ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکرار چالش نهنگ آبی: «مومو» یک کاربر ۱۲ ساله واتس اپ را به کام مرگ کشاند

هر چند چالش نهنگ آبی به پایان رسیده اما ردپای آن حالا در یک بازی جدید پیدا شده است؛ سرگرمی جدیدی در واتس اپ و با نام «مومو» (Momo) فراگیر شده که عملکردی شبیه به نهنگ ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

هر چند چالش نهنگ آبی به پایان رسیده اما ردپای آن حالا در یک بازی جدید پیدا شده است؛ سرگرمی جدیدی در واتس اپ و با نام «مومو» (Momo) فراگیر شده که عملکردی شبیه به نهنگ آبی دارد و دسترسی به آن هم ساده‌تر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت. برای ورود به این بازی کاربر کافیست اکانتی که مومو می‌خواهد را در واتس اپ ذخیره کند.

در نهایت هم چالش‌هایی که از طریق همین اکانت گفته می‌شود را او باید انجام دهد، کارهایی که همانند نهنگ آبی مخاطب را به خودزنی و  خودکشی ترغیب می‌کنند. البته مومو قضیه جدیدی نیست و جدا از واتس اپ در فیسبوک و یوتوب نیز اکانت‌هایی دارد. در واقع بازی کارش را با اکانت فیسبوک آغاز کرد و کاربران را به چالشی دعوت می‌کرد که طی آن با اکانت ناشناس دیگری ارتباط برقرار کنند.

با این وجود یک اتفاق باعث شد تا این چالش به عنوان ادامه دهنده راه نهنگ آبی به سر تیتر اخبار تبدیل شود: خودکشی دختری ۱۲ ساله. او در فیلمی لحظه خودکشی خود را به ثبت می‌رساند و والدینش هم پیش از آنکه بتوانند کاری کنند، دخترشان را با طناب دار و بی جان در حیاط پشتی خانه پیدا می‌کنند.

Momo
توییت هشدارآمیز سازمان گارد سیویل اسپانیا: مومو را ادد نکنید!

پلیس بعد از تحقیقاتش متوجه می‌شود که این خودکشی به مومو ربط داشته و بعد از این اتفاق هشدارهای مختلفی به خانواده‌ها داده می‌شود که بیشتر مراقب فرزندان‌شان باشند. با توجه به گفته ReignBot، یکی از یوتوبرهای معروف که در کانال خود ویدیوهای عجیب و غریب می‌گذارد، احتمالا یک نفر پشت اکانت واتس اپ مومو نبوده و تیمی آن را مدیریت می‌کند.

حتی گزارشات به دست آمده نشان می‌دهند که کاربران تاکنون با سه شماره تلفن مختلف از ژاپن، مکزیک و کلمبیا ارتباط برقرار کرده‌اند. ReignBot در ادامه صحبت‌هایش اذعان داشت اگر هم کسی سعی کند با این شماره‌ها تماس بگیرد، بعید است جوابی بگیرد. کسانی نیز که موفق می‌شوند با شماره‌ها تماس بگیرند، جواب‌های تهدیدآمیز می‌شوند:

کاربرانی که می‌توانند ارتباط برقرار کنند معمولا با توهین‌های مختلف یا جمله‌هایی مثل «داشتن اطلاعات شخصی از تو» و «داشتن عکس‌های اذیت کننده که نمی‌توانم اینجا به تو نشان بدهم» مواجه می‌شوند.

چالش مومو کودکان و کاربران نوجوان را هدف قرار داده و اینگونه به نظر می‌رسد که گروهی از ادمین‌های بازی در پنجاه روز وظایفی را به کاربران واگذار می‌کنند. وظیفه‌هایی وحشتناک که با خودزنی، تماشای فیلم‌های ترسناک و بیدار شدن در ساعت‌های نامعمول آغاز شده و در ادامه با تشدید آن‌ها کاربر را درگیر خود می‌کنند.

مومو
عکسی که مومو به عنوان آواتار استفاده می‌کند، نمایی از زنی عجیب با چشمان درشت است. این عکس را هنرمندی ژاپنی با نام Midori Hayashi ساخته بود که خودش نقشی در بازی ندارد.

در روز پنجاهم نیز کنترل کنندگان بازی پیشنهاد خودکشی را می‌دهند. اگر در این مدت مخاطب کارهایی که می‌گوید را انجام ندهد شبانه تهدید می‌شود. پلیس‌های کشورهای گوناگونی نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند و راهنمایی کرده‌اند. سخن‌گوی واتس‌اپ نیز در واکنش به این مسئله گفت:

واتس‌اپ عمیقا به امنیت کاربرانش اهمیت می‌دهد. بلاک کردن هر شماره تلفنی در برنامه ساده است و ما کاربران را تشویق می‌کنیم تا پیام‌هایی که مشکل دارند را گزارش بدهند تا وارد عمل بشویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی