ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرم لوله ای
علمی

پایان خواب زمستانی دو کرم بعد از ۴۲ هزار سال

گروهی از دانشمندان روس مدعی یافتن یک جفت کرم لوله ای شده اند که بین ۳۰ هزار تا ۴۲ هزار سال عمر دارند. پیش از این مطالعات بسیاری زمینه توانایی کرم ها برای رفتن به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

گروهی از دانشمندان روس مدعی یافتن یک جفت کرم لوله ای شده اند که بین ۳۰ هزار تا ۴۲ هزار سال عمر دارند.

پیش از این مطالعات بسیاری زمینه توانایی کرم ها برای رفتن به خواب زمستانی در شرایط دشوار صورت گرفته که بر اساس آنها این موجودات در دمای زیر صفر تا ۲.۵ سال و در شرایط موسوم به «نم گیری» تا ۳۹ سال زنده می ماند. حالا اما دانشمندان روس به شواهدی دست یافته اند که این زمینه تحقیقاتی را دگرگون می کند.

این محققان اخیرا از پیدا کردن دو کرم لوله ای ماده خبر داده اند که احتمالا ۴۲ هزار سال عمر دارند. یکی از کرم ها در نمونه خاک جمع آوری شده از عمق ۳۳ متری زمین پیدا شده که بر اساس روش رادیو کربن قدمت آن به ۳۲ هزار سال قبل باز می گردد. کرم دیگر هم از عمق ۳.۳ متری لایه منجمد زمین استخراج شده که قدمت آن بالغ بر ۴۱۷۰۰ سال تخمین زده شده است.کرم لوله ای

این دو نمونه در آزمایشگاه و تحت دمای منفی ۴ درجه فارنهایت نگهداری می شدند اما برای حیات دوباره به دمای ۶۸ درجه منتقل شده و غذای لازم نیز در اختیار آنها قرار داده شد. این موجودات باستانی پس از چندین هفته علائمی از حیات دوباره را از خود نشان داده و حرکت و غذا خوردن از سر گرفته اند. یکی از محققان این پروژه می گوید:

داده های ما نشان دهنده توانایی ارگانیسم های چند سلولی برای انجماد آب درون سلول ها در شرایط سرمای طبیعی برای مدت های مدید است.

محققان روس مدعی شده اند گرمایش فصلی که منجر به بیدار شدن موجودات قطبی از خواب زمستانی می شود، به عمق سکونت این کرم ها نرسیده و علاوه بر این آنها حین جمع آوری و انتقال نمونه ها فرایندهای استریل را به صورت کامل رعایت کرده اند تا در صحت آزمایشات خللی ایجاد نشود.

در صورتی که یافته های این تیم تایید شود، می توان از آن به عنوان مبنایی برای درک بهتر چگونگی زنده ماندن کرم ها و نحوه تکامل آنها در طول هزاران سال گذشته بهره برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۶ مرداد ۱۳۹۷

    بهتر بود دما ها رو به جای فارنهایت به واحد سلسیوس مینوشتین. تو کشور ما و خیلی کشورای دیگه از واحد سلسیوس استفاده میشه. 4 درجه فارنهایت میشه دمای منفی 15 درجه سلسیوس؛ و 68 درجه فارنهایت میشه 20 درجه سلسیوس

  • Seyyed Mohammad Azarshin
    Seyyed Mohammad Azarshin | ۶ مرداد ۱۳۹۷

    خرن دیگه. آخه یکی نیست بهشون بگه تو این گرونی. سکه ۳۷۰۰۰۰۰ الان وقت بیدار شدنه؟

مطالب پیشنهادی