ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مک بوک پرو 2018
تکنولوژی

کاهش کارایی پردازنده Core i9 مک بوک پرو 2018 به علت داغ کردن [به روز رسانی]

اپل در 21 تیر ماه از لپتاپ های حرفه ای مک بوک پرو رونمایی کرد که از مهمترین خصوصیات آنها پردازنده جدید شش هسته ای اینتل از سری Core i7 یا Core i9 بود. با این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۰

اپل در 21 تیر ماه از لپتاپ های حرفه ای مک بوک پرو رونمایی کرد که از مهمترین خصوصیات آنها پردازنده جدید شش هسته ای اینتل از سری Core i7 یا Core i9 بود. با این که به نظر می رسید مدل مجهز به Core i9 کارایی بالاتری ارائه دهد، ولی یکی از کاربران یوتیوب به کاربران هشدار داده که این مدل ممکن است در برخی شرایط کاری به فرکانس پایه 2.9 گیگاهرتزی پردازنده نیز دست پیدا نکند.

«دِیو لی» برای اثبات ادعای خود ویدیوی را منتشر کرده و در آن نشان داده که چگونه مدل مجهز به پردازنده Core i9 مدت کوتاهی پس از اجرای وظایف سنگین از جمله ویرایش ویدیو نمی توند حتی به سرعت پایه خود دست پیدا کند.

پردازنده مورد بحث از نوع آنلاک است و به این ترتیب قابلیت اووِرکلاک هم دارد ولی به نظر می رسد تمامی پتانسیل های بالای این پردازنده به واسطه سیستم خنک کننده ضعیف یا شاسی که قابلیت دفع مناسب گرما را ندارد، به هدر رفته.

لی روی لپتاپ مورد بحث رندری در برنامه ادوبی پریمیر پرو را اجرا می کند و نشان می دهد که این لپتاپ حتی نسبت به مدل 2017 مک بوک پرو که از پردازنده Core i7 بهره می برد نیز عملکرد ضعیف تری دارد. در مقایسه مدل جدید زمان رندر 39 دقیقه ای را ثبت می کند در حالی که مدل قدیمی تر همین وظیفه را در 35 دقیقه انجام می دهد.

البته باید اشاره کرد که پریمیر برای سیستم عامل مک او اس به خوبی بهینه سازی نشده، ولی با این حال اختلاف کارایی، قابل توجه است. علاوه بر این در آزمایشات ادعا شده که متوسط سرعتی که Core i9 در آزمایش به آن دست یافته، 2.2 گیگاهرتز بوده، که بسیار پایین تر از فرکانس پایه 2.9 گیگاهرتزی است.

مک بوک پرو 2018

لی همچنین یک بار این آزمایش را در شرایطی که لپتاپ در یخچال قرار گرفته انجام می دهد و این بار مک بوک پرو 2018 زمان 27 دقیقه را ثبت می کند که بهتر از مدل سال 2017 است.

به گفته لی مسئله کاهش سرعت پردازنده به دلیل افزایش بیش از دما موضوع غیر طبیعی نیست و بسیاری از سازنده های لپتاپ ها نیز از همین روش برای کنترل دما استفاده می کنند، اما این حد از کاهش کارایی غیر قابل قبول است. او در نهایت معتقد است که این موضوع صرف نظر از کاری که کاربران با لپتاپ انجام می دهند، می تواند همه آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

با این حال هنوز مشخص نیست که این مشکل تنها شامل مدلی بوده که لی آن را آزمایش کرده یا در بین همه نمونه های مک بوک پرو 2018 مجهز به پردازنده Core i9 شایع است.

[تاریخ انتشار خبر اولیه: 27 تیر 1397]

 

به روزر رسانی:

وبسایت 9TO5Mac به نقل از ExtremeTech به این موضوع پرداخته که از قبل از سال 2015 بر اساس تصمیم اینتل، سازندگان می توانند بنا بر روش خاص خود کاهش سرعت دلخواه وابسته به گرما را اعمال کنند؛ حتی اگر این موضوع موجب تغییرات کارایی شدید در مقایسه با پردازنده مشابه شود.

بنا بر این گزارش شاید بهتر باشد گواهینامه ویژه ای برای نشان دادن عدم کاهش دادن سرعت پردازنده ها در این شرایط در نظر گرفته شود تا خریداران لپتاپ ها از این موضوع اطلاع پیدا کنند.

در نهایت به نظر می رسد باریک تر شدن لپتاپ ها به قیمت کاهش توانایی دفع حرارت آنها تمام می شود. آیا حاضر هستید مک بوک پرویی بزرگ تر و سنگین تر داشته باشید که با سرعت بالاتری کار کند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Shadmehr
    Shadmehr | ۲۸ تیر ۱۳۹۷

    وقتی دوتا شرکت گرون فروش و پول محور مث اپل و اینتل باهم دیگه گند میزنن

  • omidapk2020
    omidapk2020 | ۲۸ تیر ۱۳۹۷

    به نظر من cpu سری core با سیستم مک هماهنگ نیست اپل خیلی زودتر باید دست به کار میشد و واسه ی لپ تاپ هاش cpu و Gpu درست میکرد

  • نیما
    نیما | ۲۷ تیر ۱۳۹۷

    خب مگه این چیز جدیدیه ؟؟؟
    با گرما کارایی دستگاه باید افت کنه تا آسیبی به سیستم وارد نشه.

  • rad
    rad | ۲۷ تیر ۱۳۹۷

    قطعا مشکل نرم افزاریه . این نابغه هم خسته نباشید داره با فیریزرش ?

    • Daniel
      Daniel | ۲۷ تیر ۱۳۹۷

      مشکل نرم افزاری نیست خیلی هم بزرگه، پردازنده قویی هست گرمای زیادی تولید می کنه، لپ تاپ هم باریکه ، i9 باید توی یه شاسی کلفت با نیم کیلو هیت سینک باشه مثل لپ تاپ های Alienware
      میتونه با نرم افزار درستش کنه (محدود کردن ولتاژ و کلاک و ...) اما خوب کاراییش در شرایط خنک نسبت به الانش کم میشه

      • rad
        rad | ۲۷ تیر ۱۳۹۷

        نه زمان که بگذره متوجه میشی . بزار یه مدت توبازار باشه میبینی که بهترین لپ تاپ دنیاست با اختلاف زیاد

مطالب پیشنهادی