ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان علت ارتباط میان افسردگی و اختلال خواب را یافتند

بر هیچکس پوشیده نیست که افسردگی حاد و اختلالات خواب، اساساً با یکدیگر در ارتباطند. حالا تیمی از محققان در تازه ترین پژوهش خود، مکانیزم عصبی این ارتباط را یافته اند که می تواند به ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

بر هیچکس پوشیده نیست که افسردگی حاد و اختلالات خواب، اساساً با یکدیگر در ارتباطند. حالا تیمی از محققان در تازه ترین پژوهش خود، مکانیزم عصبی این ارتباط را یافته اند که می تواند به درک بهتر و شاید درمان افسردگی های مزمن منجر شود. جیانفنگ فنگ، یکی از محققان این پروژه در دانشگاه وارویک می گوید: «ارتباط میان افسردگی و خواب برای بیش از 100 سال بررسی شده است و ما حالا برای اولین بار، مکانیزم عصبی ای که این دو را به یکدیگر مرتبط می کند یافته ایم.»

محققان به بررسی اطلاعات به دست آمده از 10 هزار نفر پرداختند تا الگوی عصبی ناشی از افسردگی و اختلالات خواب را بیابند. نتایج نشان داد افرادی که از افسردگی و مشکلات خواب رنج می برند، ارتباط فزاینده ای میان سه بخش از مغز خود دارند: قشر خلفی‌جانبی پیش‌پیشانی، پیش‌گُوِه و قشر Orbitofrontal.

این تحقیق نشان می دهد بخش هایی از مغز که به حافظه کوتاه مدت (قشر خلفی‎جانبی پیش‌پیشانی)، خودآگاهی (پیش‌گوه) و احساسات منفی (قشر اُربیفرانتال) ارتباط دارند، همگی به یکدیگر متصل هستند و این موضوع، به اندیشه های ژرف منجر می شود که حداقل یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در مکانیزمی است که کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می دهد.

تئوری مطرح شده از سوی این محققان آن است که افزایش فعالیت این سه ناحیه از مغز، می تواند حداقل بخشی از مکانیزم پشت اختلالات خواب، به عنوان یکی از علائم افسردگی را توضیح دهد. محققان می گویند این فعالیت عصبی خاص باعث می شود که شخص افسرده به هنگام خواب، با هجمه ای از افکار منفی روبرو گردد. به این شکل است که افسردگی، به هم ریختن نظم خواب را به همراه می آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • rad
    rad | ۵ مرداد ۱۳۹۷

    افسردگی رابطه مستقیم با تغذیه داره

  • manama
    manama | ۵ مرداد ۱۳۹۷

    بجای دارو درمانی در بیماری های روانی که تهاجمی هست از روش تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای مغز یا RTMS که غیر تهاجمیه استفاده کنید.
    اسم بیماری مورد نظرتون را با RTMS تو گوگل به انگلیسی سرچ کنید متوجه میشد چی میگم.

مطالب پیشنهادی