ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باکتری های مترو
علمی

محققان از انتقال سریع باکتری ها بین مسافران مترو می گویند

در سال های اخیر مطالعات بسیاری در رابطه با باکتری های مترو صورت گرفته و همگی آنها در یک زمینه متفق القول بوده اند: مترو مکانی مملو از باکتری است. پیش از این تصور می ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

در سال های اخیر مطالعات بسیاری در رابطه با باکتری های مترو صورت گرفته و همگی آنها در یک زمینه متفق القول بوده اند: مترو مکانی مملو از باکتری است. پیش از این تصور می شد که هرکدام از خطوط مترو اغلب میزبان گونه ای خاص از اجتماعات میکروبی است، مطالعه ای جدید اما خلاف این امر را نشان می دهد.

بر اساس تحقیقی که توسط دانشگاه هنگ کنگ صورت گرفته هر روز انواع مختلفی از میکروب ها در خطوط مترو جابجا شده و در نهایت الگوی مشابهی را برای کل شهر شکل می دهند.

در این پروژه داوطلبان در دو بازه نیم ساعتی صبح و عصر  از خطوط مختلف متروی ۱۶۱ کیلومتری هنگ کنگ استفاده کرده اند. دست های این افراد پس از هر بازه مورد آزمایش قرار گرفته که حاکی از شباهت زیاد بین باکتری های مترو در ساعات عصر است.باکتری های مترو

«جیانی پاناگیوتو»، زیست شناس سیستم دانشگاه هنک کنگ در این باره می گوید:

در اوایل روز هر خط ویژگی های میکروبی متمایزی دارد که نشانگر مناطق تحت پوشش آن هستند اما با گذشت چند ساعت افراد بیشتری از سیستم استفاده کرده و جوامع میکروبی بیشتر ادغام می شوند. اغلب میکروب ها از نوع باکتری های «کومنسال پوستی» هستند.

اغلب موارد یافت شده از نوع بی خطر بوده اند اما پاتوژن های خطرناک نیز در خطوط مترو مشاهده شده، برای مثال «هلیکوباکتر پیلوری» به عنوان شایع‌ ترین موجود ذره‌ بینی که انسان‌ ها را در بُعد جهانی به عفونت مبتلا کرده، عامل اصلی بیماری‌ هایی مثل زخم معده و ناراحتی‌های معده و روده محسوب می‌شود. این باکتری در برخی موارد ممکن است به سرطان معده نیز منجر  شود.

بر این اساس حتی اگر مترو به صورت مرتب نظافت شود باز هم ماهیت این مکان و فضای اندک هر مسافر به خاطر شلوغی باعث می شود که افراد با هم برخورد زیادی داشته و میکروب ها را بین خود جابجا سازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی