ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر کل ارتباطات همراه اول: پوست‌اندازی‌مان را در الکامپ به نمایش می‌کشیم

همراه اول امسال هم در نمایشگاه الکامپ حضور پر رنگی خواهد داشت و به گفته «شاهین آرپناهی»، مدیرکل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، این اپراتور می‌خواهد پیشرفتی که در چند سال اخیر داشته را در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

همراه اول امسال هم در نمایشگاه الکامپ حضور پر رنگی خواهد داشت و به گفته «شاهین آرپناهی»، مدیرکل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، این اپراتور می‌خواهد پیشرفتی که در چند سال اخیر داشته را در کنار پتانسیل‌های نو برای رشد در صنعت ICT را به تصویر بکشد. 

در رابطه با حضور همراه اول در نمایشگاه الکامپ، چرایی این حضور و برنامه‌های این اپراتور برای نمایشگاه با مدیرکل ارتباطات همراه اول به گفتگو نشستیم؛ مصاحبه‌ای که آن را در ادامه مطالعه می‌کنید. 

امیر مستکین - دیجیاتو: همراه اول با چه هدفی در نمایشگاه الکامپ شرکت می‌کند؟ این سوال را از این جهت می‌پرسم که اپراتورهای مخابراتی معمولاً حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه تلکام دارند که به شکل اختصاصی به حوزه کاری شما می‌پردازد. 

شاهین آرپناهی، مدیرکل ارتباطات همراه اول: امروز سرعت تغییرات به شدت افزایش داشته؛ هم تغییر نسلی که در فناوری‌های مورد استفاده‌ی همراه اول ایجاد شده و هم نیازی که از سوی جامعه در حال افزایش است. این تغییرات به قدری با سرعت اتفاق می‌افتد که ما باید از هر فرصتی برای تماس با مردم و فعالان حوزه استفاده کنیم. به همین دلیل حضور ما در تلکام و الکامپ امسال می‌تواند در مجموع مثبت باشد چون هم تغییرات زیادی در همراه اول ظرف دو سال اخیر اتفاق افتاده و هم ما حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و باید از فرصت این دو نمایشگاه استفاده کنیم.

اما در نهایت به جز تعامل، الکامپ چه دستاوردی برای شما دارد؟ معمولا شرکت‌ها و استارتاپ‌ها برای دیده شدن به الکامپ و الکام استارز می‌آیند اما همراه اول یک اپراتور شناخته شده است. 

بله همراه اول همان همراه اول است اما پیامی که ما امروز برای مخاطبان‌مان داریم متفاوت از پیامی است که چند سال قبل برای مخاطبانمان داشتیم. زمانی دسترسی و پوشش سراسری شعاری بود که همراه اول به آن افتخار و خود را به عنوان یک اپراتور پیشتاز در ایجاد دسترسی و ارائه یک سرویس قابل اعتماد و با کیفیت در خدمات پایه معرفی می‌کرد. در واقع می‌گفت من اپراتوری هستم که همه افراد را با شعار هیچ کس تنها نیست به هم ارتباط می‌دهم.

اما امروز زمانی‌که ما حتی در تبلیغات خود می‌گوییم که پوشش سراسری، اشاره ما به این است که بزرگترین و گسترده‌ترین شبکه اینترنت باند پهن موبایل را در کشور داریم. امروز به عنوان تنها اپراتوری که در تمام شهرها دیتای اینترنت نسل ۴ و نسل ۴ و نیم را در اختیار مردم قرار می‌دهد فعالیت می‌کنیم. یا اگر در مورد سرعت صحبت می‌کنیم، به عنوان بالاترین تجربه سرعت اینترنت موبایل و رکورد دارد سرعت اینترنت همراه در کشور صحبت می‌کنیم. این‌ها پیام‌های جدیدی است. آنچه در فاز ۷ توسعه اتفاق افتاده و در فاز ۸ توسعه همراه اول تکمیل خواهد شد، نسل جدیدی از خدمات موبایل را در اختیار مشترکین قرار داده و همراه اول اکنون پوست انداخته است.

امروز در مورد همراه اولی صحبت می‌کنیم که چند سال قبل‌تر نمی‌توانستیم با این لحن در موردش صحبت کنیم. امروز گستردگی، کیفیت و سرعت شبکه، تجربه‌ای را به مشتری می‌دهد که این تجربه در پیشرفته‌ترین کشورها هم همین تجربه است و واقعاً تجربه متفاوتی در دیتای موبایل در دنیا وجود ندارد.

تصور من این است که همه‌ی این‌ها را باید به مردم گفت و الکامپ جای همین کار است؛ چراکه امروز کارکرد موبایل خیلی گسترده‌تر از قبل شده. امروز مردم از طریق موبایل و اینترنت باند پهن موبایل خرید می‌کنند، سفرهای شهری انجام می‌دهند، تلویزیون می‌بینند، بازی می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کنند یا حتی دانشگاه می‌روند و این تغییر قاعدتا امکان پذیر نبود اگر ما امروز یک شبکه گسترده باند پهن اینترنت موبایل را توسعه نمی‌دادیم.

ما برای ارتقا موارد مختلفی نیاز به یک سیستم IT جدید داشتیم که با سیستم‌های قدیمی امکان آن وجود نداشت. امسال همراه اول به این نیاز پاسخ داد و پروژه عظیم سی.بی.اس و سی.آر.ام را با همه گستردگی دشواری و البته تبعاتی که داشت انجام داد. فکر می‌کنم این پروژه هم از موضوعاتی است که دانستن آن مردم و علاقمندان را خوشحال کند. فرصت نمایشگاه، فرصتی‌ست برای اینکه ما بتوانیم در مورد این موضوعات با مردم صحبت کنیم و در نتیجه از این فرصت استقبال کردیم.

برنامه‌های همراه اول برای حضور در نمایشگاه الکامپ چه هستند؟ تصمیم دارید محصول جدیدی معرفی کنید؟

در حوزه سازمانی و ارائه راهکارهای سازمانی، به نظر من اتفاقات خیلی خوبی در همراه اول افتاده. در بحث محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت اشیاء امروز ما دستاوردهای بزرگی داریم که اینها تست شده و قابل ارائه است. همکاری سازمان‌ها و دولت در فراگیر شدن این خدمات می‌تواند معضلات بزرگی را در کشور حل کند. امروز هم پوشش هم دانش آن را داریم و هم به ابزارها دسترسی پیدا کردیم و من فکر میکنم که امروز روزی است که می‌توانیم در مورد مفاهیم جدیدتری مثل شهر هوشمند یا استفاده از اینترنت اشیاء برای حل معضلات بزرگی که در حوزه مصرف آب برق گاز  یا در حوزه های دیگر داریم، صحبت کنیم.

نکته دیگر، علاقمندی همراه اول برای همکاری با استارتاپ‌ها و کسانی است که ایده های نو می‌دهند ما به عنوان اپراتور نمی‌توانیم ادعا کنیم که در واقع دانای همه موضوعات مرتبط با ICT هستیم و نه اصلا چنین انتظاری از ما وجود دارد. در دنیا هم همچنین تجربه‌ای نیست. یکی دیگر از موضوعاتی که به دلیل تغییر رویکرد می‌توان آن را نو دانست و در همراه اول اتفاق افتاده، علاقمندی و ایجاد ساختارهایی برای تعامل گسترده با صاحبان کسب و کارهای نوپا در حوزه تلکام و صنایع مرتبط است. کسب‌وکارهایی که با اتصال به حوزه تلکام می‌توانند گستردگی و راحتی بیشتری را در محصولات خود ارائه بدهند. در واقع ارتباط گسترده تر همراه اول با این حوزه است که فکر میکنم در الکامپ امسال فرصت خوبی برای این موضوع وجود دارد.

کمی دقیق‌تر توضیح بدهید که روی چه کسب و کارهایی قصد سرمایه گذاری دارید؟ فقط همان حوزه تلکام یا می‌خواهید در حوزه های مختلفی سرمایه گذاری کنید که آورده های مختلفی داشته باشد. رقیب شما، شرکت ایرانسل اکنون در هلدینگ گروه اینترنت ایران سرمایه گذاری کرده است که ارتباط مستقیمی به تلکام ندارد. هدف شما چیست و اینکه سطح این سرمایه گذاری ها در چه حدی است؟

این سوال یک پرسش استراتژیک است و پاسخ به آن، پاسخی مبتنی بر استراتژی‌های کلان شرکت است. اگر منظور شما از حوزه تلکام، سرمایه گذاری در حوزه هایی مثل شبکه و نظایر آن است و زیرساخت‌های شبکه‌ای؛ خیر همراه اول در آینده به این موضوعات محدود نخواهد بود. فعالیت خود را گسترده می‌کند.

اگر پرسش آن است که در چه حوزه هایی فعالیت جدید گسترش پیدا می‌کند، پاسخ به طور خلاصه این خواهد بود که به هر صنعت و عرصه خدمتی که ابتناء آن خدمت و صنعت بر بستر موبایل می‌تواند زندگی هوشمندانه تر و راحت تر و رفاه بیشتری برای مردم به ارمغان بیاورد. این‌ها حوزه‌های مورد علاقه مردم هستند، در دنیا ترند هستند و همراه اول هم نسبت به این موضوع هم آگاهی دارد و هم سرمایه گذاری خواهد کرد. در نتیجه قطعا نگاه محدود به بخش های تکنیکال حوزه موبایل نخواهد بود، نگاه ما در حوزه کسب و کار نگاه به عرصه‌هایی است که خدمات موبایل می‌تواند در گسترش کسب و کار در آنها موثر باشد.

میزان سرمایه گذاری چقدر است؟ استارتاپ‌هایی مورد نظر هستند که در مرحله ایده باشند یا استارتاپ‌هایی که کاملاً شکل گرفته‌اند و برای عرضه به بازار آماده شده‌اند یا محصول خود را عرضه‌ کرده‌اند؟

همراه اول تاکنون با ۴ مرکز دانشگاهی تعاملات گسترده‌ای داشته. هاب دانشگاه شریف، دانشگاه بهشتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز که به طور مشخص حوزه هایی هستند که می‌توانیم بگوییم هر کدام از اینها یک بستر برای اینکه بتوانند ایده های نو را در خود پرورش دهند و به سطح خدمت برسانند.

در معماری ساختار جدید همراه اول هم به شکل خاص به این موضوع توجه شده. شاید این سوال که تا امروز چقدر سرمایه گذاری کردیم ما را به هدف نرساند. شاید پاسخ جذابتر این باشد که همراه اول آماده سرمایه گذاری بیشتر از این در حوزه های کسب و کار خواهد بود.

در سال‌های گذشته همراه اول شعارهایی برای حضور در نمایشگاه الکامپ انتخاب می‌کرد که حکایت از استراتژی‌های آن داشت. برای مثال در الکامپ ۲۰۱۶ با شعار «از سرعت سبقت بگیر» حاضر شد و پس از مدتی، کیفیت دیتای موبایل واقعاً در سطح کشور تغییر کرد. شعار امسال چیست و همراه اول با چه رویکردی می‌خواهد وارد نمایشگاه الکامپ شود؟

امسال دو مقوله خیلی مورد توجه ماست که می‌توانیم در مورد آن با مردم صحبت کنیم. اول حوزه پوشش است. ما تنها اپراتوری هستیم که در تمام ۱۲۴۶ شهر کشور اینترنت نسل ۴ و ۴ و نیم داریم. این متفاوت از فراگیر بودن پوشش همراه اول است که قبلا در مورد آن صحبت کردیم. موضوع دوم، سرعت است که در حضور وزیر محترم ارتباطات در روز جهانی ارتباطات در همراه اول به صورت عملی و در شبکه زنده نه در محیط آزمایشگاهی، مرز سرعت دانلود یک گیگابیت بر ثانیه ثبت شد.

قائدتا نمی‌گویم که این تجربه را مشترکین ما به طور معمول در شبکه می‌توانند داشته باشند اما دوست داریم از آن رویداد به عنوان یک نماد یاد کنیم و در ذیل این نماد اشاره کنیم که شما امروز در پهنه ای به گستردگی 1246 شهر کشور امکان استفاده از یک اینترنت پرسرعت را دارید. بهترین تجربه ای که در کشورهای توسعه یافته دنیا هم می توانید داشته باشید. ذیل این دو مفهوم پوشش و سرعت ما به این سوال پاسخ می دهیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد و در زندگی مردم چه تاثیری گذاشته می‌شود.

ما از این تغییر که در زندگی مردم ایجاد شده و می‌تواند قابل گسترش باشد در یک کلام، از «هوشمندی» برای توصیف این موضوع استفاده کرده‌ایم و تمرکز ما بر مفهوم هوشمندی است. امروز باید در مورد دستاوردهای پوشش فراگیر و اینترنت باند پهن با مردم صحبت کرد. در نتیجه امسال با شعار «هوشمندی، همراه اول تو» وارد نمایشگاه شدیم و ذیل این شعار به دو مفهوم پوشش و سرعت و البته گستردگی خدماتی که ارائه می‌شود، اشاره کردیم.

امروزه نحوه دسترسی افراد به اطلاعات کاملاً تغییر کرده و ساده‌تر شده است. حال سوال اینجاست که با توجه به همین تغییرات، آیا نمایشگاه‌ها همچنان می‌توانند اثر سابق خود را داشته باشند؟

من فکر میکنم هنوز نمایشگاه‌ها کارکرد خود را دارند. بخاطر اینکه محل تماس فعالان صنعت هستند. محل گفتگوی مستقیم صنایع، به خصوص صنایع بالادستی با مردم و مصرف کننده نهایی هستند. این فرصت خوبی است تا بتوانیم بازخورد مستقیم از مشتریان، مخاطبان و مردم بگیریم.

از طرفی مقاطع مشخصی هستند که جامعه نسبت به هر صنعت حساس می شود و متمرکز به آن صنعت نگاه می‌کند. اینجاست که آن صنعت در ایام خاص خود را موظف و مسئول پاسخگویی و ارائه محصولات نو و تعهد به مفهوم نوآوری می‌کند.

من معتقدم نه فقط در کشور ما بلکه در تمام کشورها نمایشگاه ها کارکرد خود را دارند و اتفاقا من فکر می‌کنم در کشور ما هنوز تا نقطه بلوغ نهایی نمایشگاه‌ها فاصله زیادی داریم. بنابراین تصور نمی کنم مقوله‌ای باشد که بتوانیم به راحتی از آن منصرف شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • | -_- حمید -_- |
    | -_- حمید -_- | | ۴ مرداد ۱۳۹۷

    این اقا مجری برنامه گلبرگ بود و در مورد ازدواج و اینا حرف میزد. از مجری ارتباطات زوجین به مدیرکل ارتباطات همراه اول دست پیدا کرد ?

  • rad
    rad | ۳ مرداد ۱۳۹۷

    یعنی چندش آورترین جمله که یه مدیر با کلمات غیر فنی میتونه بگه

  • delta7
    delta7 | ۳ مرداد ۱۳۹۷

    "پوست‌اندازی‌مان را در الکامپ به نمایش می‌کشیم"

    یا خداااااااا
    دوباره قراره بسته هام بسوزه
    دفعه قبل که گفتن سامانه رو دارن آپدیت میکنن بسته شبانه و ده گیگ روزانم بعد از ۳ روز غیر فعال شدن

    بعد از ۱۰ روز پیگیری و تماس کلا بیخیالش شدم

    نگو باز میخوان اونجوری کنن

مطالب پیشنهادی