ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو از دومین رویداد توان تک در نمایشگاه الکامپ ۹۷

مطابق آخرین آمار ۱۱ درصد از جمعیت کشور ما را افراد معلول تشکیل می‌دهند؛ قشری که با درخشش در ورزش و صد البته استارتاپ‌ها ثابت کرده‌اند که بر خلاف دیدگاه عمومی ابدا انسان‌هایی منزوی نیستند ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

مطابق آخرین آمار ۱۱ درصد از جمعیت کشور ما را افراد معلول تشکیل می‌دهند؛ قشری که با درخشش در ورزش و صد البته استارتاپ‌ها ثابت کرده‌اند که بر خلاف دیدگاه عمومی ابدا انسان‌هایی منزوی نیستند و در تمام عرصه‌ها می‌توانند حضوری پویا و فعال در جامعه داشته باشند.

رویداد توان تک که سال گذشته برگزار شد فرصت خوبی بود که عرصه برای فعالیت افراد توان‌یاب هموارتر شود و حالا در نمایشگاه الکامپ امسال، شاهد برگزاری دومین دوره از این رویداد انگیزشی بودیم. مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد به عنوان بانی این رویداد و با هشت استارتاپ مرتبط با توان‌یابان در الکامپ امسال حاضر شده بود تا بتواند فرصت‌های بیشتری برای گسترش کار این استارتاپ‌ها جهت بهتر شدن اوضاع زندگی توان‌یابان فراهم آورد.

استارتاپ‌های مهربانه، توانیتو، اکسوپد، یازده ایران، ایستارو، پازلی، نوروتک و دکتر اینجاست در توان تک ۹۷ حضور داشتند که در سالن ۱۰ الکامپ می‌توانستید از غرفه‌هایشان بازدید به عمل بیاورید. ما هم برای آشنایی بیشتر با این رویداد و اهدافی که دنبال می‌کند، با یکی از مسئولین مجتمع رعد به گفتگو نشستیم.

«نرگس لاله» از سال ۹۳ هدایت بخش آموزش مجتمع رعد را بر عهده دارد و از اهداف این مجتمع آموزشی نیکوکاری برایمان می‌گوید:

«هدف این مجموعه توانمندسازی افراد دارای معلولیت جسمی-حرکتی از طریق آموزش و اشتغال است. ما اشتغال در تعریف سنتی که در آن یک سری کارگاه‌های محدود و ایزوله برای مشغول شدن توان‌یابان در نظر می‌گرفتند را رد می‌کنیم و در حال ایجاد فرهنگ جدیدی در این حوزه هستیم. برای اجرایی شدن این فرهنگ روش Supported employment  را در پیش گرفته‌ایم که در آن فرد توان‌یاب با کمک یک مربی شغلی، علایق و توانمندی‌هایش را می‌شناسد و در نهایت به آن دست پیدا می‌کند.»

مجتمع رعد سابقه ۳۵ سال فعالیت دارد و شعبه‌های آن به صورت مستقل در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند. اما توان تک رویدادی است که به طور ویژه از استارتاپ‌های مرتبط با توان‌یابان حمایت می‌کند که به اعتقاد خانم لاله نتیجه کار تا امروز بسیار مطلوب بوده است.

دوره اول این رویداد در خود محل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار شد اما امسال تصمیم گرفتند که دوره دوم را به رویداد الکامپ منتقل کنند که دلیل این موضوع را از ایشان جویا می‌شوم:

«دوره اول در محل مجتمع رعد برگزار شد که وسعت بسیار بیشتری داشت و استارتاپ‌های بیشتری در آن شرکت کردند. اما ما امسال تصمیم گرفتیم که این رویداد را به الکامپ منتقل کنیم چرا که اینجا استارتاپ‌های بیشتری حضور دارند و بهتر می‌توانیم توان تک را به مردم بشناسانیم. توان تک می‌خواهد به جامعه استارتاپی ایران این پیام را بدهد که ۱۱ درصد از افراد دارای معلولیت هم جزو جامعه هستند. بنابراین طراحی محصول و خدمات این استارتاپ‌ها باید بگونه‌ای باشد که برای این بخش از جامعه هم قابل دسترس باشد و فرصت برابری را در اختیار آن‌ها قرار بدهد.»

خانم لاله در ادامه می‌گوید که یکی از اهداف توان تک، ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت است و برای این منظور واحد اشتغال مؤسسه رعد طی رویداد مشغول جمع‌آوری رزومه افراد توان‌یاب و ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنان بوده. نتایج این موضوع را می‌توان در استارتاپ‌های شاخصی مثل توانیتو مشاهده کرد که «وحید رجبلو» به عنوان یک فرد توان‌یاب پایه‌گذار آن بوده است.

همچنین استارتاپ مهربانه هم یکی از فعال‌ترین شرکت‌کنندگان توان تک امسال بود که با هدف تأمین مالی جمعی برای راه‌اندازی استارتاپ‌های مرتبط با معلولین در این رویداد شرکت کرد. به طور کلی برگزاری رویدادی مثل توان تک در نمایشگاه بزرگی مثل الکامپ، فرصت بسیار خوبی برای قشر توان‌یاب‌ است تا ضمن بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی بتوانند برای بهبود اوضاع خود و دیگر توان‌یابانی که می‌شناسند قدم بردارند.

امیدواریم در الکامپ ۹۸ هم شاهد حضور مؤثر این رویداد با استارتاپ‌های بیشتری باشیم تا قدم‌های بزرگتری برای بهبود شرایط زندگی توان‌یابان در ایران برداشته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی