ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

برای ثبت در تاریخ؛ وقتی مزدا 3 تبدیل به محبوب ترین خودرو بازار شد

متولدین دهه شصت احتمالا به خوبی مسائلی نظیر مدرسه های شلوغ، کلاس های کنکور تکمیل ظرفیت شده، گرفتاری برای انتخاب واحد در دانشگاه و مسائلی از این دست را به یاد دارند، حالا در بازار ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۵۲

متولدین دهه شصت احتمالا به خوبی مسائلی نظیر مدرسه های شلوغ، کلاس های کنکور تکمیل ظرفیت شده، گرفتاری برای انتخاب واحد در دانشگاه و مسائلی از این دست را به یاد دارند، حالا در بازار خودرو این ازدحام و جنگ بر سر فرصت ها ادامه دارد و درست به همون سبک و سیاق روزهای انتخاب واحد و صف کشیدن، مشتریان برای خرید خودرویی ناچارند تا وارد یک نبرد نافرجام برای بدست آوردن معدود محصولات موجود در برابر انبوه تقاضا شوند.

تازه ترین اتفاق در این زمینه پیش فروش هفته گذشته خودروهای مزدا 3 توسط بهمن موتور بود که به حواشی فراوانی منجر شد و در نهایت به واکنش وزیر صنعت برای تحقیق در مورد جزییات این ثبت نام پر ماجرا انجامید. روز گذشته شرکت بهمن موتور در همین زمینه میزبان خبرنگاران بود تا توضیحاتی را در خصوص روند پیچیده ثبت نام محصولاتش ارائه دهد. توضیحاتی که مرور مهمترین نکات آن در این وضعیت آشفته و غیر قابل پیش بینی عجیب نیست.

ماحصل این جلسه 1.5 ساعته آنکه در واقع خودروسازان کشور در شرایطی قرار گرفته اند که حتی امکان قیمت گذاری یا تعیین روش فروش محصولات خود را نیز ندارند. در این شرایط پای بازار سیاه و هجوم دلالان به وب سایت های فروش پیش می آید و آنچه در ادامه اتفاق می افتد بیش از آنکه به فروش حرفه ای یک محصول شباهت داشته باشد. مشابه برنامه های بخت آزمایی و شرکت در قرعه کشی با جوایزی چند ده میلیونی است.

در واقع در خصوص مزدا سه اختلاف فیمتی در حدود 100 میلیون تومان بین قیمت کارخانه ای (حدود 140 میلیون تومان بر مبنای دریافت ارز مبادله ای) و قیمت بازار (در حدود 230 الی 240 میلیون تومان) ایجاد شده است و چنین سودی می تواند جایزه ویژه افراد خوش شانسی باشد که موفق به ثبت نام این خودرو می شوند.

عجیب تر آنکه بنابه توضیح مسئولان بهمن موتور هیچ راه قانونی و اجرای مشخصی برای پیشگیری از این بلبشوی اینترنتی وجود ندارد. وزارت صنعت و سازمان تعزیرات اجازه افزایش قیمت رسمی خودرو را نمی دهند (چرا که قطعات مورد نیز با دریافت ارز 4200 تومانی وارد کشور شده اند) و روش هایی مانند بستن شرایط صلح یا نگه داشتن سند خودرو در رهن شرکت نیز نمی تواند جلوی خیل عظیم دلالان را برای چشم دوختن به سود یکصد میلیونی بگیرد.

مزدا 3

در چنین اوضاع و احوالی مسلما هیچ روش عادلانه ای برای شناخت نفرات مصرف کننده واقعی یا توزیع دقیق 269 دستگاه خودرو برای 212000 نفر متقاضی با شانس 0.0012 وجود ندارد و شرایط فروش خودروهایی مانند هاوال اچ 2، رنو ساندرو، پژو 207، مزدا 3 و سایر خودروهای پر طرفدار بازار تا آرام گرفتن شرایط بازار به مانند قرعه کشی ای عجیب و غریب باقی خواهد ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی