جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما در ویجیاتو

گفتگو با سازنده سری بازی دنده دو ؛ متاسفیم که از بنیاد هیچکس به الکام گیمز نیامد

در الکام گیمز امسال اخبار متنوعی شنیدیم و بازی‌سازان موبایل عمدتا از تاثیر حضور در نمایشگاه‌های بازی، کاستی‌هایشان و شرایط امروز و دیروز گفتند. در بخشی از سلسله گفتگوهای دیجیاتو با بازی‌سازان در الکام گیمز اما حسین ابرار، سرپرست تیم بازی‌سازی Orca Games و سازنده سری بازی دنده دو گلایه‌مند بود. از رسانه‌های حوزه گیم گرفته تا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که هیچیک از اعضایش به این رویداد سر نزدند در حالی که به گفته ابرار ادعای حمایت از بازی‌سازان را دارند. در ادامه این گفتگو را با هم می‌خوانیم.

دیجیاتو: پس از عرضه سه نسخه، بازی دنده دو حالا تبدیل به یک برند شده. چه برنامه‌ای برای ادامه آن دارید؟

حسین ابرار - ارکا گیمز: سعی می‌کنیم سالیانه یا هر یک سال و نیم، نسخه جدیدی از بازی دنده دو عرضه کنیم و سال به سال بهترش کنیم مثل سری آسفالت که به قول شما تبدیل به یک برند شده. روی پلتفرم موبایل به دنبال بازی‌های کژوال هستیم، یعنی هر چه ساده‌تر بهتر. دنبال عرضه نسخه پی‌سی هم هستیم اما شرایط هنوز مهیا نیست. اگر شرایط مهیا شود جزو اولویت‌هایمان خواهد بود.

به جز سبک ریسینگ، به فکر تولید محصولی در سبک‌های دیگر هم هستید؟

بله یک بازی موبایل شوتر ۸ نفره در سبک بتل رویال را شروع کرده‌ایم. فعلا در مراحل اولیه است ولی اگر همه چیز خوب پیش برود سال آینده آن را عرضه می‌کنیم.

از این پروژه بیشتر برایمان می‌گویی؟

راستش برای صحبت کردن در مورد آن خیلی زود است. ولی بازی در سبک و سیاق کانتر است که بازیکنان دو تیم در فضایی فانتزی با هم رقابت می‌کنند. بازی برای اندروید و iOS عرضه می‌شود و اگر امکانش باشد اول شخص خواهد بود. تست‌های اولیه انجام شده، تا ببینیم در آینده چه خواهد شد.

کافه بازار مثل گوگل پلی و اپ استور قابلیت برگزیده‌ها را دارد. بودن در این جایگاه تا چه اندازه به شما کمک کرده؟ 

خب این فقط یک قابلیت ساده نیست. وقتی برگزیده می‌شود بیشتر در استور دیده می‌شوی، حمایت بیشتری صورت می‌گیرد. مجموعه همه این حمایت‌ها، کمک خیلی بزرگی بوده. وقتی کافه بازار از یک بازی حمایت می‌کند، رشد خیلی خوبی را می‌بینیم. اما خود قابلیت برگزیده‌ها مثل Editor's Choice هنوز تبدیل به برند نشده که سرنوشت بازی را مشخص کند. من فکر می‌کنم مردم هنوز چندان به رسانه علاقه‌مند نشده‌اند، اگر رسانه‌ها برای بازی‌های ایرانی دانلودآورتر شوند، بحث Editor's Choice کافه بازار هم خیلی جدی خواهد شد.

سازنده بازی دنده دو

فضایی که این ۴ روز در اختیارتان قرار گرفت اثری در تعامل با کاربران داشت؟ اتفاقا غرفه‌تان جای خوبی هم بود و در معرض دید قرار داشت.

خوشبختانه غرفه خیلی شلوغ بود و بازدید عالی بود اما مشکل اساسی که متوجه شدم این بود که از هر ۲۰ نفر، فقط یک نفر بازی دنده دو را می‌شناخت و این یعنی جامعه خیلی بزرگی، هنوز با گیم‌های ایرانی آشنا نیستند. و اتفاقا هر کسی که به غرفه‌های ما و دیگران سر می‌زد از کیفیت بازی‌ها و پیشرفتشان تعریف می‌کرد. من متعجب بودم که چرا تا به حال متوجه آن نشده بودند و متوجه شدم در زمینه برندینگ و جا انداختن اسم بازی‌هایمان خیلی ضعیفیم و امیدوارم این نمایشگاه شروعی باشد برای تغییر.

از رسانه‌ها گلایه کردی. به نظر تو رسانه‌ها باید چه کنند؟

جدی‌تر شدن در مورد بازی‌های ایرانی. البته من حق را به رسانه‌ها می‌دهم چون تا به اینجای کار بازی جدی نداشتیم که رسانه‌ای بخواهد جدی به آن بپردازد.

حمایت دیگر ارگان‌ها، شرکت‌ها و مهره‌های موثر حوزه بازی‌سازی چطور بوده؟

کافه بازار واقعا تلاش کرده، سعی کرده از بازی‌ها حمایت خوبی داشته باشد. برگزاری این نمایشگاه هزینه‌های سنگینی داشته که بازی‌سازها تقریبا هیچ مبلغی بابت آن نپرداخته‌اند. مشکل دیگری که پیش آمده فضای رقابتی بین بنیاد و کافه بازار است که دردسرسازی می‌کند. این موضوع یک جا باید حل بشود. وقتی ماجرا اقتصادی است یک سری برخوردها پیش می‌آید ولی باید آن‌ها را مدیریت کرد. اما متاسفانه این ماجرا خیلی بد پیش رفته. امیدوارم زودتر به نتیجه‌ای برسند و هر دو به فکر پیشرفت بازی‌سازی باشند.

من متاسفم که از مسئولین بنیاد هیچکس به الکام گیمز نیامد تا این نمایشگاه را ببیند. بنیادی که ادعا می‌کند من متولی بازی‌سازی هستم حتی یک سر به نمایشگاهی که در این ابعاد بزرگ برگزار شده نزده و این خیلی بد است. ما با هم دشمن نیستیم. گاهی اوقات شاید نقطه نظرات متفاوت یا تضاد منافع داشته باشیم ولی هدف یکسان است و باید کمی جنبه‌مان را بالا ببریم.

پس معتقدی اختلاف بین بنیاد و کافه بازار به بازی‌سازها هم آسیب زده؟

صد در صد آسیب زده. مگر می‌شود آسیبی نزند؟ اگر کافه بازار بخواهد وارد رقابت با بنیاد بشود مسلما این رقابت به ضرر ماست. چون هر دو باید با هم کار کنند، نه در برابر هم. زمینه کاریشان یکی نیست که رقابتشان به نفع ما باشد. نمی‌گویم اینطور شده اما ممکن است یک بازی‌ساز با کافه بازار خوب باشد و از سوی بنیاد حمایت نشود و بالعکس.

چنین سیگنالی را از آن‌ها دریافت کرده‌اید؟

بله و امیدوارم این ماجرا حل شود و هر دو تلاش کنند در یک مسیر و یک راستا حرکت کنند نه در برابر هم.

مطالب مرتبط

بازی و فلسفه هنر؛ آیا بازی های ویدیویی نوعی هنر به حساب می آیند؟ [قسمت دوم]

در قسمت قبل درباره نظر راجر ایبرت، منتقد بزرگ سینما، درباره هنر نبودن بازی ویدیویی بحث شد. گرانت تاوینور از فیلسوفانی که در این زمینه تحقیق کرده، حرف های راجر ایبرت را نقض و مقاله خود را در سایت معروف کوتاکو منتشر می کند. برای خواندن قسمت قبلی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:... ادامه مطلب

اپیک گیمز در گذر زمان [قسمت اول]

اپیک را احتمالا با سری گیرز آو وار می شناسید، اما جالب است که بدانید حدود 25 سال از تاسیس این شرکت می گذرد و در طول عمر پر بارش، بار ها و بار ها تغییر کرده و دگرگون شده. امروزه اپیک از چهارچوب صنعت گیم فراتر می رود و فرصت های جدید را می جوید. در... ادامه مطلب

تاریخ برگزاری کنفرانس سونی در هفته گیم پاریس مشخص شد

چند هفته پیش گیمزکام آلمان برگزار شد و مایکروسافت توانست نمایشی قابل قبول برای اروپایی ها ارائه دهد. از سوی دیگر نیز الکترونیک آرتز با مایکروسافت همراه شده بود و جو اخبار عمدتا به سوی مایکروسافت بود. سونی تصمیم گرفته بود که در این نمایشگاه حاضر نباشد و خود را برای دو رویداد مهم آخر... ادامه مطلب

اعتياد به بازی فورتنايت كار يک نوجوان را به خودکشی رساند

از زمان معرفی بازی فورتنايت و آغاز محبوبیت آن در میان گیمرهای سرتاسر جهان، هیچکسی فکر نمی‌کرد این بازی سرگرم کننده به محصولی حاشیه ساز تبدیل شود. اخیراً مشخص شد که یک نوجوان 17 ساله به دلیل اعتیاد شدید به این بازی قصد خودکشی داشته است.کارل تامپسون 17 ساله پس از بالا آوردن بدهی‌های سنگین... ادامه مطلب

پشت پرده بازی های ویدیویی؛ با شیگرو میاموتو آشنا شوید

همواره در صنایع گوناگون، افرادی وجود دارند که بهترین ها و با کیفیت ترین ها را ارائه می دهند. این ایده پردازان نو اندیش چیزهای جدیدی برای معرفی داشته و با جلب توجه عامه ی مردم تحسین آنان را نسبت به خود بر می انگیزند. در زمینه بازی های ویدیویی نیز اشخاص سرشناسی ظهور کرده و خودی نشان داده اند.هر یک... ادامه مطلب

پیش نمایش Deus Ex: Mankind Divided؛ آدام جنسن، دو سال بعد

Deus Ex: Mankind Divided (دئوس اکس: منکایند دیوایدد) بیانگر دنیایی مدرنیته است که رویارویی دو جهان متفاوت را به تصویر می کشد. یک لحظه فکر کنید جهان به جایی برسد که در آن نقص عضو شهروندان را با قطعات رباتیک ترمیم کنند. به ناگهان همین انسان های بی گناه، جامعه ای جدا از انسان های عادی شمرده... ادامه مطلب

نظرات ۰

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x