ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه چیزی جف بزوس را به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل کرد؟

برای اینکه جف بزوس در اخبار باشد دلایل زیادی وجود دارند، از سگ خانگی روباتیکش گرفته تا هیوندای قدیمی که مدتها سوار می شد. اما چیزی که اخیراً نام او را دوباره سر زبان ها ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

برای اینکه جف بزوس در اخبار باشد دلایل زیادی وجود دارند، از سگ خانگی روباتیکش گرفته تا هیوندای قدیمی که مدتها سوار می شد. اما چیزی که اخیراً نام او را دوباره سر زبان ها انداخته این است که جف بزوس مدتی پیش با عبور از بیل گیتس، لقب ثروتمندترین مرد جهان را مال خود کرد. شاید پیش خود فکر کنید هرکس دیگری هم مالکیت وب سایتی به بزرگی آمازون را بر عهده داشت، به راحتی می توانست به چنین ثروتی دست پیدا کند. اما جالب است بدانید که آمازون نسبت به سایت های رقیب خود مثل eBay یا حتی علی بابای چین به مراتب فروش کمتری دارد، اما از هردوی آنها با ارزش تر است و بزوس را به پولدار ترین شخص جهان تبدیل کرده است.

تفاوت را احساس کنید

حتی اینکه میلیونها دلار سرمایه و امکانات داشته باشید هم الزاماً به معنای موفقیت نیست، مثلاً اوبر از شرق تا غرب جهان را در سیطره دارد، اما سالهاست ضرر هنگفتی می دهد. حتی نسخه چینی اوبر که با نام DiDi در چین فعالیت می کند موفق شده یک میلیارد دلار سرمایه از اپل دریافت کند و همین لحظه حداقل ۲۰ میلیارد دلار پول در حساب های بانکی خود دارد، اما باز هم سود چندانی از سفرهای کاربرانش کسب نمی کند.

کاربر و پول زیاد هیچکدام تضمین کننده موفقیت نیستند

اسپاتیفای با وجود ۱۷۰ میلیون کاربر فعال ماهانه هرچه در می آورد را خرج تهیه محتوا می کند و سرویس هایی مثل توییتر یا اسنپ چت از شناخته شده ترین سرویس های اینترنتی هستند، اما توانایی کسب درآمد از کاربران خود را ندارند. پس میبینیم که مقدار فروش یا سرمایه شما ارزش کسب و کار شما را مشخص نمی کند، همانطور که آمازون از علی بابا و eBay فروش کمتری دارد اما از هردوی آنها روی هم با ارزش تر است.

آینده مهم تر از امروز است

چیزی که باعث می شود نام آمازون با وجود سود بیشتر رقبا از آنها ارزش بیشتری داشته باشد چیزی نیست که امروز انجام می دهد، بلکه پتانسیل هایی است که در آینده دارد. مثلاً شرکت خودروسازی تسلا را تصور کنید که محصولاتش بسیار پر طرفدار هستند و حتی پیش از تولید به شکل کامل پیش خرید می شوند، اما باز هم ضرر می دهد. تسلا به فعالیت خود ادامه می دهد چون می داند بالاخره روزی می رسد که خودروهای تمام برقی به شکل کامل با محصولات فعلی جایگزین شوند و در آن زمان شرکت آمریکایی به پشتوانه تجربه چندین ساله خود از رقبای تازه وارد بسیار جلوتر خواهد بود.

تقریباً همه خانواده های آمریکا عضو خدمات آمازون هستند

اگر می خواهید توانایی واقعی آمازون را درک کنید، باید اشاره کنیم که سرویس Amazon Prime در خاک آمریکا ۸۰ میلیون عضو دارد. جمعیت ایالات متحده آمریکا ۳۲۵ میلیون نفر است، در نتیجه می توان گفت تقریباً همه خانواده های آمریکایی مشترک سرویس آمازون پرایم هستند. آمازون در منزل تمام خانواده های آمریکایی حضور دارد و این موضوع قدرت بسیاری در اختیارش قرار می دهد، از جمله اینکه با افزایش قیمت اشتراک سرویس پرایم سود بیشتری کسب کند، بدون اینکه کسی ناراضی باشد.

این شرکت مدتی پیش هزینه اشتراک خدمات پرایم را از ۱۱ به ۱۳ دلار افزایش داد، اما کمتر کاربری بود که با این وجود عضویت خود را تمدید نکند. دلیل رضایت کاربران این است که با پرداخت این رقم علاوه بر ارسال سریعتر سفارشات خود از آمازون، خدمات متنوعی مثل سرویس استریم موسیقی، استریم فیلم، مطالعه کتاب، گوش دادن به کتاب های صوتی و حتی اشتراک ۶ ماهه روزنامه واشنگتن پست را هم دریافت می کنند، خدماتی که هریک از آنها به شکل جداگانه با قیمت ماهی ۱۰ دلار فروخته می شوند. تصور کنید داشتن چنین مشتری های پر و پا قرصی چه آزادی عمل زیادی در اختیار هر کسب و کاری قرار می دهد.

تقلید همیشه هم ممکن نیست

در کشور ما معمول است که بلافاصله پس از موفقیت هر کسب و کار دهها کپی دم دستی از آن سبز می شود و کار را دشوار می کند، اما کپی کردن موفقیت آمازون به این سادگی ها امکان پذیر نیست. این شرکت می تواند چندین سرویس اینترنتی به کاربرانش هدیه دهد، چون یکی از بزرگترین تامین کننده های چنین خدماتی در سطح جهان است. سرویس های وب آمازون یا AWS انواع خدمات ابری را در برای سایت ها و سرویس های اینترنتی فراهم می کنند و به حدی فراگیر هستند که در صورت خاموش شدن آنها، بخش زیادی از اینترنت جهان از کار می افتد.

برای مثال ۲۸ فوریه سال ۲۰۱۷ برای ۴ ساعت سرویس های وب آمازون از کار افتاد و سایت های بسیاری از دسترس خارج شدند، سایت های بزرگی مثل نتفلیکس، اسپاتیفای، بازفید، ردیت، دراپ باکس، پینترست و غیره که نشان می دهد امروز اینترنت جهان تا چه حد به خدمات ارائه شده توسط آمازون وابسته هستند.

انتخاب های درست، تصمیمات به موقع

آمازون در ظاهر یک فروشگاه اینترنتی است، اما در واقع جف بزوس ظرف حدود ۲۰ سال به مرور این مجموعه را به ستون فقرات اینترنت تبدیل کرده است. رقبای بزرگی مثل eBay و علی بابا چنین خدماتی را ارائه نمی دهند و حتی شبکه گسترده و عظیم تامین کالای آمازون را هم ندارند. رقبای آمازون حتی اگر همین امروز هم بخواهند سیستم مشابهی برپا کنند سالهای سال از آمازون عقب هستند و این موضوع مزیت رقابتی بالایی به کسب و کار جف بزوس می دهد.

تمام آنچه آمازون را به وضعیت امروز خود رسانده است چیزی نیست غیر از بینش دقیق و دور اندیشی شخص جف بزوس. این نابغه دنیای کسب و کار در سال ۱۹۹۴ لیستی از ۲۰ کالا تهیه کرد که فعالیت آمازون را با فروش آنها آغاز کند و در نهایت، کتاب را به عنوان مناسب ترین گزینه انتخاب کرد. بزوس اما می دانست این پایان کار نیست و باید کدام قدم ها را بردارد تا رقبا را کنار زده و تاج و تخت پادشاهی را به دست آورد. حالا با گذشت دو دهه، بینش دقیق و انتخاب های صحیح بزوس وی را به سریع ترین کسی تبدیل کرده که ظرف کوتاه ترین زمان به بیشترین ثروت و موفقیت در جهان مدرن رسیده است. آیا چیزی غیر از بینش می تواند انسان را ظرف مدتی به این کوتاهی در اوج قله موفقیت قرار دهد؟

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۴ مرداد ۱۳۹۷

    تیتر اونا : چه چیزی جف بزوس را به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل کرد؟

    تیتر ما در ایران :

    چه چیزی مردم ثروتمند ایران را به فقیرترین مردم جهان تبدیل کرد؟

    جواب هاتون رویپلای کنید

  • آریا
    آریا | ۴ مرداد ۱۳۹۷

    amazon prime با amazon prime air فرق داره. ویدیویی که گذاشتین برای آمازون پرایم ایره . امازون پرایم چیزی مثل نتفلیکسه

مطالب پیشنهادی