ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ظاهر اساطیری ربات های امداد و نجات آینده [تماشا کنید]

به تازگی ویدیویی جالبی از ربات چهار پای جدیدی به نام Centauro منتشر شده است. این ربات قادر است اشیاء سنگین را به راحتی جابجا کند، سریعاً راه خود را به درستی پیدا کرده و گاهی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

به تازگی ویدیویی جالبی از ربات چهار پای جدیدی به نام Centauro منتشر شده است. این ربات قادر است اشیاء سنگین را به راحتی جابجا کند، سریعاً راه خود را به درستی پیدا کرده و گاهی اوقات موانع را با یک ضربه نابود سازد.

ربات‌

Centauro در واقع آخرین آزمایش دانشمندان برای یافتن بهترین و کارآمدترین شکل ربات‌های امداد و نجات به شمار می‌رود.

اصولاً این ماشین‌ها به شکل یک انسان ساخته می‌شوند. بدین صورت که دو دست و دو پا برای آنها در نظر گرفته می‌شود اما اکنون محققان متوجه شده‌اند که روش قبلی کارایی مطلوبی ندارد و بهتر است چهار پایه برای این ربات‌ها در نظر گرفته شود.

این چهار پایه که در قسمت انتهایی آنها چرخ‌هایی تعبیه شده است، پایداری بهتری برای Centauro به ارمغان آورده و این ربات قادر است هنگام حرکت از دست‌های خود برای اثرگذاری روی دیگر اشیاء و ابزار استفاده کرده یا موانع موجود سر راه خود را نابود کند.

این ربات ۱.۵ متر ارتفاع دارد و از وزنی معادل ۹۳ کیلوگرم برخوردار است. Centauro از فلزات سبکی نظیر آلومینیوم ساخته شده و پوسته‌ی پلاستیکی آن با کمک یک پرینتر سه بعدی تولید شده است. ضمن اینکه باتری تعبیه شده در این ماشین عمر ۲.۵ ساعته دارد.

ربات‌

نکته قابل توجه در طراحی Centauro، انعطاف پذیری آن است چرا که هر کدام از شش اندام این ربات می‌تواند در چند نقطه خم شود و حول محور خود بچرخد. این مسئله موجب می‌شود که دستگاه یاد شده بتواند به راحتی شکل‌های متفاوتی به خود گرفته و میان محل‌های کوچک حرکت کند. این مسئله موجب می‌شود که حرکت داخل خرابه‌های ساختمان یا بالا رفتن از پله برای این ربات امکان پذیر گردد.

همانطور که گفته شده این ربات برخلاف دیگر ربات‌های امداد و نجات که بر اساس بدن انسان‌ ساخته می‌شوند، چهار پا و دو دست دارد. ظاهر این ماشین بسیار شبیه به قِنطَروس یا سانتور است که موجودی معروف در میان اساطیر یونان به شمار می‌رود. این موجود در واقع از بالا تنه‌ی انسان و پایین تنه اسب تشکیل می‌شود و به همین دلیل است که ربات مذکور Centauro (سانتور) نام گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی