ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کتاب ایدا لاولیس نخستین برنامه نویس تاریخ
تکنولوژی

نسخه اصلی کتاب نخستین برنامه نویس تاریخ به قیمت ۱۲۵ هزار دلار به فروش رفت

نسخه اصلی کتاب اِیدا لاولیس، نخستین برنامه نویس تاریخ در یک حراجی به قیمت ۱۲۵ هزار دلار به فروش رفت. کتاب مذکور در واقع ترجمه لاولیس از دست نوشته یک ریاضیدان ایتالیایی است. از نسخه ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

نسخه اصلی کتاب اِیدا لاولیس، نخستین برنامه نویس تاریخ در یک حراجی به قیمت ۱۲۵ هزار دلار به فروش رفت. کتاب مذکور در واقع ترجمه لاولیس از دست نوشته یک ریاضیدان ایتالیایی است. از نسخه اصلی این کتاب تنها ۶ جلد در دنیا وجود دارد.

لوییجی منابریا (Luigi Menabrea) در نوشته مورد اشاره شیوه عملکرد و ایده های چارز بابیج (Charles Babbage) در طراحی «موتور تحلیلی» او را تشریح کرده است. این موتور تحلیلی یکی از نخستین ایده ها برای تولید نوع اولیه ای از یک رایانه بوده است.

کتاب ایدا لاولیس نخستین برنامه نویس تاریخ

اما آن چه کتاب فوق را بسیار ارزشمند می کند، یادداشت های خود ایدا لاولیس است. او در لا به لای این نوشته ها فرمولی را ارائه می کند که به کمک آن می توان تمام اعداد فرایند برنولی را محاسبه کند. به عقیده قالب کارشناسان این فرمول نخستین کد برنامه نویسی ثبت شده در تاریخ به حساب می آید.

علاقه وافر لاولیس به ریاضیات و الگوریتم ها تحلیلی سبب ایجاد یک دوستی و همکاری طولانی مدت میان او و چارز بابیج شد و کتاب مورد اشاره یکی از ثمرات این همکاری بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی