ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسکتوید
علمی

یک شکل هندسی جدید در بدن کشف شد

تا کنون تصویر می شد که سلول ها حین رشد به شکل ستونی به هم متصل می شوند، حالا اما محققان اسپانیایی به ساختاری جدید از اتصال آنها پی برده اند که تاکنون مشاهده نشده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

تا کنون تصویر می شد که سلول ها حین رشد به شکل ستونی به هم متصل می شوند، حالا اما محققان اسپانیایی به ساختاری جدید از اتصال آنها پی برده اند که تاکنون مشاهده نشده است.

دانشمندان حین بررسی سلول های اپیتلیال که سطوح مختلف بدن از جمله پوست، رگ های خونی، اندام ها و دستگاه ادراری را پوشش می دهند،  شکل جدیدی از بلوک های سلولی را مشاهده کرده اند.

این تیم تحقیقاتی بر این باورند که شکل جدید با نام اسکتوید (scutoid) در اتصال محکم سلول ها و پیچ و تاب آنها حین توسعه نقش مهمی داشته و به کاهش مصرف انرژی منجر می شود.اسکتوید

همزمان با رشد این سلول ها و تبدیل آنها به ارگان، بافت دچار کشش و انحنا می شود و علی رغم اینکه اشکال استوانه ای نیز آنها را به هم متصل نگاه می دارد، مدلسازی کامپیوتری اشکال پیچیده تری را برای استحکام بالاتر پیشنهاد داده که به اسکتوید شباهت دارد.

این محققان سپس با استفاده از میکروسکوپ و تصویربرداری کامپیوتری سلول های غدد بزاقی مگس میوه و ماهی زبرا را بررسی کرده و متوجه وجود اشکال اسکتوید شده اند. آنها بر این باورند که این ساختار در تمام صفحات منحنی سلول های اپیتلیال تکرار شده اند.

«لوییس اسکودرو»، زیست شناس دانشگاه «سویل» اسپانیا و از محققان این پروژه تاکید کرده که در مراحل اولیه تعیین دقیق اشکال کامپیوتری دشوار بوده چرا که نمونه مشابه آن در ریاضیات یا هندسه وجود ندارد.

آنها برای تعیین ماهیت دقیق این شکل از مدل سازی محاسباتی «دیاگرام ورونوی» بهره برده اند که فضا را به چند ناحیه تقسیم کرده و به هر مجموعه از نقاط ناحیه ای را اختصاص می دهد.اسکتوید

این تیم در نهایت نام شکل جدید را از روی پوشش سپر مانند نوعی سوسک انتخاب کردند چرا که از نمای بالا مشابه هم هستند. محققان کاربرد این کشف جدید را در مهندسی بافت ها و رشد اندام های مصنوعی ذکر کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • aqamorisny
    aqamorisny | ۸ مرداد ۱۳۹۷

    جالب بود

مطالب پیشنهادی