ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وظیفه اتاق شتاب در الکام استارز چیست؟

اتاق شتاب یا استارتاپ نیترو بخشی در الکام استارز است که تلاش می‌کند مسیر استارتاپ‌ها را هموارتر کرده و به آنها راهنمایی‌های لازم را بدهد. این در حالیست که تعداد حاضرین در الکام استارز به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۵

اتاق شتاب یا استارتاپ نیترو بخشی در الکام استارز است که تلاش می‌کند مسیر استارتاپ‌ها را هموارتر کرده و به آنها راهنمایی‌های لازم را بدهد. این در حالیست که تعداد حاضرین در الکام استارز به ۴۸۰ استارتاپ رسیده و مشخصاً بخش زیادی از آنها در مراحل اولیه کار خود هستند و می‌توانند از خدمات این اتاق بهره بگیرند. هرچند که «سهیل عباسی»، مسئول اتاق شتاب در الکام استارز خبر می‌دهد که این محل برای همه استارتاپ‌هاست نه صرفاً کسب‌وکارهایی که در الکام استارز شرکت می‌کنند.

عباسی در گفتگو با دیجیاتو در خصوص ماهیت اتاق شتاب می‌گوید: «اتاق شتاب فضایی را مهیا می‌کند تا استارتاپ‌هایی که به آن غرفه مراجعه می‌کنند در مدت زمان فشرده و کوتاه با افرادی که در حوزه‌های مختلف تجربه و تخصص دارند، ارتباط برقرار کنند و از آنها راهنمایی و سرنخ‌هایی بگیرند که بعد از آن بتوانند مشکلات خود را رفع کنند.»

او در مورد تفاوت این جلسات با مشاوره‌های عادی به این نکته اشاره می‌کند که جلسات مشاوره‌های عادی بسیار زمان بر است اما در این جلسات به دلیل فشردگی زمان و تعدد مشاوران یا منتورهای حاضر در اتاق شتاب، افراد سریع‌تر به اصل موضوع می‌رسند و با پرسش واضح سوالات، جواب های واضح می‌شنوند.

اما در نهایت آورده‌ی اتاق شتاب برای استارتاپ‌ها چیست؟ عباسی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو می‌گوید:

«اول اینکه استارتاپی که مراجعه می‌کند با افراد متبحر در این حوزه آشنا می‌شود و سوالات خود را می‌پرسد. دوم ادامه روابطی‌ست که بدست آورده‌اند و بعد از نمایشگاه می‌توانند آن را ادامه و به همکاری تبدیل کنند. آورده سوم فضایی است که در آن مشاوران، افراد، تیم‌ها و استارتاپ‌هایی که سوالات مشابه دارند یکدیگر را پیدا می‌کنند و می‌توانند به جواب برسند.»

همه این‌ها در حالیس که افراد زیادی خود را در اکوسیستم استارتاپی «منتور» معرفی می‌کنند در صورتیکه تجربه، سابقه و چیزی تحت عنوان کارنامه کارآفرینی ندارند. مسئول اتاق شتاب هم این موضوع را تائید می‌کند. به عقیده او باید در بکار بردن کلمه منتور حساسیت به خرج داد. چون کسانی که مطالعات انجام داده و در این رشته‌ها تحصیل کرده‌ و تجارب محدودی دارند، نمی‌تواند منتور باشند، هرچند که می‌توان آنها را مشاور، صاحب نظر متخصص و کارشناس در حوزه خودشان دانست:

«تعریفی که ما در مورد منتور داریم این موارد نیست. منتور ترجمه دقیقی در فارسی ندارد حتی نمی‌توان منتور را مربی ترجمه کرد. در فارسی شبیه‌ترین کلمه‌ به منتور، مرشد است. در ادبیات مرشد کسی‌ست که در طریقت عرفانی مسیری را رفته و سال‌ها رنج کشیده باشد. راه را بلد باشد و حالا افرادی که مرید او هستند به دنبال او می‌روند تا مسیر را پیدا کنند. این آنالوژی را اگر در فضای اکوسیستم نوآوری به کار بگیریم منتور کسی ست که از لحاظ سنی و تجربه کاری از ما در این حوزه بیشتر تجربه دارد. در طی مسیر خود با مشکلاتی مواجه شده است که می‌تواند دیگران را در این زمینه راهنمایی کند یا مسیرهایی رفته که در آن شکست خورده یا موفق شده و می‌تواند تجربه خود را با دیگران در میان بگذارد.»

او در پاسخ به این پرسش که افراد متخصص در اتاق شتاب، برچه اساسی و چگونه انتخاب شده‌اند به دیجیاتو می‌گوید:

«این افراد از طریق ما گزینش شدند و از افرادی که تجربه کاری دارند درخواست کردیم تا زمان خود را در اختیار نمایشگاه قرار دهند. اکنون ۳۰ نفر را در لیست داریم که به طور متناوب در این چهار روز حضور خواهند داشت و در هر جلسه 6 منتور حضور خواهند داشت. ضمن نکه سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم افرادی را انتخاب کنیم که به تعریف منتور نزدیک بوده و حرفی برای گفتن داشته باشند و اطلاعاتشان صرفاً تئوری نبوده باشد.»

به گفته او، هزینه حضور در اتاق برای کسانیکه در نمایشگاه غرفه دارند با تخفیف ویژه، ۷۵ هزار تومان و برای استارتاپ‌هایی از بیرون نمایشگاه می‌آیند ۱۵۰ هزار تومان است. عباسی خبر می‌دهد که سال گذشته حدود 50 استارتاپ در طول روزهای برگزاری نمایشگاه به این اتاق مراجعه کردند و نظرسنجی انجام شده نشان داد که استارتاپ‌ها و منتورها نظر مثبتی در این مورد داشتند. وی همچنین مدعی است استارتاپ‌هایی که سال گذشته مشاوره گرفتند امسال بیلبوردهای‌شان در سطح شهر دیده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی