ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی جدید ذخیره سازی اطلاعات در حافظه SSD
تکنولوژی

این فناوری ظرفیت ذخیره سازی حافظه های SSD را تا ۱۰۰۰ برابر افزایش خواهد داد

محققین دانشگاه آلبرتا موفق به توسعه تکنیکی جدید برای ذخیره داده ها شده اند که قادر است ظرفیت ذخیره سازی حافظه های SSD را تا ۱۰۰۰ برابر افزایش دهد. این یعنی نسبت تراکم داده به ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۵

محققین دانشگاه آلبرتا موفق به توسعه تکنیکی جدید برای ذخیره داده ها شده اند که قادر است ظرفیت ذخیره سازی حافظه های SSD را تا ۱۰۰۰ برابر افزایش دهد. این یعنی نسبت تراکم داده به سطح در این ذخیره سازها تا ۱۰۰ برابر بیشتر از دیسک ها بلو ری خواهد بود.

ذخیره سازهای فوق ظرفیت پیش از این نیز وجود داشته اند، اما همواره در آنها افزایش تراکم داده منجر به بروز مشکلات دیگری می شده که عملاً شانس ورود آنها را به بازار از بین می برد. بشر در حال حاضر امکان ذخیره اطلاعات در یک مولکول یا حتی ذره اتم را نیز به دست آورده، اما این کار در شرایط محیطی بسیار دشوار (دمای صفر مطلق و عدم وجود فشار) میسر است.

اما به لطف تکنیک جدید می توان داده ها را با تراکمی مشابه در دمای محیط ذخیره سازی نمود و از حفظ آنها تا ۵۰۰ سال اطمینان داشت. در این تکنیک، به کمک یک سخت افزار موسوم به «scanning tunneling microscop» امکان برداشتن و یا جاگذاری اتم های هیدروژن در سطح نوعی از بافت سیلیکونی فراهم می شود. الگوهای به دست آمده در این فرایند برداشت و جایگذاری شرایط را برای ذخیره داده های باینری (۰ و ۱) را فراهم می کند.

تکنولوژی جدید ذخیره سازی اطلاعات در حافظه های SSD

به لطف قطر بسیار کم اتم هیدروژن (نیم نانومتر) می توان داده ای معادل ۱۳۸ ترابایت را در یک اینچ مربع از حافظه SSD جای داد. برای مقایسه بد نیست بدانید که در این سطح از دیسک بلو ری تنها ۱۲ ترابایت قابل ذخیره سازی است. بدین سان می توان تمام ۴۵ میلیون آهنگ موجود در سرویس آیتونز اپل را روی یک سکه ۲۵ سنتی جای داد.

تکنولوژی مورد بحث اما یک ایراد اساسی دارد و آن سرعت نوشتن داده ها است. ثبت ۸ بیت کد ASCII به این روش حدود ۱۱۰ ثانیه به طول می انجامد که به هیچ وجه با کندترین رایانه های امروزی نیز قابل مقایسه نیست. به طور حتم اگر تکنولوژی مذکور قصد دارد روزی روانه بازار شود، می بایست که به نحوی بر این مشکل بزرگ فائق بیاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی