ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا با استفاده از فناوری اطلاعات می توان به اشتغال پایدار رسید؟

مازیار گنجه ای، رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مدیر شرکت کاریار ارقام، دوشنبه هشتم مرداد ماه نشستی را با عنوان «فناوری اطلاعات و اشتغال پایدار» در بخش الکام ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۴۵

مازیار گنجه ای، رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مدیر شرکت کاریار ارقام، دوشنبه هشتم مرداد ماه نشستی را با عنوان «فناوری اطلاعات و اشتغال پایدار» در بخش الکام تاکز از نمایشگاه الکامپ برگزار کرد. در این جلسه چند بار ویدیویی پخش شد که نشان می داد همه ما به زودی شغل هایمان را از دست می دهیم و هوش مصنوعی یا راهکارهای افزایش بهره وری، تعداد کارکنان هر مجموعه ای را کاهش خواهند داد.

جدا از این ویدیو، گنجه ای در مورد ضرورت کسب مهارت های نوین برای حضور در بازار کار سخن گفت. به عقیده او فاصله گرفتن دانشگاه ها از بازار و صنعت، مشکل اصلی بیکاری در حوزه IT کشور است و این خلاء با آموزش های کوتاه مدت و دوره ای به راحتی رفع می شود. بر اساس چرخه هایپ مؤسسه گارتنر برای فناوری های نوظهور، حتی مشاغل نوین IT هم طی بازه زمانی کوتاه در آینده حذف می شوند و به همین دلیل باید دائماً اطلاعات و مهارت های خود را به روز کنیم.

در حاشیه این نشست با دکتر فرزاد ابراهیمی، قائم مقام کمیسیون IoT و Big Data سازمان نظام صنفی رایانه ای و مدیر آکادمی بین المللی اینترنت اشیاء در مورد فاصله بین مهارت های مورد نیاز بازار کار و سرفصل های دانشگاهی صحبت کردیم. ابراهیمی به دیجیاتو گفت کارهای خوبی طی سال های اخیر در این زمینه انجام شده، از جمله گنجاندن مهارت های نوین در سرفصل دروس مباحث ویژه دانشگاهی که می تواند تا حدودی فارغ التحصیلان را برای بازار روز دنیا آماده کند.

اما چه جایگاهی در منحنی هایپ گارتنر برای مهارت آموزی مناسب تر است؟ پاسخ ابراهیمی به دیجیاتو این بود:

هر فناوری پس از ورود از سمت چپ نمودار، به بالای 10 سال زمان تا عمومی شدن نیاز دارد و بنابراین نیازی نیست وارد جدیدترین حوزه ها بشوید. حتی فناوری هایی مثل اینترنت اشیاء، بلاکچین، واقعیت افزوده/مجازی و مانند اینها که از قله انتظارات عبور کرده اند هم پتانسیل شغلی بالایی دارند، اما باید موارد جدید را هم رصد کنید.

ابراهیمی به مواردی نظیر کارورزی شش ماهه فارغ التحصیلان دانشگاهی در بخش خصوصی و آماده کردن آنها برای ورود به بازار کار داخلی یا بین المللی هم اشاره کرد که آکادمی بین المللی اینترنت اشیاء هم در این زمینه فعالیت دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی