ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا برندگان طراحی زیستگاه‌های مریخ را انتخاب کرد [تماشا کنید]

ناسا در سال ۲۰۱۵ با برگزاری مسابقه‌ی به خصوصی سعی داشت بهترین طرح خانه‌های مصنوعی برای اولین ساکنین سیاره مریخ را پیدا کند. حال به نظر می‌رسد این آژانس فضایی پس از ۳ سال و ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

ناسا در سال ۲۰۱۵ با برگزاری مسابقه‌ی به خصوصی سعی داشت بهترین طرح خانه‌های مصنوعی برای اولین ساکنین سیاره مریخ را پیدا کند. حال به نظر می‌رسد این آژانس فضایی پس از ۳ سال و مشاهده مدل‌های مجازی مختلف موفق شده پنج طرح نهایی برای این مسابقه را انتخاب کند.

این آژانس با همکاری دانشگاه بردلی ایالت ایلینوی آمریکا به بررسی ۱۸ مدل پرداخته که توسط تیم‌های مختلف با استفاده از نرم افزاری مخصوص طراحی شده بود.

به گزارش TechCrunch، این برنامه جزئیات فراوانی از ساختمان موردنظر طراحان را به نمایش می‌گذارد. به عبارت دیگر، تیم‌ها نمی‌توانستند تنها یک طرح زیبا بیافرینند که عملی نباشد.

آنها باید مطمئن می‌شدند که زیستگاه طراحی شده توسط آنها از ضخامت دیوار مناسب، سیستم گرمایشی قوی و تکنولوژی کنترل فشار لازم برخوردار باشد و بتواند در برابر شرایط سخت مریخ دوام آورد.

قرار است که به هر کدام از این پنج تیم برای رسیدن به فینال، ۲۰ هزار دلار جایزه داده شود. در حالی که دو تیم برنده‌ی این مسابقه هر کدام ۲۱ هزار دلار دیگر نیز به جایزه‌هایشان اضافه خواهند کرد.

یکی از این تیم ها Zopherus نام دارد و زیستگاه طراحی شده توسط آنها قرار است توسط یک پرینتر سه بعدی تولید شود. بدین صورت که کاوشگر‌های موجود در سطح مریخ به جمع‌آوری متریال برای ساخت و ساز می‌پردازند و پرینتر یاد شده از همان مصالح برای تولید ساختمان‌ استفاده خواهد کرد.

AI. SpaceFactory هم سیلندر‌هایی به عنوان زیستگاه طراحی کرده که می‌تواند از بیشترین فضای موجود در سطح مریخ استفاده کند.

تیم Kahn-Yates که موفق شده مقام سوم را کسب کند زیستگاه‌هایی طراحی نموده که در دیوار‌هایشان نقاط نیمه شفافی تعبیه شده است. این نقطه‌ها که به منظور مقابله با طوفان‌های شنی بزرگ تعبیه شده‌اند، به نور اجازه ورود می دهند.

SEArch+/Apis Cor نام گروه دیگری از نیویورک است و سیستم طراحی شده توسط آنها هم نورگیر است اما قادر است که مقاومت خوبی در برابر  تشعشات مختلف از خود نشان دهد.

تیم دانشگاه نورت‌وسترن ایالت ایلینوی طرحی کروی آفریده که پرینتر سه بعدی موجود در سطح مریخ می‌تواند در مدت زمانی کوتاه آن را تولید کند.

اکنون قرار است مدل‌های کوچکتری از طرح این پنج تیم یاد شده پرینت شود تا مشخص گردد طرح کدامیک از آنها می‌تواند در سطح مریخ کارایی بیشتری از خود نشان دهد.

البته اخیراً جمعی از قانونگذاران و متخصصان حوزه فضایی اعلام کرده اند به علت مسائلی همچون برنامه ریزی ضعیف و فقدان بودجه کافی، برنامه های ناسا برای سفر به مریخ تا سال ۲۰۵۰ میلادی به تعویق خواهند افتاد.

کشور آمریکا که پیشتر در نظر داشت تا سال ۲۰۳۰ میلادی روی کره سرخ قدم بگذارد حالا به خاطر فقدان بودجه مجبور است که ۳۲ سال برای تحقق این هدف صبر کند.

حال اگر این اتفاق رخ دهد، کارشناسان ناسا می‌توانند امیدوار باشند که بشر به سرعت می‌تواند زیستگاه‌هایی برای زندگی خود در کره مریخ بیافریند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی