ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی The Awesome Adventures of Captain Spirit؛ کودکی که هرگز زاده نشد

زمانی که بازی The Awesome Adventures of Captain Spirit طی کنفرانس مایکروسافت در E3 2018 معرفی شد، کمتر کسی اشتیاق تجربه این عنوان که اتفاقاً به صورت کامل رایگان قابل دریافت بود را داشت. بعد ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

زمانی که بازی The Awesome Adventures of Captain Spirit طی کنفرانس مایکروسافت در E3 2018 معرفی شد، کمتر کسی اشتیاق تجربه این عنوان که اتفاقاً به صورت کامل رایگان قابل دریافت بود را داشت.

بعد از عرضه بازی و واکنش های مثبت منتقدان، ورق برگشت و Captain Spirit به یکی از داغ ترین نام ها بین علاقه مندان به بازی های ویدیویی تبدیل شد. این بازی ما را برای فصل دوم Life is Strange هیجان زده می کرد و همزمان یک جهش بزرگ نسبت به فصل اول و ماجراهای مکس و کلویی محسوب می شد.

در ادامه مطلب به این نکته پاسخ خواهیم داد که چرا The Awesome Adventures of Captain Spirit با وجود کوتاه بودنش، یکی از بهترین بازی های ماجرایی چند وقت اخیر است.

یادت بخیر ای کودکی!

کریس به عنوان شخصیت اصلی بازی، مانند دوران نوجوانی (و حتی حال!) علاقه زیادی به کتاب های مصور و داستان های ابر قهرمانی دارد. داستان The Awesome Adventures of Captain Spirit هم روی همین موضوع استوار بوده و یک روز تعطیل از زندگی نوجوانی را که غرق خیال های شیرین و دوست داشتنی اش شده را روایت می کند.

  • سازنده: Dontnod Entertainment
  • ناشر: Square Enix
  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان
  • پلتفرم بررسی: پی سی

کریس که شخصیتی دل نشین و نسبتاً مظلومی دارد، به کوچک ترین اتفاقاتی که در خانه رخ می دهد، با هیجان انگیزترین دید ممکن نگاه می کند. صداگذاری خوب و طراحی چهره مناسب کریس هم باعث شده تا در همان دقایق اول بازی با او ارتباط برقرار کنید.

همان دید هیجان انگیز کریس که به آن اشاره کردم

سازندگان بازی از شیوه جالبی برای غیر خطی کردن داستان Captain Spirit استفاده کرده اند به این صورت که او چند کار را در دفترچه ای برای خودش لیست کرده و شما می توانید با ترکیبی که خودتان دوست دارید آن ها را دنبال کنید و البته که در این بین با داستان های کوچک تری روبرو شده و گاهی به شدت سوپرایز خواهید شد.

با توجه به سن و سال کریس، عنصر خیال در این عنوان نقش مهمی را ایفا می کند. صحنه های تخیلی بازی که گاهی از دیدن آن ها هیجان زده و گاهی می خندید با کارگردانی خوبشان در ذهن شما ماندگار می شوند. طراحی خانه هم به دل بازیکن می شیند و وجود بخش هایی مثل حیاط خلوت و خانه درختی در کنار فضای زیبای فصل زمستان باعث شده تا فضای زیبایی شکل بگیرد که حضور در آن قطعاً آرزوی بسیاری از افرادی است که در کودکی و نوجوانیشان به فیلم های نوجوانانه هالیوود علاقه مند بودند.

چارلز به عنوان دیگر شخصیت مهم حاضر در Captain Spirit نیز نقش مهمی را در داستان ایفا می کند. او حسابی درگیر اعتیادش به نوشیدنی شده و با وجود مشکلات زیاد شخصی سعی در تامین رفاه برای فرزندش را دارد. طی بازی و با انجام ماموریت های گوناگون با شخصیت چارلز بیشتر آشنا می شویم و در نتیجه تعاملی که با او داریم هم تغییر می کند.

The Awesome Adventures of Captain Spirit

رابطه میان کریس و چارلز کامل و بدون اشکال نیست اما محبت فرزند و پدری آن باعث می شود تا صحنه های احساسی جالبی را در بازی شاهد باشیم. در کل اگر از خیر بعضی از دیالوگ های کلیشه ای چالرز بگذریم و ایرادی به تعداد کم شخصیت های حاضر در بازی نگیریم، می توان The Awesome Adventures of Captain Spirit را یکی از بهترین قسمت های Life is Strange در زمینه داستان سرایی نامید.

تنها در خانه

اما بخش مهمی که تغییرات The Awesome Adventures of Captain Spirit نسبت به فصل اول Life is Strange ملموس تر هستند به گیم پلی بازی بر می گردد. اولین چیزی که با شروع داستان متوجه آن خواهید شد به زوایه دوربین بازی بوده که حالت سینمایی تری به خود گرفته است. جدا از این موارد، امکان دنبال کردن بازی با دوربین روی شانه هم به بازی اضافه شده.

این دوربین باعث می شود تا خیال پردازی های کریس ملموس تر از قسمت های پیش باشند و حتی تعامل با اشیا و شخصیت های دیگر نیز آسان تر از گذشته شود. به طور کلی در Captain Spirit کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند که برخی از آن ها را می توان به صورت یک ابرقهرمان انجام داد. این گزینه ابرقهرمانی که در برخی از صحنه ها با آن روبرو خواهید شد و اتفاقاً انتخاب آن با انیمیشن جالبی هم نمایش داده می شود، باعث خواهد شد تا کریس برای انجام کاری خاص، در نقش خود به عنوان یک سوپر هیرو فرو رفته و با شور و هیجان دوران کودکی مشغول انجام آن شود. البته استفاده از این حالت ممکن است عواقب خطرناک و دردسر سازی هم در پی داشته باشد که از همین حالا نسبت به استفاده متدوام از آن به شما هشدار می دهم!

مکس در Life is Strange از قابلیت برگرداندن زمان برخوردار بود. کمبود این المان در نسخه پیشدرآمد بازی یعنی Before The Storm باعث شده تا بسیاری از طرفداران این فرنچایز، جذب آن نشوند. حال این قضیه به صورت متفاوتی در کریس و The Awesome Adventures of Captain Spirit وجود دارد.

همان طور که قبل از این گفتیم، کریس قدرت بسیار بالایی در خیال پردازی دارد و همین قضیه باعث شده تا صحنه های عجیب و غریبی در بازی وجود داشته باشند. این صحنه ها از یکنواخت شدن بازی جلوگیری می کنند و جدا از تاثیر روی گیم پلی، زمینه ساز بازگویی بعضی از داستان های کوچک برای آشنایی بیشتر با شخصیت کریس و چالرز و آن چه که بر این دو گذشته می شوند.

The Awesome Adventures of Captain Spirit
حتی منو The Awesome Adventures of Captain Spirit هم دوست داشتنی است!

سیستم انتخاب دیالوگ هم در بازی پیشرفت کرده و به طور کلی ما با یک نسخه بهبود یافته نسبت به قسمت های پیشین Life is Strange روبرو هستیم که حضور در دنیای آن هیجان انگیزتر و لذت بخش تر از همیشه است.

کودکانه

مانند تمام قسمت های پیشین، موسیقی یکی از ارکان اصلی بازی بوده و روی ماندگار شدن بسیاری از صحنه های The Awesome Adventures of Captain Spirit می شود. گرافیک هم نسبت به گذشته پیشرفت کرده و دنیای زیبای جهان Life is Strange حال زیباتر و پر جزییات تر از گذشته است.

جدا از همه این موارد، باید به اسکوئر انیکس و Dontnod Entertainment به خاطر انتشار این عنوان به صورت رایگان تبریک گفت. Captain Spirit جدا از آن که ما را برای آینده این فرنچایز هیجان زده می کند، یادآور روزهای شیرین بسیاری از افرادی است که کودکی خود را در اتاق و با خیال هایشان سر کرده اند.

The Awesome Adventures of Captain Spirit

مشکل خانوادگی کریس و تمام اتفاقات بازی که گاهاً تلخ هستند این تجربه را واقعی تر و باورپذیر تر می کنند. انگار کریس همان فردی است که ما علاقه مندان به کتاب های مصور و بازی های ویدیویی و این دست سرگرمی ها دوست داشتیم که او باشیم. کودکی که برای فرار از واقعیت های بزرگسالان به ذهنش پناه می آورد، کودکی که شاید درون ما هرگز زاده نشد.

  • شخصیت پردازی فوق العاده
  • زاویه دوربین
  • گرافیک دوست داشتنی
  • موسیقی عالی
  • رایگان بودن بازی
  • دیالوگ های کلیشه ای
  • تعداد کم شخصیت های حاضر در بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی