ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات فدور
تکنولوژی

ربات هفت تیرکش روس ها به ایستگاه فضایی می رود

واگذاری مسئولیت ها و وظایف خطیر به ربات ها مزایای بسیاری برای انسان به همراه دارد و حمل و نقل فضایی هم از این قاعده مستثنی نیست. استفاده از ربات ها در فضا بی سابقه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

واگذاری مسئولیت ها و وظایف خطیر به ربات ها مزایای بسیاری برای انسان به همراه دارد و حمل و نقل فضایی هم از این قاعده مستثنی نیست.

استفاده از ربات ها در فضا بی سابقه نیست و ناسا در سال ۲۰۱۱ دستیار انسان نمای Robonaut 2 را با هدف کمک به فضانوردان یا حتی جایگزینی آنها روانه ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) کرد. علاوه بر این دو ربات کاوشگر ناسا روی مریخ، ماه نورد «چانگ سه» چین و کاوشگرهای روسی در مریخ و ماه هم نمونه های دیگری از کاربرد ربات ها در فضا هستند.

حالا اما روس ها خود را آماده برداشتن قدم بزرگی در این زمینه کرده اند. اخیرا یک منبع مطلع در صنعت هوافضا در گفتگو با خبرگزاری بین‌المللی «ریانووستی» مدعی شده که روسیه سال آینده دو ربات انسان نما را به ایستگاه فضایی بین المللی می فرستد. ربات فدور نامزد اصلی این ماموریت ربات فدور خواهد بود که از طریق راکت فضایی «سایوز» و نه به عنوان بار بلکه در قالب سرنشین سفر خود به فضا را آغاز خواهند کرد. نکته جالب اینجاست که ربات فدور برای استفاده از اسلحه و شلیک همزمان خودران با دو دست و به واسطه هوش مصنوعی آموزش دیده است.

اگرچه ربات فدور به لطف هوش مصنوعی قابلیت هایی نظیر امدادگری، بلند کردن وزنه، رانندگی، تیراندازی دارد اما معاون نخست وزیر روسیه تاکید کرده این ربات ترمیناتور نیست و برای بهینه سازی عملیات امداد و نجات طراحی شده است. «سم بندت»، از محققان CNA و تحلیلگر مسائل روسیه در انجمن سیاست خارجی آمریکا درباره این ربات ها می گوید:

در ویدیوهای منتشر شده از فدور این ربات قابلیت های نظامی بالایی از خود نشان می دهد اما توانایی فعالیت در محیط های با شرایط سخت نظیر فضا را هم دارد.

سال گذشته پوتین از مسئولان سازمان فضایی خواسته بود مقدمات لازم برای ارسال این ربات به فضا را فراهم کنند. ظاهرا آژانس فضایی فدرال روسیه (Roscosmos) موافقت اولیه خود را با این پروژه اعلام کرده است.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی