ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان دریاچه ای بزرگ را در مریخ کشف کردند

دانشمندان امروز اعلام کردند که احتمالاً مخزن بزرگی از آب مایع را زیر سطح کره مریخ پیدا کرده اند. این دریاچه حدود 20 کیلومتر عرض دارد و در فاصله 1.5 کیلومتری از کلاهک یخی قطب ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

دانشمندان امروز اعلام کردند که احتمالاً مخزن بزرگی از آب مایع را زیر سطح کره مریخ پیدا کرده اند. این دریاچه حدود 20 کیلومتر عرض دارد و در فاصله 1.5 کیلومتری از کلاهک یخی قطب شمال این سیاره واقع شده است.

این دریاچه بزرگ در نزدیکی قطب شمال مریخ قرار گرفته است

پیش از این هم می دانستیم که در روزگاری نه چندان دور، کره مریخ سرشار از آب مایع بوده است. مریخ نورد کنجکاوی چندی پیش بستر رودخانه ای باستانی را کشف کرده بود که نشانه هایی از جریان آب را در خود داشت. هنور هم آب به شکل یخ زده در قسمت هایی از این سیاره وجود دارد و برخی نشانه ها از جریان های آب سطحی هم پیدا شده بود. با این حال دانشمندان فکر می کردند که سیاره سرخ بخش اعظم منابع آب مایع خود را از دست داده است. حالا با این کشف جدید، امیدواری به کشف آب سطحی یا نزدیک به سطح در مریخ به اوج خود رسیده است.

البته باید اشاره کرد که کشف جدید دانشمندان هنوز از چند جهت ابهام دارد. اول اینکه دانشمندان شواهدی از یک دریاچه زیرسطحی را پیدا کرده اند، و این موضوع با کشف یک دریاچه واقعی تفاوت دارد. اخترشانسان با استفاده از ابزاری به نام MARSIS که روی مدارگرد «مارس اکسپرس» (Mars Express) متعلق به آژانس فضایی اروپا نصب شده، ضخیم ترین بخش کلاهک یخی قطب شمال مریخ را بررسی کرده اند. داده های به دست آمده بین سال های 2012 تا 2015 از مریخ، با اطلاعات مربوط به آب مایع زیر سطح ورقه های یخی قطب شمال و جنوب زمین مطابقت دارند.

اگر این دریاچه زیرسطحی در مریخ وجود داشته باشد، بسیار شور و حاوی املاح منیزیم، کلسیم و سدیم خواهد بود، که همگی در صخره های مریخ به وفور یافت می شوند. وجود این املاح دلیل اصلی یخ نزدن آب است. با این حال حضور آب در هر مکانی می تواند احتمال تشکیل حیات را بالا ببرد، به خصوص در کره مریخ که بهترین جایگزین برای سکونتگاه ثانویه انسان است.

گفتنیست این کشف فقط با استفاده از یک ابزار حاصل شده و برای تأیید آن به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این حال اخترشناسان و دانشمندان کاملاً هیجان زده هستند تا بالاخره نشانه ای از حیات در فضای بیکران پیدا کنند. نسخه کامل این تحقیق در ژورنال ساینس منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • rad
    rad | ۴ مرداد ۱۳۹۷

    اینهمه دنبال حیات فرازمینی هستن آخرش هم چنتا باکتری و تک سلولی تو منظومه شمسی خودمون پیدا میکنن میگن پیدا کردیم . تا صدها سال انسان امکان دسترسی به خارج از منظومه شمسی را نخواهد داشت تا بتونه شانس خودشو برای پیدا کردن فرازمینی های هوشمند بیشتر کنه

    • Nexusfive
      Nexusfive | ۴ مرداد ۱۳۹۷

      چه صدای یه به به و چه چه‌ای شنیده میشه که به خاطر پیدا کردن یه قطعه آب نامعلوم و احتمالی در مریخ که منجبر به هیاهو و شادی دانشمندان شده که مثلا خیر سر میگن با همین وضعیت می‌تونن مریخ رو برای زندگی فتح کنن !
      حالا دو سوم زمین رو آب پوشونده اونوقت جار به پا کردن که خشکسالی داریم روی زمین وای به حالتون میشه !
      حالا اگه ازشون بخوایم یه نیم نگاهی هم به زمین کنن و مشکل بی آبی رو حل کنن تو زمین !!، جونشون درمیاد تا واسه یه مشکل ساده‌ای برای تبدیل آب اقیانوس به آب شیرین یه راه حل قطعی معرفی کنن !

      همه اینا فقط به خاطر پول و سود بیشتره یقینا

      • Nexusfive
        Nexusfive | ۴ مرداد ۱۳۹۷

        منجبر ==> منجر

مطالب پیشنهادی