ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره TESS
علمی

جدیدترین شکارچی ناسا کشف سیاره های مشابه زمین را آغاز کرد

ماهواره TESS ناسا ماموریت خود برای شکار سیاره های فراخورشیدی قابل سکونت را آغاز کرده است. در سال های اخیر کشف سیارات مشابه زمین به هدفی هیجان انگیز برای علاقمندان به فضا تبدیل شده و حالا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

ماهواره TESS ناسا ماموریت خود برای شکار سیاره های فراخورشیدی قابل سکونت را آغاز کرده است.

در سال های اخیر کشف سیارات مشابه زمین به هدفی هیجان انگیز برای علاقمندان به فضا تبدیل شده و حالا جدیدترین تلسکوپ ناسا ماموریت خود برای کشف سیاره های خارج از منظومه شمسی را شروع کرده که مثل زمین به دور یک ستاره گردش می کنند و امکان حیات در آنها وجود دارد.

تلسکوپ فضایی TESS یا Transiting Exoplanet Survey Satellite که به صورت ویژه برای بررسی سیاره های نزدیک منظومه شمسی طراحی شده کار خود را از چهارشنبه هفته قبل آغاز کرده است. این ماهواره داده های ابتدایی را در روزهای آتی به زمین ارسال کرده و پس از آن هر ۱۳.۵ روز نتایج مشاهدات خود را مخابره خواهد کرد.

ماهواره TESS
نخستین تصویر ارسالی TESS به زمین

«پل هرتز»، مدیر بخش اختر فیزیک ناسا با اعلام خرسندی از آغاز بررسی های این ماهواره می گوید:

با توجه به احتمال بیشتر بودن تعداد سیاره ها نسبت به ستاره ها انتظار می رود که شاهد کشف سرزمین هایی عجیب و جالب باشیم.

ماهواره TESS جایگزینی برای تلسکوپ فضایی کپلر خواهد بود که طی دو ماموریت ۲۶۵۰ سیاره فراخورشیدی تایید شده را شناسایی کرد. با این حال برخلاف کپلر که تنها بخش محدودی از آسمان را بررسی می کرد، این ماهواره به لطف بهره گیری از چهار دوربین واید در زوایای مختلف، قابلیت رصد ۸۵ درصد از آسمان اطراف دارد و در مداری نزدیک به منظومه شمسی، دویست هزار ستاره را برای یافتن سیارات احتمالی در اطراف آنها بررسی خواهد کرد.

بر اساس پیش بینی های تیم طراح TESS این ماهواره حداقل ۱۶۰۰ سیاره فراخورشیدی جدید را شناسایی می کند که اندازه برخی از آنها مشابه زمین خواهد بود. پس از یافتن سیارات دیگر تلسکوپ های پیشرفته ای نظیر «جیمز وب» که در سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب می شود، احتمال وجود حیات در آنها را بررسی خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی