ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شارژ سریع
تکنولوژی

شارژ سریع چیست و چگونه کار می کند؟

در سال های اخیر ظرفیت باتری گوشی ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده. با وجود اینکه مصرف انرژی چیپست ها و سایر قطعات گوشی های هوشمند همزمان با پیشرفت فناوری بهینه تر شده، ولی از ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

در سال های اخیر ظرفیت باتری گوشی ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده. با وجود اینکه مصرف انرژی چیپست ها و سایر قطعات گوشی های هوشمند همزمان با پیشرفت فناوری بهینه تر شده، ولی از آن سو اپلیکیشن ها و بازی ها نیز پیشرفته تر شده اند و نیاز به قدرت پردازشی افزون تری دارند. به همین دلیل شارژرهای سریع اهمیتی دو چندان پیدا کرده اند. اما تکنولوژی شارژ سریع چگونه کار می کند؟

کمپانی های مختلف از استانداردهای متفاوتی برای شارژ سریع دستگاه های خود بهره می برند. حتی برخی از این تکنولوژی ها به گونه ای توسعه یافته اند که تنها با کابل ها و شارژرهای خاصی کار می کنند و یا با سایر استانداردها سازگار نیستند. علاوه بر این بسیاری از استانداردها ولتاژهای متفاوتی نسبت به 5 ولت معمول دارند.

شارژ سریع چیست؟

به طور خلاصه باید گفت شارژهای سریع شدت جریان الکتریکی ارسال شده به باتری را افزایش می دهند تا شارژ در زمان کمتری انجام شود. در خصوصیات اولیه درگاه های USB میزان جریان انتقال داده شده 0.5 آمپر و ولتاژ (یا به عبارتی اختلاف پتانسیل) 5 ولت تعریف شده است. به این ترتیب می توان گفت توان انتقالی استاندارد در USB پایه، 2.5 وات است (به طور ساده حاصل ضرب ولتاژ در شدت جریان یا آمپراژ).

شارژ سریع

شارژ سریع این میزان را افزایش می دهد. به عنوان مثال می توان به فناوری شارژ سریع هواوی با ولتاژ 5 ولت و شدت جریان 5 آمپر اشاره کرد که حداکثر توان 25 وات را حاصل می کند. سامسونگ هم از شارژرهای 9 ولت و 1.7 آمپر (و البته مدل های پیشرفته تر) بهره می برد که توانی 15 واتی دارند.

به عبارت دیگر می توان گفت شارژرهای سریع توان بیشتری را فراهم می کنند. البته این موضوع که اساساً باتری های چطور شارژ می شوند بسیار پیچیده تر است و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

استانداردهای شارژ سریع

در ادامه به استانداردهای شارژ سریع و بررسی جزئیات آنها می پردازیم.

استاندارد USB Power Delivery

این استاندارد که USB-PD هم نامیده می شود روش شارژ رسمی ارائه شده توسط انجمن پیاده سازی USB یا USB-IF است و در سال 2012 ارائه شده. این استاندارد می تواند توسط هر دستگاه مجهز به درگاه USB استفاده شود؛ البته در صورتی که سازنده دستگاه ها از مدارها و نرم افزارهای ویژه بهره ببرند.مشابه با تمامی استانداردهای شارژ سریع، USB-PD هم وابسته به پروتکل های ویژه برای ارتباط بین شارژر و گوشی است. بر این اساس حداکثر قدرت قابل تحمل برای دستگاه و نیز شارژر بین این دو مورد بررسی قرار می گیرد.

شارژ سریع
مقایسه انواع ولتاژها، شدت جریان ها و توان های شارژ سریع استاندارد USB-PD

USB-PD امکان شارژ با قدرت بیش از 100 وات را فراهم می کند. در این استاندارد البته میزان ولتاژها متغیر است. توان های 7.5 و 15 وات به بالا برای گوشی ها بهترین است، در حالی که توان های 27 وات یا بیشتر می توانند در دستگاه های با مصرف بالاتر یا لپتاپ ها به کار رود. قابلیت دیگر USB-PD امکان انتقال دو سویه است. به عبارتی گوشی های سازگار با آن می توانند انرژی خود را برای شارژ به دستگاه های دیگر منتقل کنند.

گوشی های سری پیکسل گوگل با خصوصیات رسمی این استاندارد تطابق دارند. اپل نیز در آیفون 8، آیفون 10 و مک بوک های خود آن را پیاده سازی کرده است.

شارژ سریع کوالکام

فناوری شارژ سریع اختصاصی کوالکام از آنجایی به عنوان یک استاندارد پیش فرض مطرح شد که پیش از USB-PD به محبوبیت رسید. آخرین استاندارد کوالکام که +4.0 Quick Charge نام گرفته البته با استاندارد USB-PD هم سازگار است و شارژ سریع تر در کنار پشتیبانی از دستگاه های بیشتری را ارائه می دهد.

شارژ سریع
مقایسه نسخه های مختلف استاندارد شارژ سریع کوالکام

Quick Charge قابلیت شارژ سریع کوالکام است که به طور اختیاری روی چیپست های سری اسنپدراگون ارائه می شود. به این ترتیب صرف اینکه گوشی شما از چیپستی از این سری بهره می برد به این معنی نیست که از فناوری شارژ سریع کوالکام نیز پشتیبانی می کند و در واقع ممکن است سازنده از مجهز کردن گوشی به کوئیک شارژ امتناع کرده باشد. گوشی هایی از جمله ال جی G7، گلکسی نوت 8 سامسونگ (نسخه مجهز به چیپست اسنپدراگون)، اچ تی سی U12 پلاس و بسیاری دیگر از این فناوری پشتیبانی می کنند.

باید اشاره کرد که با توجه به محبوبیت این فناوری، بسیاری از شارژرهای دیواری یا خودرو، پاوربانک ها و بسیاری تجهیزات دیگر که حتی توسط شرکت های دیگر ساخته می شوند، با کوئیک شارژ کوالکام سازگار هستند.

استانداردهای دیگر

در دنیای گوشی های هوشمند بسیاری از شرکت ها به جای استانداردهای مرسومِ اشاره شده از نمونه های ویژه خود بهره می برند اما تنها برخی از آنها استانداردهای واقعاً اختصاصی خود را دارند.

بسیاری از این استانداردها همان فناوری های USB-PD یا کوئیک شارژ هستند که تنها تحت نام متفاوتی عرضه می شوند یا فناوری یا ترفندهای خاصی را به کار گرفته اند. از این نمونه ها می توان به تکنولوژی های Adaptive Charging سامسونگ و Turbo Charging موتورولا اشاره کرد.

اما برخی دیگر از جمله تکنولوژی VOOC شرکت اوپو یا SuperCharge هواوی کاملاً به طور متفاوتی عمل می کنند. بیشتر این نمونه ها از افزایش شدت جریان به جای افزایش ولتاژ بهره می برند.

شارژ سریع
استانداردهای شارژ سریع دیگر شرکت ها

در بین این شرکت ها ممکن است برخی به دلیل گسترش میزان سازگاری تا حدودی یا به طور کامل از استانداردهای دیگری نیز پشتیبانی کنند. البته متأسفانه معمولاً در صورت استفاده از شارژر یا کابل دیگر نمی توان پیش بینی کرد که شارژ با چه سرعتی انجام خواهد شد. در این شرایط برای دستیابی به بیشترین سرعت پیشنهاد می شود از شارژر و کابل ارائه شده در جعبه گوشی خود بهره ببرید.

شارژ سریع
توان انتقال داده شده به گوشی هواوی P20 بسته به نوع شارژر و کابل
شارژ سریع
توان انتقال داده شده به گوشی ال جی V30 بسته به نوع شارژر و کابل
شارژ سریع
توان انتقال داده شده به گوشی گلکسی نوت 8 سامسونگ بسته به نوع شارژر و کابل

فناوری شارژ سریع چگونه باتری های لیتیوم-یون را شارژ می کند

امروزه باتری های لیتیوم-یون در گوشی های هوشمند و بسیاری از گجت های دیگر به کار می روند، اما این باتری های به طور خطی شارژ نمی شوند، بلکه فرایند چرخه شارژ شامل دو فاز جداگانه است.

فاز اول شامل «افزایش ولتاژ» و فاز دوم «ثابت ماندن شدت جریان» است. در مرحله اول ولتاژ به طور ثابت از 2 ولت شروع می شود و به مرور به 4.2 ولت افزایش پیدا می کند. تغییرات در این زمینه بسته به هر باتری متفاوت است. سپس در فاز دوم زمانی که ولتاژ به بالاترین حد می رسد به مرور از شدت جریان کم می شود. به این ترتیب زمانی که باتری به این شرایط می رسد به دلیل شدت جریان پایین تر، با سرعت کمتری شارژ می شود.

دقیقاً به همین دلیل است که باتری گوشی شما از ابتدا تا 50 یا 60 درصد ابتدایی با سرعت بیشتری نسبت به درصدهای بالاتر شارژ می شود. اما شارژ سریع در واقع بخش جریان ثابت را دستکاری می کنند و تا جای ممکن جریان بیشتری را به باتری تزریق می کنند و این فرایند تا زمانی ادامه پیدا می کند که ولتاژ به بالاترین میزان خود برسد.

شارژ سریع

به همین دلیل می توان گفت شارژ سریع، بیشتر در حالتی مفید است که باتری گوشی شما کمتر از 50 درصد باقی مانده باشد و از 80 درصد به بالا تقریباً هیچ تأثیری ندارد. در حقیقت شارژ در حالتی که جریان باتری ثابت است (به عبارتی در فاز اول و پیش از رسیدن به حداکثر ولتاژ) کمترین زیان را برای سلامت باتری گوشی شما در طولانی مدت دارد.

از سوی دیگر ولتاژ ثابت بالا در کنار گرما، دشمنان اصلی عمر باتری در طولانی مدت هستند. نباید عمر باتری را با شارژ دهی اشتباه گرفت. باتری پس از هر بار شارژ میزانی از ظرفیت اولیه خود را از دست می دهند تا اینکه در نهایت مقدار چندانی از ظرفیت آنها باقی نمی ماند. هر چه شرایط شارژ باتری پر تنش تر باشد، از میزان عمر آن کم شده و زودتر مستهلک می شود.

در نهایت باید اشاره کرد میزان ولتاژ و شدت جریان ارسال شده به باتری توسط مدارهای کنترلر ویژه ای در گوشی های همراه تنظیم می شوند. در کنار اینها حسگرهای ویژه ای میزان دما را کنترل می کنند و مقدار شدت جریان نیز مدیریت می شود تا سرعت شارژ در کنار عمر بیشتر باتری در طولانی مدت در بهینه ترین حالت ممکن باشند.

آیا شارژ سریع با ولتاژهای بالا مشکل ساز می شود؟

از آنجایی که ولتاژ باتری ها بین 3 تا 4.2 ولت است، پس شارژ کردن با ولتاژهای بالاتر مشکل ساز نمی شود؟ جواب سوال در ساختار مدارهای گوشی شما نهفته است.

مدارهای موجود در گوشی ولتاژ را کاهش داده و شدت جریان را افزایش می دهند. از آنجایی که توان از حاصل ضرب ولتاژ در شدت جریان به دست می آید (P=VI) در نهایت میزان توان ثابت باقی می ماند؛ البته اگر از اتلاف توان به علت گرما و سایر موارد صرف نظر کنیم. به این ترتیب میزان ولتاژ، در محدوده مناسب برای باتری محدود می شود.

شارژ سریع

به عنوان مثال 10 ولت و یک آمپر به 5 ولت 2 آمپر تبدیل می شود، در حالی که توان (تقریباً) همان 10 وات ثابت باقی می ماند. به طور معمول میزان بازدهی توان در حدود 90 درصد است و حدود 10 درصد از کل این مقدار به دلایلی که در بالا ذکر شد، از دست می رود. در نهایت باید گفت که ولتاژ بالاتر صدمه ای به باتری نمی زند، زیرا تا پیش از رسیدن به باتری کاهش پیدا می کند.

به طور معمول منابع تغذیه سوییچینگ که به صورت پله ای اقدام به کاهش ولتاژ و در نتیجه افزایش شدت جریان مستقیم خروجی می کنند، کارایی بالاتری نسبت به نمونه های رگولاتور خطی دارند، زیرا گرمای کمتری تولید می کنند که این موضوع در بحث خنک نگه داشتن گوشی و باتری ها نیز مفید واقع می شود.

چرا نیاز به استفاده از ولتاژ های بالاتر است؟

کابل های USB، خصوصاً نمونه های با طول بیشتر، مشکل کاهش توان ایجاد می کنند زیرا مقاومت کابل که با افزایش طول بیشتر هم می شود، موجب کاهش ولتاژ می شود (اشاره به قانون اهم).

در نتیجه اگر ولتاژ بالاتر ولی شدت جریان کمتر به کار گرفته شود، میزان توان کمتری هدر می رود. دقیقاً به دلیل اتلاف است که شبکه های برق متناوب شهری هم به جای ولتاژهای پایین از ولتاژهای بالا بهره می برند.

جمع بندی

شارژ سریع شامل استانداردهای متنوعی است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در نسل های قدیمی تر استفاده از ولتاژ های بالاتر مرسوم بود، در حالی که اکنون تکنولوژی هایی به کار می روند که بر اساس آنها ولتاژهای کنترل شده پایین تر هستند ولی شدت جریان افزایش می یابد. البته فناوری های جدید به قیمت نیاز به کابل های ضخیم تر و مواردی از این قبیل تمام شده است.

شارژ سریع

اکنون فناوری USB Power Delivery به طور گسترده ای توسط بسیاری از شرکت ها پیاده سازی شده و احتمالاً در آینده به عنوان ستون فقرات تمامی استانداردهای شارژ مبتنی بر USB به کار خواهد رفت. از سوی دیگر احتمالاً بسیاری از شرکت ها همچنان به معرفی و ارائه فناوری های شارژ سریع تر ویژه خود در کنار سازگاری با استانداردهای عمومی موجود ادامه خواهند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • MOHAMMAD pourabdullah
    MOHAMMAD pourabdullah | ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

    سلام دیجیاتو اگر میشه بهم کمک کنید سایت خوب شما همیشه بهمون کمک کرده ازتون میخوام بازم بهم کمک کنید. مشکل من اینه من از امروز ظهر گوشیم جوری شده اگر بخوام بیام تو گوگل یا بخوام برم تو اینستاگرام باید فیلتر شکن فعال کنم نمونش الان فیلتر شکن فعال کردم آمدم سایت دیجیاتو دارم کمک میگیرم از شما دلیلش چیه. من قبلا به همچین مشکلی نخوردم اولین بار است ایجوری شدم بهم کمک کنید لطفا

    • حمید رضا
      حمید رضا | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

      بخاطر استفاده از فیلتر شکن های رایگانه بیشتر مواقع تنظمات اینترنت ( نقاط دستیابی ) تغییر میکنه و پروکسی میشه . کافیه یکبار تنظیم مجدید کنی و فقط دو کادر اول در نقاط دستیابی را پر کنی ... درست میشه

  • ahadm 8888
    ahadm 8888 | ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

    من شیائومی ردمی 3 دارم ..یه میان رده پرقدرت .از نظر قیمت با گرند پریم سامسونگ در یک رده هستند ولی این کجا و ان کجا
    ردمی 3 دو سال پیش اومده .اون زمان فکر کنم پرچمدارهای سامسونگ هم به سختی از این فناوری بهره می بردند ..

    • arminshakee
      arminshakee | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

      میانرده پر قدرت!
      جوک میگی؟؟????

      • ahadm 8888
        ahadm 8888 | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

        نه خیر جوک نمی گم
        برید به مشخصاتش نگاه کنید می بینید که واسه یه گوشی 500 تومنی (البته دوسال پیش ) چقدر امکانات گذاشتند
        پردازنده 8 هسته ای اسنپدراگون 1.4
        پردازنده گرافیکی ادرنو 504
        باطری 4100
        بدنه فلزی
        حس گر اثر انگشت
        شاید جوک به نظر بیاد ولی من با همین گوشی اسفالت 9 رو هم بازی می کنم و دو سه روز ماندگاری باطری دارم
        اونی که جوکه میان رده های سامسونگند

        • arminshakee
          arminshakee | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

          یه جوری میگید پردازنده هشت هسته ای اسنپدراگون انگار فقط این گوشی پردازنده هشت هسته داره.درضمن از لحن تلفظتون میشه فهمید هیچی درمورد گوشی های سامسونگ نمیدونید.(گرند پریم؟؟؟؟)
          همچنین گوشی گرند پریم(به قول شما) یک پایین رده بیش نیست. پس مقایسه اون با یک میانرده اشتباهه. همین هفته های پیش دیجیاتو داشت گوشی میانرده a8 plus رو با پرچمدار میت ۱۰ مقایسه میکرد.در مورد بحث قیمت قبول دارم سامسونگ کمی بیش از حد قیمت گذاری میکنه.
          موفق باشید.

          • arminshakee
            arminshakee | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

            ببخشید کدوم فناوری که دوسال پیش پرچمدارای سامسونگ(s7وs8) بهره نمیبردند؟؟؟؟؟بعد میانرده شیائومی بهره میبرد؟

          • ahadm 8888
            ahadm 8888 | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

            منظورم از فناوری همین فناوری شار: سریع هست ..
            خب اگه گرند پریم یه پایین رده هست خب چرا قیمتش 500 تومنه.والا 250 تومن هم واسه گرند پریم زیاده ..گر چه نه فقط گرند پریم بقیه میان رده های سامسونگ هم اصلا ارزش خرید ندارند ..اونم وقتی که قیمتها پایین بود ..الان که اصلا اصلا اصلا ارزش خرید ندارند تو ایران .اصلا کدوم میان رده ای از سامسونگ سراغ داری که با قیمت مثلا پونصد تومن (قیمت های قدیم منظورمه )..هم قیمت یکی از میان رده های شیائومی ..اثر انگشت داشته باشه .شارژ سریع داشته باشه .باطری فوق العاده داشته باشه ..
            اون حرفی هم که من زدم بیشتر برای طعنه زدن بود ..اره پرچمدارهاش فست شارژ رو داشتند دو سال پیش ولی از لحاظ باطری هنوز هم که هنوزه من ندیدم سامسونگ چیز جدیدی ارائه بده ..همین باطری گوشی دوسال پیش من ..شارژ دهیش از پرچم دارهای سامسونگ بیشتره ..البته مونده کاربردت از گوشی چی باشه ..من که بیشتر بازی انجام می دم ..همین گوشی 99 درصد بازی ها رو واسم اجرا کرده ..کاری که میان رده های سامسونگ از عهدشون خارجه

          • arminshakee
            arminshakee | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

            کدوم میانرده ساسمونگ این کارا از عهدش خارجه؟؟؟؟؟

          • arminshakee
            arminshakee | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

            درمورد قیمت هم گفتم که سامسونگ کمی گرون میده.

          • arminshakee
            arminshakee | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

            گرند پریم؟

          • ahadm 8888
            ahadm 8888 | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

            کمی که نه ..زیاد گرون هست قیمت گذاری هاش ..در مقایسه گوشی ها با همدیگه معمولا قیمت رو مد نظر قرار می دند .در حدود قیمت 500 ..600 هزار تومن من ندیدم از سامسونگ که حس گر اثر انگشت بزاره ..باطری قوی بزاره ..بدنه فلزی بزاره ..یا کیفیت صفحه نمایش بالا داشته باشه ..میان رده های سامسونگ حتی از ابتدایی ترین امکانات یک گوشی هوشمند مثل داشتن چراغ اعلان یا حس گر سنجش نور محیط بی بهره اند چه برسه به اثر انگشت و فست شارژ و اینا ..حتی از لحاظ پشتیبانی هم افتضاحند ..گوشی من از دو سال پیش مرتب و منظم براش اپدیت میاد .و هنوز هم که هنوزه شیائومی پشتیبانی ازش رو قطع نکرده ..
            در کل شرکت شیائومی با شعار کیفیت بالا و قیمت پایین کجا و سامسونگ با اون همه ادعا و محصولات بی کیفیت و بد ساخت کجا ..گر چه می دونم شما شیائومی رو قبول ندارید و فکر می کنید مثل همه ی شرکت های چینی جنس بنجل و بی کفیت تحویل مردم می ده ..در حالی که تمامی محصولات شیائومی از کیفیت مثال زدنی بهره مند هستند و قیمتشون هم بسیار بسیار مناسبتر از برندهای بزرگ هست .ارزش در برابر قیمت .مهمترین چیز هست ..البته از نظر من ..ممنون از توجهتون

مطالب پیشنهادی