ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگو با رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور: الکامپ ویترین صنف ماست

هفتم خرداد ماه بود که حسن روحانی با امضای حکمی «محمدباقر اثنی عشری» را به عنوان رییس جدید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور منصوب کرد و حالا رییس جدید و سازمان نصر یک آزمون بزرگ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۰

هفتم خرداد ماه بود که حسن روحانی با امضای حکمی «محمدباقر اثنی عشری» را به عنوان رییس جدید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور منصوب کرد و حالا رییس جدید و سازمان نصر یک آزمون بزرگ پیش روی خود دارند: برگزاری نمایشگاه الکامپ. 

نظام صنفی البته در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ آزمونش را برای برگزاری الکامپ پس داده اما امسال شرایط متفاوت است. مشکلات ارزی، مشکلات تعرفه‌ای FCPها و فیلترینگ‌های بی‌پایه و اساس همه دست به دست هم داده‌اند تا دانسته یا نادانسته ناامیدی را به جامعه تزریق کنند. در این شرایط ولی محمدباقر اثنی عشری، الکامپ را یک ویترین برای صنف می‌داند و در اوج این نا امیدی‌ها، عقیده دارد که شور و هیجان استارتاپی جوانان، همان نیروی محرکی است که به آن نیاز داریم. 

او می‌گوید حالا که عده‌ای پر از شور و هیجان هستند، باید به دیده شدن‌شان مخصوصاً توسط تصمیم‌گیران دولتی کمک کرد: «این را به عنوان یک درخواست از افرادی که به جوانان، IT و کشورشان علاقه دارند مطرح می‌کنم که بیایند، فضایی که به وجود آمده و این نسل جوان را ببینند و حرف‌هایشان را بشنوند.»

اثنی عشری هفته گذشته را به فشرده‌ترین شکل ممکن سپری کرده تا امروز که الکامپ آغاز به کار می‌کند، همه چیز سر جای خودش باشد و محمدجواد آذری جهرمی در کنار سورنا ستاری با خیالی راحت نمایشگاه را افتتاح کنند. سرکشی‌های مداومش به محل غرفه‌سازی در چند روز اخیر هم حکایت از همین نگرانی‌ها دارد. در میان انبوه جلساتش، برای ساعتی تصمیم می‌گیرد با دیجیاتو همراه شود که نتیجه‌اش، گفتگویی است که آن را می‌خوانید. 

امیر مستکین - دیجیاتو: چهارمین دوره است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، به شکل پیاپی مسئول برگزاری نمایشگاه الکامپ است. از چهار سال پیش هم استارتاپ‌ها به گوشه‌ای از نمایشگاه آمدند و کم کم جای خود را بیشتر باز کردند، به طوری که حالا ۵ سالن دارند. الکامپ از این جهت رشد چشم‌گیری داشته اما تغییرات دیگر نمایشگاه در این دوره چه بوده‌اند؟

محمدباقر اثنی عشری - رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشوراتفاقی که افتاده این است که بخش‌های جدیدی را اضافه کرده‌ایم. الکام گیمز را داریم که سال پیش جداگانه اما امسال در خود نمایشگاه برگزار می‌شود. در مورد الکام گیم، نگاه ما به کسب‌وکار است و مفهوم بازی‌سازی در ایران. وارد محتوای گیم نمی‌شویم چون وظیفه و کار ما نیست.

الکام ترندز موضوع دیگریست که به آن پرداخته‌ایم؛ بخشی که به تکنولوژی‌های آینده‌نگر مانند بلاکچین، IoT، هوش مصنوعی و رایانش ابری می‌پردازد. سال پیش هم این بخش را داشتیم و امسال کمی مفصل‌تر خواهد بود اما در نهایت هنوز به آن نقطه‌ای که فکرش را می‌کنیم نرسیده است. از حالا مشغول برنامه ریزی برای سال بعد هستیم تا ترندز به یکی از رویدادهای اصلی نمایشگاه تبدیل شود.

در دولت هوشمند هم امسال با توجه به فرایندهای موجود، دولتی‌ها حضور مفصلی داشته‌اند. از سوی دیگر الکام تاکز برای اولین بار اضافه شده است. فضایی در ۴ سالن پیش بینی شده که آدم‌های صاحب ایده، می‌توانند با مخاطبین خود به شکل مستقیم صحبت کنند.

با توجه به اینکه دو ماه پیش ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تغییر کرد و برگزاری این الکامپ هم تجربه اول شما در سمت فعلی است، توانسته بودید مقدمات کار را آنطور که باید فراهم کنید؟ 

مجوز نمایشگاه ۲۷ اسفند ماه صادر شد و ما عملاً زمان طلایی را از دست داده بودیم. بعد از تعطیلات فروردین شروع به کار کردیم. اما در کنار تجربه سال‌های پیش، یک تیم کمیته اجرایی قوی و حرفه‌ای تشکیل شد و هر هفته جلساتی داشتیم. توانستیم با محدودیت زمانی، به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهیم.

همینطور از امسال دبیرخانه دائمی الکامپ تشکیل می‌شود و برای الکامپ بعدی، برنامه‌ریزی بهتری خواهیم داشت. از طرفی یکی از خواسته‌های ما که سال‌هاست پیگیر آن هستیم، یک مجوز ۳ ساله است که به ما اجازه بدهد تا سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی‌های دقیقی را عملی کنیم.

قبلاً هم به درخواست این مجوز ۳ ساله اشاره کرده بودید اما آیا برنامه و نقشه راهی برای این دوره سه ساله وجود دارد؟ در صورت گرفتن چنین مجوزی، باید انتظار چه تغییراتی را در الگوی الکامپ داشته باشیم و سوال کلیدی تر این است که گرفتن چنین مجوزی چقدر به واقعیت نزدیک است؟

ما خیلی امیدواریم. به هر حال سازمان توسعه تجارت و مرکز نمایشگاه سه سال برگزاری الکامپ توسط ما را دیده‌اند. سه دوره قبلی از موفق‌ترین دوران الکامپ بوده‌اند. صنف و مردم در حال برگزاری نمایشگاه هستند و حالا شفافیت در آن وجود دارد.

چند طرح پایلوت را امسال در نمایشگاه اجرا می‌کنیم. یکی بحث ثبت‌نام بازدیدکنندگان به شکل آنلاین است. برای پارکینگ هوشمند نمایشگاه هم برنامه داشتیم که امسال هم به شکلی اجرا می‌شود اما برای سال بعد، به عنوان یک نهاد IT، امیدواریم در محل نمایشگاه تاثیری بگذاریم که دیگر نمایشگاه‌ها هم از این تاثیرات استفاده کنند. همینطور در سال آینده می‌خواهیم به طور کلی جانمایی را به شکل آنلاین انجام دهیم. کاری که امسال هم برایش تلاش کردیم، اما به دلیل زمان کوتاهی که داشتیم امکان‌پذیر نشد.

در سه سال گذشته کم و بیش شاهد افزایش حضور شرکت‌های خارجی در الکامپ بودیم. این‌بار گفته می‌شود که ۲۰ شرکت خارجی در نمایشگاه حاضرند. آیا این برای یک نمایشگاه بین‌المللی قابل قبول است؟ سال ۹۴ که سازمان نظام صنفی مدیریت نمایشگاه را به دست گرفت ۵۰ شرکت خارجی حضور داشتند.

قرار بود شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هواوی در بخش‌هایی از نمایشگاه شرکت کنند. برای مثال سامسونگ یک غرفه ۸۰۰ متری داشت که اینترنت اشیا به صورت خانگی را به نمایش می‌کشید. اما به دلایل شرایطی که در دو-سه ماه اخیر پیش آمد، خیلی از شرکت‌های خارجی انصراف دادند. بدشانسی ما بود که به دوران تشدید تحریم‌ها خوردیم.

کدام طیف از شرکت‌ها به دلیل شرایط ارزی حضور کمرنگ‌تری در الکامپ خواهند داشت؟

بخش سخت افزاری‌ها حضور کمتری دارند که البته آنقدر مربوط به شرایط اقتصادی نیست. مدل بیزینس تجاری عوض شده است و الکامپ برای شرکت‌های سخت افزاری خیلی پلتفرم مناسبی نیست. اوضاع و شرایط اقتصادی هم روی آنها تاثیر گذاشته است.

آیا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از برگزاری نمایشگاه درآمدی دارد؟

سازمان، نمایشگاه را نه به عنوان یک وسیله کسب درآمد، بلکه به عنوان یک رسالت و خدمت به صنف برگزار می‌کند. قطعاً درآمد هم خواهد داشت اما درآمدش عدد بزرگی نیست. سال‌های پیش هم بوده، شفاف‌سازی شده. ما یک تشکل صنفی هستیم که گزارشات مالی مان را به صورت کتابچه منتشر می‌کنیم.

در گزارش مالی سال گذشته، درآمد و هزینه‌های الکامپ به ریال قید شده و گزارش‌ بازرس هم آن را تایید می‌کند. امسال هم همین اتفاق می‌افتد. نه از امروز، ما از روز تاسیس سازمان در حال ارائه گزارش‌های مالی شفاف هستیم.

درآمد از الکامپ در سازمان نظام صنفی کشور، عملاً صرف توسعه‌ی نظام صنفی‌های استانی می‌شود. به هر حال نظام صنفی‌هایی در شهرهای کوچک‌تر داریم که با تنگنای مالی مواجه‌اند. درآمد حاصل از الکامپ در سطح کشور توزیع می‌شود و چیزی از آن در تهران خرج نمی‌شود.

شعار امسال پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی انتخاب شده و من احساس می‌کنم حکایت از توان نرم‌افرازی در ایران دارد. آیا این شعار به ما می‌گوید که صرفاً باید به همین نقطه تمرکز کنیم؟

زمانی که بحث IT مطرح می‌شود، لزوماً بحث تولید سخت‌افزار یا تولید برد نیست. ما امروز حدود ۹۰ درصد از نیازهای نرم افزاری کشور را در داخل تولید می‌کنیم. کارخانه‌های کوچکی تحت عنوان شرکت‌های نرم‌افزاری وجود دارد که این‌ها تولیدکنندگان ابزارهای انفورماتیکی هستند که استفاده می‌شود. تولید را یک لغت جامع‌تر می‌دانیم که هم سخت‌افزار است و هم نرم‌افزار. طبیعتاً بخش‌هایی از سخت‌افزار از خارج تامین می‌شود اما در زمینه نرم‌افزار بسیار خودکفا و روی پای خودمان ایستاده‌ایم. بحث توان ایرانی، شامل همه این‌ها می‌شود.

وضعیت استقبال از الکام استارز را توسط استارتاپ‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهیم متراژی محاسبه کنیم، امسال بخشی از سالن ۲۷ هم به استارتاپ‌ها اختصاص پیدا کرده است. تعداد قابل ملاحظه‌ای از استارتاپ‌هایی که سال پیش به صورت یک میز یک نفره شرکت کرده بودند، امسال غرفه‌های ۱۲ متری گرفته‌اند. این نشان‌دهنده رشد آنهاست. از طرفی ما ۶۰۰ استارتاپ ثبت نامی داشتیم که به هرحال بخشی از آنها، در چارچوب و تعریفی که برای استارتاپ در الکام استارز داشتیم قرار نمی‌گرفتند.

یک مرحله جداسازی انجام شده و اکنون حاضرین در الکام استارز واقعا استارتاپ هستند و در زمینه IT کار می‌کنند. همچنین از نظر متراژ و اندازه سالن الکامپ استارز، توسعه داشته‌ایم.

بیشتر استارتاپ‌ها یا شرکت‌های IT بزرگی که ادعا یا استعداد یونیکورن شدن را دارند، در این نمایشگاه حاضر نیستند. به نظر شما علت این موضوع چیست؟

الکامپ یک نمایشگاه تجاری است و بعضی از شرکت‌ها -نه فقط در استارتاپ‌ها، بلکه در زمینه‌های دیگر- شاید احساس کنند که این پلتفرم، برای توسعه بازار آنها مناسب نیست. این شرکت‌ها در واقع به مرحله خاصی رسیده‌اند و در همه جای دنیا هم همین است. برای مثال ما مایکروسافت یا گوگل را در نمایشگاه سبیت نمی‌بینم. اینجا هم همین است.

امسال ۲۰ روز قبل از شروع نمایشگاه، خبرهایی منتشر شد مبنی بر لزوم تغییر مکان برگزاری نمایشگاه الکامپ. این مسائل چقدر به مقدمات برگزاری ضربه زد؟

به هر حال استعداد خوبی وجود دارد در تولید بحران، و سپس حل کردن آن. در حالی که خیلی وقت‌ها ضرورتی ندارد که بحرانی در وهله اول شکل بگیرد. قراردادی بین ما و وزارت صنعت بسته شده، معاون وزیر قرارداد را امضا کرده و به ما گفته شده است که در تاریخ مشخصی، در این مکان الکامپ را برگزار کنید. اگر قرار است وزارتخانه دیگری به این مسئله نقد یا اعتراضی داشته باشد، این بین دولت است. ما به عنوان بخش خصوصی به دولت اعتماد کرده‌ایم. برای این کار سرمایه‌گذاری میلیاردی شده و چند هزار نفر برنامه‌ریزی‌های خودشان را انجام داده‌اند.

کاری به خوب یا بد بودن شهر آفتاب، اینکه می‌شود رفت یا نه، و تاثیر بر ترافیک ندارم. اما در مجموع می‌توانستند قبل از اینکه به ما مجوزی بدهند این‌کار را انجام دهند. از نظر محتوایی هم بخواهم صحبت کنم، به هر حال در همه جای دنیا، در منطقه برگزاری نمایشگاه ترافیک ایجاد می‌شود. سبیت و جی‌تکس هم همین است و این نمایشگاه‌ها در شهرهایی برگزار می‌شوند که زیرساخت بهتری از تهران دارند.

همه جا در زمان نمایشگاه ترافیک به وجود می‌آید اما مردم محلی این را می‌پذیرند چون توسعه کار و کشورشان را به همراه دارد و ترافیک را هم تحمل می‌کنند. در شهری که به شکل عادی ترافیک داریم، به نظر می‌رسید این موضوع یک بهانه باشد. الکامپ در تابستان و مرداد برگزار می‌شود؛ زمانی که دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل هستند. کار نمایشگاه هم در ساعت ۱۸ به اتمام می‌رسد که معمولاً در این ساعت در آن منطقه ترافیک سنگینی نداریم.

پیش‌بینی‌هایی هم کرده‌ایم و با اتوبوس‌هایی که از میدان‌های اصلی شهر حرکت می‌کنند هماهنگی‌هایی انجام شده. تاکسی‌های اینترنتی سرویس‌های رایگان یا با تخفیف عرضه خواهند کرد. اما در نهایت اگر قرار به تغییر باشد، باید فکر اصولی‌تری شود. ما امسال ۳۰ هزار متر فضای نمایشگاهی داریم. فضای نمایشگاهی مفید شهر آفتاب ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر است. این اختلاف قابل جبران نیست و عده‌ای هم که اظهار نظر می‌کنند، یا ناشی از بی‌تجربگی‌شان است یا بدون اینکه کل صورت مسئله را بدانند قضاوت می‌کنند. ما کارمان را طبق روال انجام می‌دهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی