ساخته می شوند؟

گوریلا گلس

گوریلا گلس
گوریلا گلس

گوریلا گلس همانطور که احتمالا می دانید تاکنون نسخه های زیادی داشته. نسل نخست از این محصول در سال ۲۰۰۷ میلادی از راه رسید و در سال ۲۰۱۲ هم شاهد معرفی گوریلا گلس ۲ بودیم. گوریلا گلس ۳ در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و بسیاری از موبایل های پرچمدار امسال هم به نسل پنجم این شیشه محکم مجهزند که در سال ۲۰۱۶ شاهد معرفی اش بودیم.

نوعی فرایند اصلی در ساخت این شیشه بکار می رود که «تبادل یون» نام دارد و آنطور که گفته شده در تمامی نسل های گوریلا گلس مورد استفاده قرار گرفته است. طبق گفته شرکت کورنینگ (سازنده گوریلا گلس) فرایند تبادل یون در اصل روندی تقویتی است که در آن شیشه در حمامی از نمک مذاب با دمای ۴۰۰ درجه سلسیوس قرار داده می شود. در ادامه یون های پتاسیم موجود در این مایع «لایه ای از فشار» را روی شیشه ایجاد می کنند و از این طریق نوعی مقاومت اضافی را برایش فراهم می نمایند.

گوریلا گلس ۵ از نظر مقاومت در برابر خش با گوریلا گلس ۴ مشابهت دارد اما دوام آن در دراپ تست ها (تست های سقوط) از نسل پیشینش ۱.۸ برابر بیشتر گزارش شده. این شیشه به نحوی طراحی شده که در برابر سقوط از ارتفاع ۱.۶ متری مقاوم است و در ۸۰ درصد مواقع یکپارچگی اش را حفظ می کند. در عین حال گوریلا گلس ۴ تا دو برابر مقاومت بیشتر در زمان سقوط را نسبت به نسل قبل خود یعنی گوریلا گلس ۳ نشان می دهد اما آستانه تحمل آن ارتفاع یک متری عنوان شده.

در مورد نسل آخر گوریلا گلس اما باید بگوییم که گوریلا گلس ۶ از نظر مقاومت در برابر خراش با گوریلا گلس ۵ برابری می کند اما به نحوی طراحی شده که در سقوط های متعدد از ارتفاع های بالاتر، از خود مقاومت نشان می دهد. براساس بیانیه خبری اخیر کورنینگ این شیشه می تواند به طور متوسط تا ۱۵ سقوط روی سطوح سخت را از ارتفاع یک متر تحمل کند و تا دو برابر بهتر از گوریلا گلس ۵ عمل میکند.

دراگون تریل

دراگون تریل
دراگون تریل

این شیشه توسط غول تکنولوژی ژاپنی Asahi Glass ساخته شده و می توان از آن تحت عنوان دومین برند محبوب شیشه های مقاوم در نظر تولیدکنندگان یاد کرد. این شرکت از نوعی فرایند شناوری برای مقاوم سازی شیشه هایش استفاده می کند که در آن شیشه مایع درون کوره ای از قلع مذاب قرار داده می شوند. در ادامه برای تقویت بیشتر، ذراتی به این مایع مذاب اضافه شده و شیشه در فرایندی سریع خنک شده و برای برش فرستاده می شود.

دراگون تریل در نسخه های مختلف به نام های دراگون تریل، دراگون تریل اکس و دراگون تریل پرو ساخته می شود که آخرین نسخه آن دراگون تریل پرو نام دارد و در سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه شد. این شیشه لبه های گردی دارد و به همین خاطر در مواردی که از کنج روی زمین سقوط کند تا ۳۰ درصد بهتر از نسل پیشین خود عمل میکند. Asahi همچنین خاطر نشان کرده که نسل جدید دراگون تریل نسبت به دراگون تریل استاندارد مقاومت بیشتری را در برابر خم شدگی از خود نشان می دهد.

شیشه سکوریت

شیشه سکوریت
شیشه سکوریت

ارزان ترین راهکار منتخب شرکت های ثالث برای ساخت محافظ صفحه نمایش، شیشه سکوریت است. براساس اعلام نشریه ساینتیفیک آمریکن، این شیشه ها اول به اندازه دلخواه برش داده می شوند و بعد درون یک کوره حرارت می بینند. شیشه های سکوریت دمایی برابر با ۶۰۰ درجه سلسیوس را دریافت می کنند و سپس برای مدت چند ثانیه در معرض هوایی بسیار سرد قرار داده می شوند.

این فرایند سطح بیرونی شیشه را نسبت به بخش داخلی آن سخت تر می کند و با ایجاد فشردگی در بخش بیرونی و تنش در قسمت درونی یک شیشه بسیار محکم را ایجاد می کند.

یاقوت کبود

یاقوت کبود

Sapphire گران ترین گزینه در این لیست است و این یعنی شرکت ها برای استفاده در قطع های کوچک (از جمله لنز دوربین و صفحه ساعت) به استفاده از آن تمایل نشان می دهند. براساس ویدیویی که وبسایت Pocketnow در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر کرد نمایشگرهای Sapphire (یاقوت کبود) با قرار دادن یک دانه یاقوت کبود در بخش انتهایی یک بشکه ساخته می شوند. این بشکه در ادامه با کادمیم غلیظ شده و یاقوت کبود کریستالی نشده (که از فرایندهای قبلی باقی مانده) پر می گردد. در ادامه خود بشکه را درون یک کوره می گذارند که مواد را با دمایی معادل ۲۲۰۰ درجه سانتی گراد حرارت می دهد.

این فرایند بین ۱۶ تا ۱۷ روز به طول می انجامد و در نتیجه آن ۱۱۵ کیلوگرم از این شیشه تولید می گردد. از این مرحله به بعد نیز بلوک Sapphire به قسمت های کوچک تر برش داده شده و پالیش داده می شود.

کدامیک بهتر است؟

تست خراش

اینکه کدامیک از تکنولوژی های یاد شده بهتر است به اولویت های مد نظر شما بستگی دارد: مقاومت در برابر خش، وزن، ضخامت، مقرون به صرفگی، مقاومت در برابر ضربه همگی فاکتورهای مهمی هستند که میتوانید در نظر بگیرید. برای اندازه گیری مقاومت مواد معدنی و دیگر مواد مشابه در برابر خش هم از مقیاسی به نام سختی موس استفاده می شود. هرچه عدد کسب شده در این مقیاس بیشتر باشد مقاومت شی مورد نظر در برابر خش بیشتر است؛ برای مثال الماس نمره ۱۰ را در این مقیاس دارد و تالک نمره ۰.

نکته دیگر آنکه ماده های دارای نمره بالاتر می توانند روی مواد با نمره پایین تر خراش ایجاد نمایند؛ برای مثال ابزاری با سر الماس می تواند روی یک پنل کوارتز خراش بیاندازد.

به تازگی کانال JerryRigEverything در یوتوب تست خراشی را روی گوریلا گلس ۵ انجام داده که در آن نشان داده می شود این شیشه می تواند در برابر خراش اجسامی با نمره ۵ موس هم مقاومت کند. بنابراین میتوان اینطور استنباط کرد که گوریلا گلس ۵ (و احتمالا ۶) دست کم نمره ۵ را در این مقیاس دارند. پیشتر یکی از نمایندگان شرکت کورنینگ گفته بود که تمامی شیشه های تولیدی آن در مقیاس موس نمره های بین ۵ تا ۶ را کسب می کنند.

 

با این حال اما یکی از منابع صنعت ادعا می کند که گوریلا گلس ۴، دراگون تریل و شیشه سکوریت از نظر سختی نمره ۷ را در مقیاس موس دارند. جدای از اظهارات این فرد اما به نظر نمی رسد که تفاوت آشکاری از نظر مقاومت در برابر خش میان گوریلا گلس ۴ و دراگون تریل وجود داشته باشد.

حال که حرف از شیشه سکوریت به میان آمد باید بگوییم که طبق ادعای یک فروشگاه زنجیره ای، محافظ صفحه های ساخته شده با شیشه های سکوریت در برابر ابزارهایی که در مقیاس موس نمره ۶ یا ۷ را دارند مقاوم نیستند. محافظ صفحه ساخته شده با شیشه های سکوریت معمولا نسبت به پلاستیک (با نمره ۲ تا ۴ در مقیاس موس) مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

شیشه سکوریت
شیشه سکوریت

در مقیاس موس شیشه های یاقوت کبود یا همان Sapphire نمره ۹ را دریافت می کنند که این رقم تنها یک نمره از الماس پایین تر است. بنابراین مطمئن باشید دستگاه هایی که از این نوع شیشه ها بهره می برند معمولا بعد از قرار گرفتن در جیب شما کمتر صدمه می بینند.

در اثبات این مساله تعمیرگاه های زنجیره ای UBreakIFix نوعی تست خراش پذیری را روی محافظ های ساخته شده با یاقوت کبود و گوریلا گلس ۵ انجام داد. این شرکت برای اندازه گیری مقاومت موارد ذکر شد از یک ابزار ساخته شده با تنگستن بهره گرفت که نمره ۹ را در مقیاس موس دارد. در نهایت محصول شرکت کورنینگ خراش برداشت اما هیچ اتفاقی برای محافظ صفحه Sapphire نیافتاد.

روش دیگر برای اندازه گیری مقاومت این مواد تست Vickers است که در آن از ابزاری با سر الماس برای اندازه گیری سختی ماده استفاده می شود (هرچه نمره کسب شده بیشتر باشد بهتر است). طبق اسناد منتشر شده توسط کورنینگ گوریلا گلس ۵ در این تست نمره ای بین ۶۰۱ تا ۶۳۸ را کسب کرده در حالی که دراگون تریل ساخت شرکت Asahi Glass به امتیاز ۵۹۵ تا ۶۷۳ دست یافته.

البته در نظر داشته باشید که تفاوت زیادی میان این دو وجود ندارد و حتی در بخش بسیار بزرگی با هم همپوشانی دارند. با نگاهی عمیق تر به نمره سختی شیشه Sapphire به این نکته پی خواهید برد. این شیشه طبق مطالعه ای امتیاز ۲۷۰۰ را در این تست کسب کرده و در نتیجه می توان گفت که امکان خراش در این شیشه به مراتب کمتر از دو گزینه دیگر است.

خم شدن یا ضربه چطور؟

گوریلا گلس

اما خط و خش تنها یک بخش عمده از معادله سختی شیشه به شمار می روند؛ سقوط چالش بزرگ دیگری است که محصولات این سه شرکت باید بدون آسیب پشت سر بگذارند. هرچه باشد این روزها بسیاری از مردم ترجیح می دهند برای جلوگیری از صدمات احتمالی ناشی از سقوط برای موبایل هایشان قاب بخرند و خرید قاب در اولویت بیشتری نسبت به محافظ صفحه قرار دارد.

براساس ویدیوی اخیر UBreakIFix گوریلا گلس در جریان تست چهار مرحله ای خم شدن بیشتر از شیشه Sapphire خم می شود. به بیان دیگر گرچه شیشه های Sapphire از مقاومت بیشتری در برابر خراش برخوردار باشند اما توانایی شان برای تحمل خمیدگی ناشی از سقوط به اندازه گوریلا گلس نیست.

این نتایج نیز با استناد به تستی تحت عنوان «مقاومت بعد از آسیب سایشی» بدست آمده که توسط خود شرکت کورنینگ طراحی شده است. در این تست صفحات شیشه به درون بشکه ای مملو از آیتم های مختلف انداخته می شوند و بشکه برای مدت ۴۵ دقیقه تکان داده می شود. بعد از آن صفحات شیشه از داخل بشکه خارج شده و آزمایش بار روی آنها انجام می شود. کورنینگ ادعا می کند که صفحات شیشه Sapphire بعد از قرار گرفتن باری به وزن ۷۳ کیلوگرم روی آنها دچار شکستگی می شوند در حالی که گوریلا گلس قادر است وزن ۱۹۵ کیلوگرمی را تحمل نماید.

Asahi شرکت تولید کننده دراگون تریل هنوز ویدیوی مربوط به عملکرد محصول خود در تست چهار مرحله ای را منتشر نکرده و صرفا ویدیوی تست سه مرحله ای مربوط به سال ۲۰۱۱ را منتشر کرده که در آن باری به وزن ۶۰ کیلوگرم روی شیشه گذاشته می شود. البته با در نظر داشتن شرایط متفاوت تست نمی توان گفت که نتایج منصفانه بوده اند.

اما بهترین مرجع برای استناد ما میتواند ویدیویی مربوط به سال ۲۰۱۳ باشد که در آن شرکت کورنینگ گوریلا گلس ۲ و ۴ را با رقیبی گم نام (احتمالا دراگون تریل) مقایسه می کند و برتری محصولاتش را نشان می دهد.

علاوه بر این، شرکت Asahi هنوز هیچ ارتفاع معینی را برای مقاومت محصول خود در برابر سقوط اعلام نکرده است. در مقابل این شرکت صرفا می گوید که لبه دراگون تریل پرو تا ۳۰ درصد بهتر از نسل قبلی خود در سقوط عمل می کند. کورنینگ پیشتر اعلام کرده بود که گوریلا گلس ۴ تا دو برابر در تست های سقوط محکم تر است (که اینجا نیز احتمالا منظور دراگون تریل بوده).

نکته بعدی در رابطه با گوریلا گلس ۶ آن است که می تواند در چندین سقوط از ارتفاع های مختلف از خود مقاومت نشان دهد. شرکت سازنده این محصول ادعا می کند که شیشه جدیدش تا ۱۵ سقوط از ارتفاع یک متر روی سطوح سخت از خود مقاومت نشان می دهد. در مقابل اما شیشه های آلمینیوسیلیکات جایگزین در اولین سقوط می شکنند.

نتیجه گیری

گوریلا گلس

در انتها می توان اینطور نتیجه گرفت که تمامی راهکارهای معرفی شده در این مطلب در برابر خط و خش مقاوم هستند. دراگون تریل و گوریلا گلس به نظر در سطحی برابر با هم قرار دارند در حالی که شیشه سکوریت هم فاصله چندانی با آنها ندارد. اما شیشه Sapphire یک برتری قابل توجه نسبت به هر سه مدل دیگر دارد هرچند قیمت آن بالاتر است.

در تست های خم شدن و ضربه نتایج اندکی سردرگم کننده است. هیچ مرجع مشابهی برای مقایسه گوریلا گلس و دراگون تریل وجود ندارد اما می دانیم که Sapphire عملکرد خوبی در تست های سقوط و خم شدن از خود نشان نمی دهد.

مقامت گوریلا گلس ۵ در سقوط از ارتفاع ۱.۶ متری بهبودی قابل توجه نسبت به نسل پیشین داشته و گوریلا گلس ۶ هم به مراتب مقاومت بیشتری از نسل ۵ دارد چراکه در سقوط از ارتفاعات بالاتر و به دفعات بیشتر از خود سختی نشان می دهد. سکوت شرکت Asahi در دراپ تست ها هم نشان دهنده ضعف آن نسبت به رقبایش است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی