ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه گرفتگی
علمی

زیباترین تصاویر از طولانی ترین ماه گرفتگی قرن

شب گذشته ساکنان زمین شاهد طولانی ترین ماه گرفتگی خونین دو قرن اخیر بودند که طی آن قمر زمین برای ۱۰۳ دقیقه رخت قرمز به تن کرده بود. [caption id="attachment_847844" align="alignnone" width="600"] صف تماشاگران ماه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۲

شب گذشته ساکنان زمین شاهد طولانی ترین ماه گرفتگی خونین دو قرن اخیر بودند که طی آن قمر زمین برای ۱۰۳ دقیقه رخت قرمز به تن کرده بود.

ماه گرفتگی
صف تماشاگران ماه گرفتگی در «رام الله»، کرانه باختری رود اردن

مشاهده پدیده های نجومی نظیر کسوف، خسوف، بارش شهابی و غیره همیشه برای مردم جذاب بوده اما بسیاری از آنها تنها در بخش های محدودی از زمین رخ می دهند، با این حال اغلب ساکنان زمین دیشب شانس تماشای طولانی ترین ماه گرفتگی قرون ۲۰ و ۲۱ را داشتند. 

دلیل طولانی بودن پدیده مذکور این است که ماه دقیقاً از مرکز سایه زمین عبور می کند. به همین خاطر، عبور از تاریکی مدت بیشتری طول کشیده و ماه گرفتگی برای مدت بیشتری قابل رویت بوده است. طی این پدیده زیبا ماه از ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه در نیم سایه زمین قرار گرفته و راس ساعت ۲۲ و ۵۳ دقیقه خسوف کامل شروع شد.

ماه خونین بر فراز «شیر سن مارکو»؛ ونیز، ایتالیا

پس از این ساعت قمر زمین طی طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۱۰۳ دقیقه در سایه کامل زمین قرار داشته و به خاطر عبور نور خورشید از جو زمین و بازگشت آن از سطح ماه به رنگ قرمز هم درآمده که با عنوان «ماه خونین» از آن یاد می شود. این پدیده زیبا با خروج کامل ماه از نیم سایه زمین در ساعت ۳ و ۵۸ دقیقه بامداد شنبه پایان یافت.

بر اساس پیش بینی های منجمان در قرن بیست و یکم ۸۵ ماه گرفتگی کامل به وقوع می پیوندد که تا کنون شاهد ۱۷ مورد از آن بوده ایم. در صورتی که شانس تماشای رویداد دیشب را نداشتید احتمالا دیگر شاهد خسوفی با این مدت نخواهید بود چرا که ماه گرفتگی طولانی بعدی سال ۱۴۸۴ به وقوع می پیوندد.

ماه گرفتگی
نوجوانی کنیایی سرگرم تماشای خسوف در «اولویکا»
ماه گرفتگی
ماه محصور در دوچرخه؛ «قونیه»، ترکیه
«وان»، ترکیه
ماه گرفتگی
ماه کامل پشت معبد پوزئیدون؛ آتن، یونان
ترکیبی از چند تصویر ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه خونین در قلعه Laufen، سوییس
ماه گرفتگی
آپولو سرگرم تماشای ماه خونین؛ آتن، یونان

    ماه گرفتگی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی