ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلترینگ استارتاپ ها
تکنولوژی

بیانیه انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در رابطه با فیلتر شدن استارتاپ‌ها

فیلترینگ استارتاپ ها موضوعیست که از بدو فعالیت این نوع کسب‌وکارهای نوپا در کشور توسط بخش‌های مختلف حاکمیتی صورت گرفته و در ماه‌های اخیر شدت آن افزایش یافته است. در همین رابطه انجمن صنفی کسب ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

فیلترینگ استارتاپ ها موضوعیست که از بدو فعالیت این نوع کسب‌وکارهای نوپا در کشور توسط بخش‌های مختلف حاکمیتی صورت گرفته و در ماه‌های اخیر شدت آن افزایش یافته است. در همین رابطه انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی که از آذرماه ۱۳۹۲ شروع به کار کرده، اخیرا در پی فیلتر شدن برخی استارتاپ‌ها از جمله 4 پلتفرم بزرگ تبلیغاتی آنلاین، بیانیه‌ای صادر کرده که گزیده بخش‌های مهم این مطلب در ذیل می‌آید.

فیلترینگ استارتاپ ها

در این بیانیه به نبود قوانین جدید در کشور اشاره شده که دلیل فیلترینگ بسیاری از استارتاپ‌ها از جمله کاریابی‌های آنلاین شده است. طبق این متن، مشخص شده که «بعد از برگزاری جلسات با معاونت‌های مربوطه، زیرساخت‌های لازم برای اعطای مجوز به پلتفرم‌های آنلاین تبلیغاتی وجود نداشته و درخواست‌کنندگان برای دریافت مجوز لازم است در زمان درخواست مجوز برای مثال از میان تبلیغات چاپی و محیطی و هدایای تبلیغاتی یکی را برای نوع فعالیت انتخاب کنند. نباید فراموش کرد که قانون تبلیغات مربوط به سالیان گذشته است، که در آن زمان فقط رسانه‌هایی مانند روزنامه و تلویزیون فعالیت می‌کردند و متاسفانه در طول سال‌های گذشته هیچ تلاشی برای به‌روزرسانی قوانین مربوطه با توجه به ظهور اینترنت و کسب‌و‌کارهای نوین، در بستر این فن‌آوری و سایر فن‌آوری‌های جدید صورت نپذیرفته است.»

در ادامه به سامانه‌های هوشمند حمل و نقل آنلاین همچون اسنپ و برخورد قشر سنتی با آنها و فیلترینگ سایت‌های فروش بلیت هواپیما و سایت‌های کاریابی اشاره شده و در ادامه آمده است که:

«در شرایطی که وزیر فناوری اطلاعات و معاون علمی ریاست جمهوری در طول ماه‌های گذشته همواره در تلاش بوده‌اند که شرایط رشد و فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران تسهیل و فراهم شود، متاسفانه شاهد این هستیم که همه این محدودیت‌ها و مسدودسازی‌ها از طرف دولت و سازمان‌های دولتی اعمال شده است. امری که نشان‌دهنده طی کردن مسیری خلاف این سیاست ملی برای بهبود فضای کسب‌وکارهای مجازی در کشور توسط وزارتخانه‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی است.»

فیلترینگ استارتاپ ها

این انجمن اعلام کرده که متاسفانه نه دامنه ملی داشتن و نه مواردی چون: ‌ دانش‌بنیان بودن کسب‌و‌کارها، انتقال زیرساخت‌های فنی به داخل کشور و نه عضویت در اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی مانع از فیلترینگ استارتاپ‌ها نمی‌شود:

«در شرایطی که استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا به دلیل وجود قوانین کهنه و غیرکاربردی هر روزدرگیر موضوعات پیچیده مانند بیمه و مالیات هستند، شکایت بخش‌های دولتی از این کسب‌وکارهای اینترنتی فعال در صنایع نوپا در کشور نه تنها به مسیر توسعه کشور کمک نمی‌کند، بلکه ضرباتی است کاری بر امید و انگیزه جوانان کارآفرین و متخصص که همّ و غمشان کمک به توسعه و آبادانی کشور و ارزش‌آفرینی در زمینه فن‌آوری‌های جدید است.

با توجه به اتفاق‌های رخ داده در هفته‌های اخیر و تکرار آن‌ها، انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی قویاً از دولت می‌خواهد روند ایجاد محدویت برای کسب‌وکارها و مسدودسازی سایت‌ها مرتبط با آن‌ها متوقف شود. در این راستا لازم است سازوکاری مشخص برای بازداشتن وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی از شکایت از بخش خصوصی برای تلاش جهت اعمال فشار بر روی این کسب‌وکارها از طریق ابزارهایی هم‌چون فیلترینگ تدوین و اجرا شود.»

فیلترینگ استارتاپ ها

در نهایت در پایان این بیانیه انجمن ضمن ابراز امیدواری اعلام داشته که با کمک تدبیر بیشتر دولت می‌توان گام‌های مهمی در راستای بهبود و اصلاح اکوسیستم استارتاپی کشور برداشت، امری که به زعم این انجمن، بدون همکاری بدنه دولت امکان‌پذیر نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی