ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیجیتال سازی مغز
تکنولوژی

حیات جاودان دیجیتالی؛ راهکار جدید محققان برای فرار از مرگ

متخصصان علم کامپیوتر و هوش مصنوعی در حال توسعه برنامه هایی برای دیجیتال سازی مغز و غلبه بر مرگ هستند. اگر تاکنون فکر می کردید حیات جاودان از طریق سنگ جادوی «نیکولاس فلامل» یا آب ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

متخصصان علم کامپیوتر و هوش مصنوعی در حال توسعه برنامه هایی برای دیجیتال سازی مغز و غلبه بر مرگ هستند.

اگر تاکنون فکر می کردید حیات جاودان از طریق سنگ جادوی «نیکولاس فلامل» یا آب حیات «دزدان دریایی کاراییب» یک خیالبافی بیشتر نیست، بهتر است در عقاید خود تجدید نظر کنید چرا که محققان چندین پروژه را برای غلبه بر مرگ در دست دارند.

اخیرا استارتاپ علوم اعصاب Nectome از امکان آپلود مغز در کامپیوترها خبر داده. «رابرت مک اینتایر» و «مایکل مک کانا»، بنیانگذاران این کمپانی و از فارغ التحصیلان MIT برای دیجیتال سازی مغز از طریق بازتولید نقشه های عصبی به استفاده از فناوری های اسکن مغز روی آورده اند. این دو مدعی ذخیره «کانکتوم» مغز یک حیوان شده اند. کانکتوم یا اتصالات نورونی در واقع نقشه عصبی مغز هر موجود زنده را شکل داده و در ذخیره سازی نقش مهمی دارد. دیجیتال سازی مغز علاوه بر این اخیرا دکتر آینده نگری به نام دکتر «ایان پیرسون»، از تئوری ادغام مغز انسان با اندروید یا ربات های انسان نما پرده برداشته است:

شما می توانید با اتصال به یک ربات انسان نما در مراسم خاکسپاری خودتان شرکت کرده و پس از آن با بدنی جوانتر و ارتقا یافته به زندگی ادامه دهید.

پیرسون تاکید کرده که این فناوری عجیب تا سه دهه دیگر به واقعیت پیوسته و در سال ۲۰۶۰ هزینه آن به اندازه ای کاهش می یابد که اغلب مردم توانایی خرید آن را خواهد داشت. دیجیتال سازی مغز استفاده از هوش مصنوعی وارد حوزه های سوال برانگیزی شده، برای مثال می توان به توسعه آواتار برای اتصال مغز به ابرهای دیجیتالی اشاره کرد. برخی کارشناسان علوم اعصاب و اخلاق زیستی دغدغه های جدی خود در رابطه با استفاده از چنین فناوری هایی را بارها بیان کرده اند.

اگرچه ادامه حیات در قالب ربات برای بسیاری یک رویا خواهد بود اما اگر کمپانی های سازنده ربات ها و فناوری های زیربنایی این طرح قابلیت پایش و نظارت بر احساسات، تفکرات و انگیزه های درونی انسان را داشته باشند، آنگاه این مساله به کابوسی هراسناک بدل خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hossein Shaban
    Hossein Shaban | ۶ مرداد ۱۳۹۷

    بی نظیره ......واقعا جای تامل داره واسه همه آدما که جور دیگه ای باید به دنیا نگاه کنن

مطالب پیشنهادی