ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن تا ساعتی دیگر آغاز می شود

ساعت 21 و 44 دقیقه امروز به وقت ایران دلیلی خواهید داشت که سر از روزمرگی ها بر آورده و نگاهی به آسمان بالا سرتان بیندازید؛ زمانی که طولانی ترین ماه گرفتگی قرن به وقوع ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۴۵

ساعت 21 و 44 دقیقه امروز به وقت ایران دلیلی خواهید داشت که سر از روزمرگی ها بر آورده و نگاهی به آسمان بالا سرتان بیندازید؛ زمانی که طولانی ترین ماه گرفتگی قرن به وقوع می پیوندد و تا سحرگاه روز شنبه ادامه می یابد. و دلیل طولانی بودن این اتفاق، شباهت زیادی به دلیل ابتدایی وقوع آن دارد: تطابقی اتفاقی در چگونگی هم راستا شدن ماه، زمین و خورشید.

ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که زمین، مانع رسیدن نور از خورشید به ماه می شود. وقتی این اتفاق می افتد، عبور نور خورشید از زمین باعث می شود که ماه به رنگ قرمز ژرف درآید و وقتی این نور مجدداً از ماه به سمت چشمان ما می آید، رنگی خونین به خود می گیرد که نام «ماه خونین» نیز از همین جا آمده است.

این بار اما ماه گرفتگی طولانی خواهد بود زیرا ماه دقیقاً از مرکز سایه زمین عبور می کند. به همین خاطر، عبور از تاریکی مدت بیشتری طول کشیده و ماه گرفتگی برای مدت طولانی تری قابل رویت خواهد بود. در این میان، زمین هم در دورترین فاصله ممکن از خورشید قرار دارد که باز هم این اتفاق را طولانی تر از معمول می کند؛ زیرا زاویه و فاصله به گونه ایست که سایه زمین بزرگ تر از هر زمان دیگر خواهد بود.

برای تماشای این ماه گرفتگی کافیست یک تپه یا محیطی باز با کمترین میزان درخت و ساختمان در جهت جنوب شرقی بیابید؛ زیرا ماه به هنگام این رویداد به افق نزدیک خواهد بود و در بخش های بالایی آسمان قرار ندارد. اگر به تلسکوپ یا دوربین دسترسی دارید، قطعاً تماشای طولانی ترین ماه گرفتگی قرن به کمک آنها جذابیت بیشتری خواهد داشت. در غیر این صورت اما اجباری به داشتن تجهیزات اضافه نیست و می توانید با چشم غیرمسلح هم از این اتفاق نادر لذت ببرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی