ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تبلیغات هوشمند برای موبایل؛ «تپسل» چگونه کار می‌کند؟

تپسل یک شبکه هوشمند تبلیغاتی است که تمامی خدمات حوزه دیجیتال را با تمرکز بر موبایل انجام می‌دهد. این خدمات از جنس تبلیغات، پرمخاطب کردن محتوا، جذب کاربر، درآمدزایی از طریق نمایش تبلیغات و مخاطب‌سازی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

تپسل یک شبکه هوشمند تبلیغاتی است که تمامی خدمات حوزه دیجیتال را با تمرکز بر موبایل انجام می‌دهد. این خدمات از جنس تبلیغات، پرمخاطب کردن محتوا، جذب کاربر، درآمدزایی از طریق نمایش تبلیغات و مخاطب‌سازی در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا هستند. به گفته مدیران این مجموعه، امروز بیشتر از ۲۵ هزار اپلیکیشن و وب‌سایت وجود دارند که از طریق تپسل مشغول کسب‌ درآمد هستند.

این ۲۵ هزار اپلیکیشن و وب‌سایت فرمت‌های مختلفی از تبلیغات را به نمایش می‌کشند؛ از ویدیو گرفته تا بنر و فضاهای Native که باعث کسب‌ درآمد آنها می‌شود. تپسل امسال در نمایشگاه الکامپ، سالن الکام استارز حاضر شده تا خدمات خود را به کسب‌وکارها معرفی کند. در این روزهای گرم و پرهیاهوی الکامپ، فرصتی دست داد تا در رابطه با نوع این خدمات و خود تپسل، با «سعید صادقی»، معاون توسعه ترافیک تبلیغاتی و ناشرین گفتگویی داشته باشیم.

امیر مستکین، دیجیاتو: به گفته شما، ۲۵ هزار اپلیکیشن و وب‌سایت از خدمات تپسل استفاده می‌کنند. میانگین درآمد آنها از این تبلیغات چقدر است؟

«سعید صادقی»، معاون توسعه ترافیک تبلیغاتی و ناشرین: بستگی به رسانه یا ناشر دارد. اپلیکیشنی با یک میلیون کاربر شاید بتواند روزانه بیشتر از یک میلیون تومان درآمد تبلیغاتی داشته باشد و ممکن است اپلیکیشن مشابهی، با یک میلیون کاربر نتواند به درآمد روزانه‌ی ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان دست پیدا کند. این موارد وابسته به مدل پیاده‌سازی، استفاده از شبکه و نشان دادن تبلیغ در مکان مناسب به بهترین فرد در زمان مناسب است.

طبیعتاً اپلیکیشن یا رسانه زمانی که به حجم زیادی از کاربر دست پیدا می‌کند، با پروموشن، تبلیغات و جذب مخاطب جدید می‌تواند به درآمد تبلیغاتی خودش کمک کند. ممکن است اپلیکیشنی که در روز یک الی دو میلیون تومان درآمد دارد، با رشد و آپدیت کردن خود بتواند به درآمد چند میلیونی دست پیدا کند.

مثال شما در مورد اپلیکیشنی است که یک میلیون کاربر دارد. بیایید در مورد اپلیکیشن‌های متداول‌تر صحبت کنیم. میانگین درآمد آنها چقدر است؟

باز هم همین وابستگی در آنها هم وجود دارد. برای مثال اپلیکیشنی با ۵۰ الی ۱۰۰ هزار نصب فعال، با توجه به اینکه پیاده‌سازی‌هایش چگونه بوده‌اند و کاربرانش از چه جنسی هستند، درآمدشان می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند. درآمد، درآمد ثابتی نیست. ما در مورد تبلیغات بنری به ازای هر کلیک توسط کاربر درآمد ناشر را محاسبه می‌کنیم و در مورد تبلیغات ویدیویی هم به ازای هر نمایش ویدیو درآمد وی را محاسبه می‌کنیم و همه این‌ها بستگی به بازخورد از عملکرد سایت یا اپلیکیشن دارد.

فرض کنید یک تبلیغ ویدیویی در یک اپلیکیشن نمایش داده می‌شود و کاربری روی آن کلیک می‌کند؛ به یک مارکت هدایت می‌شود و اپلیکیشنی که تبلیغ شده را نصب، باز و استفاده می‌کند. طبیعتاً ارزش مالی که در این زنجیره به وجود آمده به مراتب بیشتر از زنجیره‌ای است که کاربر در یک پلتفرم ویدیو را می‌بیند اما کلیکی روی آن نمی‌کند.

علت تمرکز تپسل روی موبایل چیست؟ ما داریم در مورد موبایلی صحبت می‌کنیم که حتی خود گوگل هم هنوز برای درآمدزایی از آن با چالش مواجه است و طبیعتاً بهتر می‌تواند از فضای دسکتاپ پول در بیاورد. چرا شما تصمیم گرفتید روی موبایل کار کنید؟

با توجه به آماری که در دنیا وجود دارد، ترافیک اینترنت روی موبایل در حال بیشتر شدن از دسکتاپ است. اولین بار در سال ۲۰۱۶ این مرز رد شد و به همین خاطر خیلی از شرکت‌های خارجی هم در حال سرمایه‌گذاری روی همین موضوع هستند. اگر حتی الکامپ امسال را با الکامپ سال پیش مقایسه کنید، می‌بینید که کسب‌وکارهای مجهز به اپلیکیشن موبایل خیلی بیشتر شده‌اند. این نشان می‌دهد ظرفیت درآمدزایی در موبایل چه از طریق تبلیغات و چه از راه‌های دیگر بیشتر است.

آمار تحلیلی ما از فضای موبایل در سال گذشته، می‌گوید که هر کاربر روزانه بین ۲ الی ۳ ساعت با اپلیکیشن‌های مختلف مشغول است. این بازه زمانی، مربوط به برقراری تماس نیست. از طرفی فیدبک‌ها را هم روی کافه بازار و گوگل پلی می‌بینیم و روند رشد و افت آنها را رصد می‌کنیم. چیزی که در این تحلیل‌ها به وضوح دیده می‌شود این است که مخاطبین با اپلیکیشن و بازی‌های موبایل درگیر می‌شوند. در نتیجه این فضا، فضای مناسبی است.

تصور کنید یک کاربر در یک اپلیکیشن بازخورد مناسبی به یک فروشگاه اینترنتی داشته، تبلیغات جدید حوزه تجارت الکترونیک در اولویت نمایش برای این کاربر قرار می‌دهیم تا در نهایت احتمال کلیک، نصب و بازخورد بیشتر باشد. امروزه تمامی کسب و کارها به دنبال تضمین کیفیت و جذب مخاطب هدف هستند و انتظار دارند، هزینه‌های بازاریابی خود را در کانال‌هایی صرف کنند که امکان مدیریت و رصد کردن کیفیت آنها وجود دارد. تپسل با تمرکز بر این مهم، همواره سعی می‌کند پلتفرم خود را بهینه‌سازی کرده و نمایش تبلیغات را هوشمند‌تر از گذشته کند تا خواسته‌ها و اهداف تبلیغ‌دهنده‌ها همواره در نظر گرفته شود.

با اینکار چقدر وارد حریم خصوصی کاربر شده‌ایم؟ به هرحال در چند ماه اخیر و بحث‌هایی که برای فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا پیش آمد، شاهد این بودیم که در همین زمینه مشکلات زیادی وجود داشته است.

در جهان، فضا و قوانینی مانند GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا) وجود دارد و ما هم به عنوان شبکه تبلیغاتی که چهره بین‌المللی‌مان برای‌مان مهم است، همیشه این تعهد را داریم تا تبلیغاتی که انجام می‌شود، مشکلات اینچنینی نداشته باشد و مشکلاتی که برای فیسبوک به وجود آمد، اینجا پیش نیاید. حریم خصوصی ترجمه می‌شود به فضای پیامک، گالری و موارد اینچنینی. ما که هیچ وقت دسترسی‌های مستقیم اینچنینی به کاربران نداریم. ما شبکه تبلیغاتی و یک بیزینس B2B هستیم.

تپسل دارای دو طیف مشتری و همکاری تجاری است؛ ناشران که می‌خواهند با استفاده از پلتفورم تپسل و نمایش تبلیغات درآمدزایی کنند، و از طرفی کسب‌وکارها و صاحبان برند که می‌خواهند به ما تبلیغات بدهند و مخاطبان هدف خود را جذب کنند. در نتیجه ما هیچ‌وقت با کاربران ارتباط مستقیم برقرار نمی‌کنیم و ارتباط ما با آنها از طریق اپلیکیشن و بازی‌ یا سایت‌هاست. اما ما به عنوان شریک تبلیغاتی برای ناشران، سعی می‌کنیم استانداردهای جهانی را رعایت کنیم و تا امروز هم چنین مشکلی نداشته‌ایم.

کمی در مورد نرخ تبلیغات آنلاین و مقایسه آنها با تبلیغات فیزیکی صحبت کنیم. به نظرت قیمت تبلیغات آنلاین به قیمت واقعی‌اش نزدیک شده است؟ می‌بینیم که یک بنر در یک اتوبان شهری وجود دارد که شاید چند صد میلیون تومان هزینه اجاره ماهانه‌اش است. این در حالیست که تبلیغات در فضای آنلاین به مراتب ارزان‌تر است.

این فضا نو است و خیلی جای کار دارد. اپلیکیشنی که در اتوبان همت تهران بیلبورد می‌زند، شاید ۱۰ الی ۲۰ هزار نصب گرفته باشد و هیچ‌وقت نمی‌تواند دنبال کند که کاربر از کجا آمده است. ما زیاد سعی کرده‌ایم تا این بازار را بسازیم. برای مثال با یک سرویس ردیابی خارجی قرارداد داریم. در فضای آنلاین، ترافیک به تفکیک، قابل تشخیص است. پس زمانی که یک کسب‌وکار در فضای آنلاین تبلیغ می‌کند، می‌تواند گزارش لحظه‌ای دریافت کند.

بر اساس همین گزارش‌ها، کسب‌وکار می‌تواند بودجه خودش را تنظیم کند و تصمیم بگیرد بهتر است در چه بخش‌هایی تبلیغاتش را انجام دهد. فضای آنلاین به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بودجه شان را بهینه خرج کنند.

هنوز بازار جا دارد تا کسب‌وکارها با این فضا آشنا شوند؛ چه در بحث درآمدزایی و چه در بحث تبلیغات. این تفاوت قیمتی هم که شما گفتید واقعاً وجود و جای کار دارد. باید کسب‌وکار متوجه شود که هزینه‌اش در فضای دیجیتال و آنلاین، هزینه‌ای است که به هدف زده می‌شود و به ازای کاربر هزینه می‌کند.

با این‌حال هنوز بازار تبلیغات سنتی واقعاً بزرگ‌تر از بازار تبلیغات آنلاین است. تپسل برای کاهش این شکاف چکار کرده است؟

به هر حال FMGCها و خیلی از برندهای سنتی هنوز به فضای دیجیتال اعتماد ندارند. این مسئله علت‌های مختلفی هم دارد. برای مثال در تلویزیون خیلی راحت‌تر می‌توانند آگهی بدهند. بیشتر در حال ایجاد برندسازی هستند تا عملکرد. ولی ما توانسته‌ایم در این سه سال با فرهنگ سازی و فضاهای آکادمیک مانند تپسل کالج، این را آموزش بدهیم که می‌توانند این فضا را آزمایش کنند و بیشتر آشنا شوند.

اتفاق‌های ویژه‌ای در این چند سال افتاده. برای مثال چند برند بزرگ که قبلاً هیچ کاری به فضای آنلاین نداشته‌اند تیم‌های دیجیتال مارکتینگ تشکیل داده‌اند و سعی کرده‌اند در این فضا کار کنند. البته بیشتر هم در شبکه‌های اجتماعی مشغول بودند که سعی کردیم آنها را به فضای اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها هم بیاوریم. بالاخره زمان می‌برد؛ این برند‌ها سنتی هستند و هزینه‌های زیادی روی تلویزیون و بیلبوردها کرده‌اند و در آینده سهم تبلیغات فیزیکی را کاهش و سهم تبلیغات آنلاین را افزایش می‌دهند.

تپسل با چه هدفی در نمایشگاه الکامپ شرکت کرد؟

ما یک شبکه تبلیغاتی هستیم و اینجا کسب‌وکارهای مختلف B2B و B2C حضور دارند. یک گروه می‌تواند از طریق ما درآمد کسب کند و گروه دیگر نیز برای افزایش کارایی‌اش می‌تواند به این شکل تبلیغات انجام دهد. فضای الکامپ پویاست و کسب‌وکارهایی که غرفه دارند می‌توانند توسط ما یا جریان درآمدی داشته باشند و یا کار خود را گسترش دهند. فضای نمایشگاه برای تعاملات و آفرهای ویژه، فضای مثبتی است و باور داریم می‌توانیم کسب‌وکارهای بیشتری همکاری کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amteen Amteen
    Amteen Amteen | ۳۰ آذر ۱۳۹۷

    سلام من یک اپلیکیشن ساختم ومیخواستم از کیلپ های تبلیغاتی شما داخلش استفاده کنم

  • Amteen Amteen
    Amteen Amteen | ۳۰ آذر ۱۳۹۷

    سلام

مطالب پیشنهادی