ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نخستین روز الکام تاکز در نمایشگاه الکامپ 97 چگونه گذشت؟

الکام تاکز یکی از بخش های نمایشگاه الکامپ 97 است که برای نخستین بار توسط سازمان نظام صنفی به اجرا در می آید. در این نشست های نسبتاً کوتاه که در واقع حلقه ارتباطی میان ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۰

الکام تاکز یکی از بخش های نمایشگاه الکامپ 97 است که برای نخستین بار توسط سازمان نظام صنفی به اجرا در می آید. در این نشست های نسبتاً کوتاه که در واقع حلقه ارتباطی میان استارتاپ ها و ترند هاست، اساتید برجسته و نخبگان صنفی به ارائه توضیح در مورد موضوعات روز دنیای فناوری می پردازند.

شنبه ششم مرداد ماه اولین سری الکام تاکز در نمایشگاه الکامپ 97 برگزار شد. از تأخیر نیم ساعته برنامه اول، مشکلات صوتی متعدد، شلوغی محیط و ویروسی بودن لپ تاپ اجرای برنامه در بزرگ ترین رویداد ICT کشور که بگذریم، شاهد ارائه های جذابی بودیم که قطعاً مورد توجه استارتاپ ها و علاقه مندان قرار گرفته اند. پس از نشست «زنان در آینده اکوسیستم استارتاپی» که به شکل مجزا در موردش صحبت کردیم، در ادامه نگاهی به چهار گفتگوی دیگر در الکام تاکز خواهیم داشت.

اصغر محمدی فاضل: به بازارهای بین المللی فکر کنیم یا نه؟

دکتر محمدی فاضل که تجربه زیادی در شرکت های نوبنیان در اروپا و خاورمیانه دارد، در مورد فرصت های بین المللی پیش روی استارتاپ ها سخن گفت. به عقیده محمدی فاضل، استارتاپ ها باید در درجه اول خودشان را ارزیابی کنند و جایگاه خود را بشناسند. صرفاً علاقه یا توان مالی نمی تواند دلیل کافی برای حضور در بازارهای بیگانه باشد.

تخصص واقعی، توانایی های کاربردی، سرمایه، وضعیت سیاسی و ارتباطات بین المللی، همگی از مسائلی هستند که روی نتیجه کار تأثیر دارند و نادیده گرفتن آنها، اتلاف قابل توجه منابع سازمان را در پی خواهد داشت. حتی دانستن زبان بومی، زبان فنی و زبان بازار کشور مقصد هم بسیار مهم است.

به گفته محمدی فاضل، هر کشوری قوانین نانوشته ای مانند تبعیض های جنسیتی، نژادی، زبانی، ملیتی و مانند اینها دارد که باید به دقت در موردشان به شکل میدانی تحقیق کرد. تعیین دقیق اهداف، انتخاب مقصد مناسب و برقرار ارتباطات مؤثر در انواع شبکه های اجتماعی، از شبکه های تخصصی مانند لینکدین گرفته تا شبکه های عمومی مانند توییتر و فیسبوک، باید از جمله اولویت های استارتاپ ها باشند.

شهریار شهابی و وعده فروش هزار برابری

شهریار شهابی، بنیانگذار و مدیر شرکت aioconnect بیش از دو دهه در حوزه فناوری فعالیت کرده و به دنبال راهکارهای جدید برای استفاده از اینترنت در خدمت کسب و کار هاست. او که گاهی اوقات به سختی به دنبال واژه فارسی برای بیان منظورش می گشت، از عصر نوین کسب و کار ها و شبکه های فروش سخن می گفت.

به عقیده شهابی، فروش کلاسیک منسوخ شده و باید به دنبال روش های جدید بگردیم. این مدل های فروش جدید به شکل «شخص به شخص» (P2P) هستند و در این روش، نباید مشتری را به حال خودش واگذاشت، بلکه باید از طریق ایجاد کانال های ارتباطی و دسترسی متعدد، او را از یک بازدید کننده ساده وب سایت به مشتری بالفعل و سپس به سفیر تبلیغاتی شرکت یا کسب و کار بدل کرد.

شهابی می گوید با ایجاد دسته ای از مشتریان وفادار و ایجاد انگیزه های مناسب، می توانید از اینترنت برای هزار برابر کردن فروش خود استفاده کنید.

نصیر دهقان: پتانسیل حوزه سلامت را از دست ندهید

دکتر نصیر دهقان، مدیر دپارتمان مدیریت سلامت دانشگاه علم و فرهنگ در مورد فرصت های جدید و پتانسیل های بالای حوزه سلامت سخن می گفت. به گفته او استارتاپ های حوزه مشاوره و درمان از راه دور با فعالیت خوبی روبرو شده اند اما بحث خدمات آنلاین آزمایشگاه و داروخانه و گجت های سلامت، حوزه جدیدی محسوب می شوند و می توان با اطمینان کامل به آنها ورود کرد. حوزه دیگر، ویزیت و خدمات پرستاری در منزل است که هنوز جای کار زیادی دارد.

به عقیده دهقان، مهم ترین دلیل شکست استارتاپ ها در ایران، مشکل تیمی است. اعضای یک استارتاپ نمی توانند به راحتی روابط دوستی و حرفه ای را از هم جدا کنند. فقدان درآمدزایی و پایان یافتن منابع مالی هم بخش دیگر مشکلات استارتاپ های ایرانی را تشکیل می دهد.

ناصر غانم زاده: چرا سرمایه گذاری جسورانه نداریم؟

در آخرین پنل روز شنبه، دکتر ناصر غانم زاده، مدیر شرکت سرمایه گذاری جسورانه اپاتان در مورد چالش های این حوزه در کشورمان سخن گفت. انفجار استارتاپ ها در ایران با ورود فناوری های جدید و نیروهای تحصیلکرده، باعث شده تا کشور به سرمایه گذاری جسورانه بسیار بیشتری نیاز داشته باشد.

به عقیده غانم زاده، کشور ما حداقل به 80 شرکت سرمایه گذاری جسورانه (VC) نیاز دارد، در حالی که هم اکنون با تعداد انگشت شماری روبرو هستیم که اکثراً استانداردهای معمول را هم ندارند. به عنوان مثال در اکوسیستم استارتاپی دنیا این موضوع تعریف شده که سرمایه گذار حق دخالت در استارتاپ را ندارد، ولی در ایران معمولاً اینگونه نیست.

مشکل دیگر شرکت های VC در ایران این است که فکر می کنند همه استارتاپ ها باید به نتیجه برسند، در حالی که در سیلیکون ولی حداقل نصف سرمایه گذاری های یک شرکت VC اصلاً بازگشت سرمایه ندارند. در واقع فقط حدود 5 درصد از سرمایه گذاری ها با موفقیت بالا همراه هستند، ولی همین مقدار هم برای سرمایه گذاران کافی است و سودآوری قابل توجهی را نصیب آنها می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی