ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

الکامپ در سالن دولتی‌ها؛ از مدرسه مجازی تا ورود VR به حوزه آموزش کودکان

در الکامپ امسال غرفه 41 میزبان دستگاه‌های دولتی و خدمات الکترونیک آنها، در راستای دولت الکترونیک است. در این غرفه تقریبا تمامی دستگاه های دولتی حضور داشتند و هر سازمان چندین اپلیکیشن یا خدمات الکترونیک ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۹

در الکامپ امسال غرفه 41 میزبان دستگاه‌های دولتی و خدمات الکترونیک آنها، در راستای دولت الکترونیک است. در این غرفه تقریبا تمامی دستگاه های دولتی حضور داشتند و هر سازمان چندین اپلیکیشن یا خدمات الکترونیک را به مردم معرفی و عرضه کرده است. در این گزارش از اپلیکیشن هایی که روزهای قبل رونمایی شدند، می‌گذریم و نگاهی می‌اندازیم به چند خدمت جالب الکترونیکی:

مزاج خود را الکترونیکی تشخیص دهید

دولت الکترونیک

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله دستگاه‌های دولتی ست که خدمات متنوعی در حوزه خود ارائه کرده است. «مزاج سنجی» یا تشخیص مزاج افراد در وب سایت طب ایرانی یکی از جالب‌ترین خدماتی است که وزارت بهداشت ارائه کرده و البته مانیتور این غرفه نمایشگر آن است. شما پس از مراجعه به سایت دفتر طب ایرانی ، مشخصات اولیه خود را وارد می‌کنید و پس از آن چند سوال در مورد وزن، میزان تاثیرگیری از سرما، گرما، خوراکی‌ها و سوالاتی ازین قبیل از شما پرسیده می‌شود. در انتها به طبع شما تشخیص و آنالیز می‌شود.

«اتد» مدرسه مجازی

دولت الکترونیک

«اتد» نام اپلیکیشن جالبی ست که وزارت آموزش و پرورش آن را طراحی و عرضه کرده است. در یک جمله می‌توان گفت اتد یک مدرسه مجازی است. در حال حاضر 300 مرکز آموزشی، 30 هزار دانش اموز، 20 هزار معلم و به همین تعداد اولیا دانش آموزان از نرم افزار اتد استفاده می‌کنند. نرم افزار اتد روی گوشی معلمان، دانش آموزان و اولیا نصب می‌شود و در کنار همه این موارد یک پنل وجود دارد که مدیر بر تمامی آنها نظارت می‌کند؛ چون در این نرم افزار هیچ چیز خصوصی وجود ندارد و همه چیز حتی پیام ها و نمرات دانش آموزان تحت کنترل و نظارت است. در واقع اتد دارای یک بانک محتواست که تمامی داده ها در آن ذخیره می‌شود.

معلمان در این نرم افزار تمامی اختیارات و نظارت های قبلی خود را دارند. برای مثال معلم لیست دانش آموزان را دارد، می‌تواند آنها را حضور و غیاب کند و حتی برای آنها تاخیر در ورود لحاظ کند. در پروفایل هر دانش آموز معلم می‌تواند موارد انضباطی، نمرات را لحاظ کند همچنین امکان ارسال پیام‌ به صورت فایل های مختلف وجود دارد.

اتد این قابلیت را دارد که معلم به صورت گروهی به دانش آموزان آموزش دهد و برای همه آنها فایل و حتی واقعیت افزوده ارسال کند و امتحان بگیرد و نمرات آنها را وارد کند.

«آکل» واقعیت افزوده در کتاب‌های درسی

دولت الکترونیک

شاید تا پیش از این عکس‌های کتاب های درسی و آزمایشاتی که معلمان در کلاس یا آزمایشگاه مدرسه انجام می‌دادند، تنها راه هایی بود درس را برای دانش آموزان جذاب تر می‌کرد و بر یادگیری انها تاثیر می‌گذاشت اما حالا «واقعیت افزوده» روند آموزش را جذاب‌تر کرده است.

این نرم افزار روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود و شما پس از آنکه آن را اجرا کردید دوربین گوشی تان رو روی صفحات کتاب درسی می‌گیرید. پس از آن اشکال کتاب به صورت متحرک و سه بعدی و گاه تعاملی روی صفحه نمایشگر موبایل نشان داده می‌شود از اشکال  مولکول ها گرفته تا ویدیو آزمایش هایی که فقط چند عکس از آنها روی کتاب کشیده شده است.

این اپ مجهز به سیستم بینایی تصویر است و برخلاف تصور ما خبری از QR کد در صفحات کتاب نیست. البته این سیستم مخصوص به خارج از مدارس است چرا که براساس سند تحول بنیادین، آموزش باید به خارج از مدارس برده شود. بنابراین دانش آموزان می‌توانند در منزل هم به یادگیری خود ادامه دهند و حتی یک مبحث را چندین بار دوره کنند.

قابلیت دیگر این نرم افزا فراهم آوردن امکان تولید محتوا برای معلمان است. یعنی معلمان می‌توانند محتوای بومی خود را به سلیقه خودشان، اضافه کنند. البته این محتوا اگر بخواهد تجاری شود توسط سازمان پژوهش و اگر به صورت کلاسی باشد توسط مدیر بررسی می‌شود.

«ویترین» کتاب داستان زنده

واقعیت افزوده محدود به کتاب های درسی نیست. «ویترین» نام اپلیکیشنی‌ست که مانند «اآکل» عمل می‌کند، منتها در کتاب های داستانی. به این شکل که تصویر کتاب های داستانی در تصویر متحرک می‌شود. البته این کتاب ها محدود هستند و برای استفاده از ویترین باید کتاب های مخصوص آن خریداری شود.

ورود وی آر به مباحث آموزشی

دولت الکترونیک

آموزش منظومه شمسی به مقطع دبستان به صورت شبیه سازی یا VR کار دیگری است که وزارت آموزش و پرورش برای یادگیری بهتر به دانش آموزان ارائه کرده است. گرافیک این شبیه سازی بسیار ساده است اما تاثیر گذاری خود را دارد. چراکه تجربه عینی مواجه با سیارات به کودکان انتقال می‌دهد.این آموزش همراه با صوت است که در آن توضیحاتی در مورد سیارات به دانش آموز داده می‌شود. البته این شبیه سازی تعاملی نیست چراکه مخاطبان آن کودکان دبستانی هستند.

از مجموع فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش می‌توان فهمید که این وزارت خانه تلاش خود را برای حداکثر یادگیری دانش آموزان مخصوصا در خارج از محیط مدرسه به کار گرفته است. موضوعی که می‌تواند برای دانش آموزانی که برای یادگیری نیاز به تکرار دارند یا شرایط و مناطقی که امکان برگزاری کلاس به صورت حضوری در آن وجود ندارد، بسیار مفید باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی