ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سفر به مریخ
علمی

ناسا تا سال ۲۰۵۰ موفق به فرود روی مریخ نمی شود

طبق اعلام جمعی از قانونگذاران و متخصصان حوزه فضایی به خاطر مسائلی همچون برنامه ریزی ضعیف و فقدان بودجه کافی برنامه های ناسا برای سفر به مریخ تا سال ۲۰۵۰ میلادی به تعویق خواهند افتاد. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

طبق اعلام جمعی از قانونگذاران و متخصصان حوزه فضایی به خاطر مسائلی همچون برنامه ریزی ضعیف و فقدان بودجه کافی برنامه های ناسا برای سفر به مریخ تا سال ۲۰۵۰ میلادی به تعویق خواهند افتاد.

بنابر گفته یکی از سناتورهای آمریکایی، این کشور که پیشتر در نظر داشت تا سال ۲۰۳۰ میلادی قدم روی کره مریخ بگذارد حالا به خاطر فقدان بودجه مجبور است که تا دهه ۲۰۵۰ میلادی برای تحقق این هدف صبر کند.

اما همانطور که احتمالا می دانید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که این کشور در تلاش است تا بار دیگر بعد از انجام ماموریت های اپولو در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی، آمریکایی ها را به سطح سیاره سرخ بفرستد. با این حال اما بیل نلسون در جریان جلسه استماع دادرسی در واشنگتن از تصمیم کاخ سفید برای به تاخیر انداختن زمان سفر به مریخ خبر داد.

دونالد ترامپ

 

در سال ۲۰۰۹ میلادی یک هیئت کارشناسی منتخب تحت عنوان کمیته آگوستین هشدار داد که منابع ناسا ابدا با اهداف بلند بالایش برابری نمی کنند. طبق برآوردهای صورت گرفته توسط این هیئت سازمان فضایی آمریکا که هم اکنون بودجه ای برابر با ۱۸ میلیارد دلار دارد به ۳ میلیارد دیگر برای سفر به مریخ نیاز دارد.

اما باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز برنامه هایی که پیشتر برای بازگشت به ماه تدوین شده بودند را به تعلیق درآورد تا تمام تمرکز ناسا روی سفر به مریخ قرار بگیرد. در مقابل مقامات ناسا همین امسال اعلام کردند که در تلاشند تا برنامه شان برای سفر به اعماق فضا را با بودجه اندک خود کلید بزنند.

سفر به مریخ

از سوی دیگر آکادمی های ملی علوم آمریکا برآورد کرده که اگر بودجه ناسا بر همین منوال باقی بماند این کشور باید سناریوی انتقال انسان به مریخ تا دهه ۲۰۳۰ را فراموش کند و در عوض به تاریخ ۲۰۵۰ فکر کند که البته سناتور نلسون (از اعضای حزب دمکرات آمریکا) هم در واکنش به این بیانیه اعلام کرد: فکر نمی کنم بخواهیم تا این اندازه منتظر بمانیم.

در سال ۲۰۱۷ میلادی لایحه الزام آور کنگره، ناسا را مجبور کرد که طرحی جامع و گام به گام در رابطه با سفر به مریخ را در اختیارش قرار دهد اما آنطور که گفته می شود با وجود گذشت یک سال چنین طرحی هنوز تدوین نشده و به نظر نمی رسد که تا هفت ماه آینده که مهلت اختصاص یافته به ناسا پایان می یابد نیز این امر محقق شود.

اما پیشتر طرح ها و برنامه های اولیه ای در این رابطه ارائه شده بود که به ساخت یک درگاه مشابه به ماه با هدف تست تکنولوژی و فضاپیماهای مورد نیازی اشاره داشت که قرار است انسان را به ماه و مریخ ببرند. این درگاه در اصل نوعی سکونتگاه خواهد بود که محدوده ای طبقه بندی شده برای انجام ماموریت های مختلف به سطح ماه را شبیه سازی می کند.

علاوه بر این درگاه اشاره شده نقش یک پایگاه را هم برای فضاپیمایی که قرار است ماموریت را به انجام برساند ایفا خواهد کرد. البته آنطور که کریس کاربر مدیر ارشد اکتشافات مریخ ناسا گفته برای عملیاتی سازی این طرح نیاز به مشارکت بین المللی و بخش های خصوصی آمریکاست و در این صورت قطعا این طرح تحقق پیدا می کند اما از انجا که بیم تغییر اهداف و برنامه ها می رود شرکت های بین المللی جرات سرمایه گذاری در این پروژه را ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی