ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میزگرد بررسی آثار نوسانات ارز بر کسب و کارها در الکامپ برگزار شد

ظهر امروز گردهمایی درباره تاثیرات قیمت ارز روی صنعت ICT در الکامپ برگزار شد و در آن افراد زیادی از حوزه فناوری کشور از جمله حمید توسلی و دکتر سلجوقی و مهندس معروفی و دکتر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۰

ظهر امروز گردهمایی درباره تاثیرات قیمت ارز روی صنعت ICT در الکامپ برگزار شد و در آن افراد زیادی از حوزه فناوری کشور از جمله حمید توسلی و دکتر سلجوقی و مهندس معروفی و دکتر بهناز آریا و... در آن شرکت کردند. در این گرد همایی که با حضور خبرنگاران برگزار شد هر یک از این مسئولان ضمن بیان مشکلات پیش آمده در حوزه، سعی در ارائه راهکارهایی برای این موضوع داشتند.

مهندس رستگار معاون اسبق توسعه‌ومهندسی مخابرات مشکلات ارزی جاری کشور را بسیار دشوار خواند و گفت:

«پیش‌تر هم مشکلات ارزی در کشور وجود داشته و با افزایش ناگهانی نرخ ارز روبرو بودیم اما این بار مشکل اینجاست که هم نرخ ارز نوسان شدیدی پیدا کرده و هم اینکه اصلا ارزی ولو با قیمت آزاد و بالا وجود ندارد که بتوان از آن در بازار استفاده کرد. مناقصات اجرایی نمی‌شود و هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان و هم واردکنندگان از وضع موجود به ستوه آمده‌اند.»

 آثار نوسانات ارز بر کسب و کارها

مهندس حمید توسلی عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی و  عضو کمیسیون سخت افزار نیز با اشاره به سابقه ۲۵ ساله خود در این حوزه می‌گوید تاکنون وضعیت را در این سال‌ها به این شکل ندیده و تاکید دارد که 95 درصد کالاهای دیجیتال نیاز به ارز دارند:

«در اوضاع بازار ارز فعلی بیشترین مشکلات گریبانگیر شرکت‌های دیجیتال شده و باید گفت که این مشکلات حتی پیش از آغاز تحریم‌ها برای صنف به وجود آمده است و معلوم نیست به کجا کشیده خواهد شد. در ابتدا با ارز ۴۲۰۰ تومانی که الان مشخص شده سیاست نادرستی بوده این مشکلات آغاز شد و سپس پروسه ادامه یافت به طوری که امروزه انگار به دهه شصت بازگشتیم. شرکت‌های بزرگ در حوزه و بدهی‌های کلان آنها بی پاسخ مانده و اعتباراتی که برخی از این شرکت‌ها داشتند در جامعه بین‌المللی به کل نابود شده است.»

بنایی فرد دیگر عضو کمیسیون سخت افزار حاضر در جلسه نیز به مساله قیمت گذاری کالاها اشاره کرد و گفت که هیچ کس نمی‌داند باید اجناس را با چه قیمتی بفروشد:

«حتی شنیدیم که اعضای سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز نمی‌دانند چطور باید از قیمت‌ها حمایت کنند و چه واکنشی در برابر نرخ کالاها داشته باشند. این سازمان هم نمی‌داند دقیقا قیمت هر کالایی چقدر است تا بتواند دادخواهی مصرف کنندگان را انجام دهد.»

 آثار نوسانات ارز بر کسب و کارها

بهناز آریا رییس کمیسیون افتای سازمان نصر نیز به موضوع نرم افزارها اشاره کرد و تاکید داشت که فقط سخت‌افزارها و شرکت‌های سخت‌افزاری با موضوع درگیر نشده‌اند:

«ما در مبحث نرم‌افزارها به ویژه نرم‌افزارهای امنیتی با مشکلات عدیده وارد کردنشان مواجه هستیم. می‌گویند کالای دیجیتال و آی تی نمی‌تواند یک کالا ضروری باشد در صورتی که بدون وجود کالای دیجیتال نمی‌توان از بسیاری از کالاهای ضروری بهره برد. ما درگیر یک بوروکراسی سرگرم کننده از جانب دولت شدیم و باید هشدار داد که شرکت‌ها در حال حاضر به خاطر اجناس باقی مانده در انبارها و گمرک توانسته‌اند سرپا بمانند و بعد از اتمام موجودی این کالاها، قطعا با موج ورشکستگی و تعطیلی در این بازار مواجه خواهیم بود.»

 آثار نوسانات ارز بر کسب و کارها

دکتر ناظمی با اشاره به رشد استارتاپ‌ها در کشور و پسندیده بودن این امر از نگرانی خود درباره مشکلات آینده این نوع کسب‌وکارهای نوپا گفت:

«بسیاری از استارتاپ‌ها با پیشرفت روند فعلی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. آنها خدمات زیرساختی استفاده می‌کنند که چهل درصدشان وارداتی است و بسیاری‌شان در بین خدمات خود از سرویس‌های بین‌المللی گوگل و... استفاده می‌کنند که مستلزم تراکنش مالی بین‌المللی است و در نهایت هم تعداد دیگری از این استارتاپ‌ها مستقیما کارشان وابسته به نرخ ارز است.»

خسرو سلجوقی مشاور وزیر ارتباطات در این نشست گفت که به نمایندگی از مردم حضور یافته و انتقاداتی به موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت. به گفته او تمامی فعالان تجاری نباید در برابر این پیشنهادات و سیاست‌ها بی واکنش می‌ماندند چرا که هر ارزی که رویش اسم گذاشته شود با خود فساد به همراه خواهد داشت:

«الان هم نباید فعالان این حوزه بنشینند و درخواست ارز دولتی کنند.به نظر من باید ارز آزاد آزاد آزاد باشد و در چرخ صنعت و مارکت کشور بچرخد تا این چرخ به حرکت در بیاید.»

او نوید این را داد که از سوی وزارت ارتباطات درخواست شده تا کالاهای IT و موضوعات مربوط به آن از وزارت صمت به این وزارتخانه محول شود و در صورت تحقق این درخواست ابراز امیدواری کرد که وزارت ارتباطات شاید بتواند مشکلات این حوزه را دریابد و حل و فصل کند.

سامانه نیما

با اینکه اکثر کارشناسان این میزگرد اظهار داشتند که هیچ وقت با ارز دولتی و ۴۲۰۰ تومانی موافق نبودند و بارها درخواست داشتند که ارز با هر قیمتی در دسترس فعالان این حوزه قرار بگیرد ولی به نظر می‌رسد درخواست‌هایشان در بدنه دولت به نتیجه نرسیده است و فعلا عواقب ناگواری را برای بازار پدید آورده است، عواقبی که باید دید در آینده و با تصمیمات دولت می‌توان شاهد رفع شدن آنها بود یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی