ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افتادن گوشی در آب
تکنولوژی

آب چطور به دستگاه‌های الکترونیکی آسیب می‌رساند؟

تقریبا همه می‌دانند که آب به وسایل الکترونیکی آسیب می‌زند. اما بعضی نکات راجع به چگونگی آسیب زدن آب به قطعات الکترونیکی وجود دارد که احتمالا از آن‌ها بی‌خبرید و دقیقا نمی‌دانید که بعد از ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

تقریبا همه می‌دانند که آب به وسایل الکترونیکی آسیب می‌زند. اما بعضی نکات راجع به چگونگی آسیب زدن آب به قطعات الکترونیکی وجود دارد که احتمالا از آن‌ها بی‌خبرید و دقیقا نمی‌دانید که بعد از رسیدن آب به قطعات دستگاه‌های الکترونیکی‌تان باید چه کار کنید.

در این مطلب به چگونگی آسیب رساندن آب به قطعات الکترونیکی صحبت خواهیم کرد و همچنین در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که شاید بتواند تلفن همراه‌تان را بعد از افتادن در آب نجات دهد. با ما همراه باشید.

افتادن گوشی در آب

دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟

به عنوان مثال تلفن هوشمندتان را در نظر بگیرید و فکر کنید به صورت اتفاقی به داخل گودالی از آب افتاده باشد و در نهایت به کلی خراب شود. سوال اینجاست که آب دقیقا چطور باعث این آسیب‌ها شده؟

شاید برایتان جالب باشد که اصلی ترین دلیل آسیب رسیدن به دستگاه‌های الکترونیکی آب نیست. بلکه ذرات ریز و یون‌های داخل آب هستند که مسئولیت انجام خرابکاری‌ها را بر عهده دارند. این یون‌ها در کنار هم تشکیل یک زنجیر می‌دهند که می‌تواند رسانای الکتریکی باشد. این موضوع در نهایت باعث اتصال الکترونیکی بین دو نقطه از تلفن هوشمند می‌شود. اگر تلفن همراه روشن باشد، جریان الکتریسیته به بخش‌هایی از دستگاه می‌رسد که باعث آسیب رسیدن و حتی سوختن تلفن خواهد شد.

آب خالص رسانا نیست

آب به تنهایی دشمن وسایل الکترونیکی نیست. وسایل الکترونیکی شبیه به یک کاغذ نیستند که وقتی آب روی آن می‌ریزید به کلی از بین بروند. در این میان تفاوت‌هایی هم وجود دارد.

افتادن گوشی در آب

از نظر فنی، همین حالا می‌توانید تلفن هوشمندتان را خاموش کنید، آن را به طور کامل در آب غوطه ور کرده و پس از آنکه به طور کامل خشک شد مجددا از آن استفاده کنید. البته این آزمایش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اما از نظر فنی موضوعی که به آن اشاره کردیم کاملا صحیح است. برای مثال این دقیقا اتفاقیست که احتمالا برای فلش درایو‌هایتان بعد از شسته شدن در ماشین لباسشویی افتاده.

همانطور که پیش‌ تر گفته شد، یون‌های نمک حلال در آب باعث انتقال جریان الکتریسیته می‌شوند و در این میان آب نقشی ندارد. برای اثبات این ادعا آزمایش دیگری که احتمالا باید از آن بپرهیزید این است که آب مقطر را روی تلفن هوشمندتان بریزید (این آب باید ۱۰۰ درصد مقطر باشد. حتی اندکی ناخالصی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به دستگاه وارد کند). از نظر تئوری هیچ اتفاق بدی رخ نخواهد داد چرا که هیچ یونی در داخل آب مقطر وجود ندارد که بتواند جریان الکتریسیته را انتقال دهد و منجر به اتصال کوتاه و سوزاندن یکی از قطعات داخلی تلفن همراه شود.

تصفیه آب با نانو لوله کربنی

آزمایشی محتاطانه تر که می‌توانید انجام دهید این است که آب مقطر را روی سنسور تشخیص آب بریزید. بعد از این کار، سنسور تشخیص آب وجود خطر H2O را اعلام نخواهد کرد. در حالی که اگر آب لوله کشی را روی سنسور بریزید، تشخیص داده خواهد شد. البته ممکن است بعضی از سنسور‌های تشخیص آب در این آزمایش موفق عمل نکنند. چرا که بعضی از این حسگر‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی وجود آب مقطر را هم تشخیص دهد. این اتفاق به این دلیل است که آب مقطر به طور کامل نارسانا نیست، بلکه میزان رسانا بودن آب مقطر به اندازه‌ای پایین است که تقریبا در اکثر مواقع نمی‌تواند باعث آسیب رساندن به قطعات الکترونیکی شود.

مواظب زنگ زدگی‌ها باشید

افتادن گوشی در آب

حتی اگر تلفن شما یا دیگر دستگاه‌های الکترونیکی بعد از تماس با آب بدون هیچ به مشکلی به کارشان ادامه دادند، نباید به راحتی از کنار آن عبور کنید. چرا که زنگ زدگی در دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به قطعات داخل دستگاه بزند.

زنگ زدگی شاید شبیه به یک قاتل خاموش باشد. چون حتی اگر تلفن هوشمند شما بعد از تماس با آب به خوبی به کارش ادامه دهد، زنگ زدگی ناشی از آب و مواد معدنی داخل آن همچنان در آینده می‌تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

زنگ زدگی چیزی بیشتر از واکنش شیمیایی بین اشیاء فلزی در بورد با آب و مواد معدنی داخل آن نیست. مثالی قابل درک درباره‌ی زنگ زدگی که احتمالا با آن درگیر هستید زنگ زدگی‌های اتوموبیل است که کم کم باعث می‌شود شکل و شمایل بدنه‌ی شکیلش بدقواره و زشت شود. اتفاق مشابه نتیجه‌ی زنگ زدگی داخل بورد‌ها و مدار‌های دستگاه‌های الکترونیکیست. اما عموما این زنگ زدگی‌ها را می‌توان با تمیز کردن از بین برد.

چطور تلفن هوشمندتان را بعد از تماس با آب نجات دهید

افتادن گوشی در آب

اولین کاری که باید بعد از تماس دستگاه با آب انجام دهید این است که به سرعت آن را خاموش کنید تا جلوی برقراری اتصال کوتاه در مدار‌های داخلی تلفن را بگیرید. بسیاری از افراد در این شرایط وحشت زده می‌شوند و به سرعت تلفن همراه خود را روشن می‌کنند تا ببینند کار می‌کند یا نه. این بزرگترین اشتباهیست که می‌توانید انجام دهید.

بعد از خاموش کردن تلفن همراه، همه‌ی قطعات داخلی آن که می‌توانید را بیرون بیاورید. مثل باتری، سیم‌کارت، حافظه‌ی رم و حتی قاب تلفن. با این کار احتمالا جلوی گیر کردن مقداری آب در قطعات تلفن همراه را خواهید گرفت و به فرایند خشک شدن تلفن هوشمند سرعت می‌دهید.

حالا هرکاری که منجر به خروج سریعتر آب از دستگاه بشود را انجام دهید. تکانش دهید، در آن فوت کنید یا هرکاری که به خشک شدن سریع تر تلفن همراه کمک کند را پی بگیرید. البته بهترین گزینه بیرون آوردن تک تک قطعات تلفن همراه است (البته اگر توانایی این کار را دارید). با این کار روند خشک شدن تلفن هوشمند را سریعتر خواهید کرد و همچنین می‌توانید قطعات داخلی را با الکل ایزوپروپیل تمیز کنید و همه‌ی مواد معدنی که ممکن است بعد‌ها باعث زنگ زدگی قطعات داخلی دستگاه‌های الکترونیکی شود را از بین ببرید.

شاید منتظر بودید که به استفاده از برنج اشاره کنیم. منتظر نباشید چون این موضوع هرگز جواب نمی‌دهد. چرا که اگر برنج می‌توانست به این خوبی آب را جذب خود کند شاید کافی بود برای آبکش شدن برنج آن را یک روز مرطوب در هوای آزاد قرار دهیم!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hossein everhossein
    hossein everhossein | ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

    عالی

مطالب پیشنهادی