ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آشنایی با استارتاپ ابر آروان در نمایشگاه الکامپ ۹۷

موقع گذر از سالن هشت نمایشگاه الکامپ، غرفه بزرگ‌شان را می‌بینید؛ استارتاپی که اولین شبکه توزیع محتوای عمومی (CDN) ایرانیست و در حوزه‌های دیگری مانند شتاب‌دهنده وب و تأمین امنیت ابری نیز فعالیت می‌کند. «ابر ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

موقع گذر از سالن هشت نمایشگاه الکامپ، غرفه بزرگ‌شان را می‌بینید؛ استارتاپی که اولین شبکه توزیع محتوای عمومی (CDN) ایرانیست و در حوزه‌های دیگری مانند شتاب‌دهنده وب و تأمین امنیت ابری نیز فعالیت می‌کند.

«ابر آروان» در سال ۱۳۹۴ و به سرمایه‌گذاری هلدینگ فناپ تاسیس شده و خدماتی را به مشتریانش ارائه می‌دهد که معمولا شرکت‌‌های بزرگ و استارتاپ‌ها برای بهره‌مند شدن از آن‌ها دست به دامان سرویس‌های خارجی می‌شوند. اما ابر آروان امیدوار است که بتواند با خدمات متنوع خود این نیاز را به حداقل برساند.

برای آشنایی بیشتر با خدمات این سرویس، چند دقیقه‌ای را با هم‌بنیان‌گذار ابر آروان همکلام شدیم. «فرهاد فاطمی» هدف اصلی از راه‌اندازی این شرکت را تأمین امنیت و کمک به افزایش سرعت وبسایت‌های ایرانی توصیف کرد و به دیجیاتو گفت:

«ما ابر آروان را اواخر سال ۹۳ و به عنوان یک CDN و شبکه تأمین امنیت ابری شروع کردیم، چرا که CDN های خارجی به خاطر مسائلی مثل تحریم برای فعالیت در ایران مشکل دارند و ما این کار را کردیم تا سایت‌های داخلی بتوانند به راحتی به این خدمات دسترسی داشته باشند. همچنین جلوگیری از حملات تحت وب DDoS را هم به عنوان یکی دیگر از اهدافمان دنبال می‌کنیم.»

البته این‌ها تمام خدمات ابر آروان نیستند. پلتفرم ویدیویی مبتنی بر فضای ابری یکی دیگر از سرویس‌هایی است که ابر آروان به مشتریانش ارائه می‌کند که اخیرا رایانش و فضای ابری هم به فهرست این خدمات اضافه شده.

«صاحب خدمات آنلاین با ابر آروان می‌تواند یک زیر ساخت ابری در اختیار داشته باشد. به این معنی که یک سرور ابری، شبکه ابری و فایروال ابری به طور یکپارچه در اختیار او قرار بگیرد. ضمنا سرویس فضای ابری‌مان را هم ارائه کردیم تا بتواند مثل S3 آمازون فایل‌هایش را در آن نگه‌داری کند.»

فاطمی می‌گوید که خدمات این شرکت مختص وبسایت‌هاست و فعلا روی B2B متمرکز هستند و در حال حاضر مشتریان آن‌ها افرادی هستند که از API های ابر آروان استفاده می‌کنند. برایمان از فروشگاه بامیلو مثال می‌زند که تا امروز تعدادی از خدماتش را به پلتفرم ابری ابر آروان منتقل کرده تا کاربران برای خرید اینترنتی بتوانند سرعت و امنیت بیشتری را تجربه کنند.

با این وجود نکته مسلم اینجاست که معدود سرویس‌های ابری ایرانی به خاطر مسائلی مثل زیر ساخت فنی ضعیف یا خدمات ناکافی، حداقل تا امروز در جلب رضایت کامل استارتاپ‌ها موفق نبوده‌اند. برای همین از فاطمی می‌پرسم که آیا ابر آروان می‌تواند از تکرار این مسئله جلوگیری کند؟

«نکته اینجاست که اصلا فضای ابری وجود نداشته که کسی بخواهد به آن‌ها اطمینان کند. البته سرویس‌هایی در این حوزه فعالیت می‌کردند که کیفیت لازم را نداشتند و نتوانسته بودند اعتماد عمومی را جلب کنند. ما ادعایمان این است که داریم یک ابر با کیفیت ارائه می‌کنیم و شرکت‌های بزرگ را از طریق خدمات CDN به سوی خودمان می‌کشیم. سرویس رایانش ابری‌مان هم با این که در مرحله بتاست، اما در جلب رضایت مشتری‌ها موفق بوده است.»

بنیان‌گذار ابر آروان می‌گوید که سرویس CDN آن‌ها در حال حاضر نزدیک به پنج هزار مشتری دارد که رسانه‌های بزرگ خبری، فروشگاه‌های اینترنتی، وزارتخانه‌های دولتی، بانک‌ها و شرکت‌هایی که محتوای ویدیویی دارند از جمله آن‌ها هستند. فاطمی دلیل علاقه‌مندی سازمان‌های دولتی به استفاده از سرویسی مثل ابر آروان را استفاده از سرویس جلوگیری از DDoS توصیف می‌کند و می‌گوید که تا امروز با پلیس فتا هم همکاری داشته‌اند.

جالب است بدانید که پلتفرم ویدیویی ابر آروان، به صورت آزمایشی در پخش زنده مسابقه ایران و پرتغال در جام جهانی بسیار خوب ظاهر شده و با پهنای باند 83 گیگابیت در ثانیه توانسته رکورد جدیدی را در کشور جابجا کند.

فاطمی عنوان می‌کند که از استقبال در نمایشگاه الکامپ امسال راضی بوده و طی این چند روز بازخوردهای خوب و مثبتی دریافت کرده‌اند. هر چند این بازخورد بیشتر از سوی استارتاپ‌ها بوده تا کاربران عادی:

«ما فعلا برنامه‌ای برای ارائه خدمات به کاربر عادی نداریم. ولی اهدافمان کاملا در این راستاست که خدمات‌‌مان را گسترش بدهیم و احتمالا توسعه یک اپلیکیشن برای استفاده از فضای ابری‌ توسط کاربر را هم در برنامه‌هایمان داشته باشیم. اما فعلا نمی‌خواهیم خیلی به کاربر نزدیک شویم و بیشترین تمرکزمان فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای وبسایت‌ها و تولیدکنندگان محتواست.»

در شرایطی که تحریم‌ها روز به روز سنگین تر می‌شوند و کار برای توسعه‌دهندگان داخلی مشکل‌تر، سرویس‌هایی مثل ابر آروان در صورت ارائه خدمات با کیفیت می‌توانند نقش مؤثری در کاهش هزینه‌های استارتاپ‌های نوپا برای درخشش در حوزه فعالیت‌شان داشته باشند. هر چند باید منتظر ماند و دید که این سرویس‌ها در پاسخ به استقبال خوبی که دریافت می‌کنند، چقدر در برآورده کردن وعده‌های خود موفق خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی