ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استفاده از موبایل
علمی

نتایج یک پژوهش: استفاده از موبایل در ضعف حافظه نوجوانان نقش دارد

حدود یک ماه از پایان سال تحصیلی و برگزاری آزمون های پایان دوره ای گذشته و بسیاری به نتیجه مطلوب مد نظرشان در امتحانات دست نیافته اند. اگر شما هم در این گروه قرار دارید ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

حدود یک ماه از پایان سال تحصیلی و برگزاری آزمون های پایان دوره ای گذشته و بسیاری به نتیجه مطلوب مد نظرشان در امتحانات دست نیافته اند. اگر شما هم در این گروه قرار دارید شاید تصور کنید که مشکل به عدم تمرکز حواس تان در کلاس های درسی باز می گردد یا عادت های مطالعه خوبی ندارید که چنین نمرات ضعیفی را کسب کرده اید.

اما ظاهرا مقصر همان همراه همیشگی تان یعنی تلفن همراه است. براساس پژوهشی تازه که توسط سازمان چشم اندازهای سلامت محیط سوئیس انجام گرفته تنها یک سال استفاده از موبایل توسط نوجوانان باعث اثرگذاری امواج ساطع شده از موبایل (حین برقراری تماس های صوتی) روی مغزشان شده و ضعف حافظه را باعث می گردد.

این در واقع نتیجه پژوهشی است که روی حدود ۷۰۰ نوجوان در بازه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال صورت گرفته و برای انجام آن حدودا یک سال بعد از آنکه گروه، تست های پایه را پشت سر گذاشت آزمون های شفاهی و تصویری از آنها گرفته شد. نتایج حکایت از آن داشتند که بچه ها بعد از قرار گرفتن در معرض تشعشعات RF-EMR تلفن های همراه که در جریان تماس های صوتی ایجاد می شود نمرات کمتری را در تست حافظه تصویری دریافت می کنند.

استفاده از موبایل

در مقابل اما محققان دریافتند که در مجاورت ترافیک دیتا حافظه شفاهی این دانش آموزان بهتر می شود. و از آنجایی که یک کاربر راست دست معمولا تمایل دارد موبایل خود را در زمان تماس در مجاورت گوش راستش بگیرد، محققان دریافتند که راست دست ها بیشتر از بقیه ممکن است به فقدان حافظه در نتیجه دریافت تشعشعات دچار شوند.

در مورد آن دسته از نوجوانانی که از موبایل خود برای اجرای گیم و مرور وب و یا ارسال پیامک استفاده می کنند هم خبر خوب آنکه این فعالیت ها کمترین میزان تشعشعات را متوجه مغز می کند و هیچ تغییر محسوسی در حافظه کاربرانی که روی این فعالیت ها تمرکز دارند مشاهده نشد.

اما آنطور که در این پژوهش آمده کاربران می توانند برای تخفیف اثرات استفاده از موبایل از هدفون استفاده نمایند یا حتی دستگاه را در زمان مکالمه روی وضعیت اسپیکر قرار دهند. اما آنطور که در این پژوهش آمده نتایج تحقیق باید تا زمانی که روی دیگر گروه ها هم به اثبات برسند باید با احتیاط تفسیر شوند. Roosli تصریح کرده که عوامل دیگری نظیر بلوغ نیز احتمالا بر نتایج اثر گذاشته چراکه این مساله هم استفاده گروه مورد آزمایش از موبایل را تحت تاثیر قرار داده و هم وضعیت شناختی و رفتاری آنها را و صرفا نمی توان استفاده از موبایل را عامل اصلی دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی