ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ریه های آزمایشگاهی
علمی

محققان ریه های آزمایشگاهی را با موفقیت به خوک پیوند زدند

پیوند اندام های تولید شده در آزمایشگاه روشی نسبتا جدید در علم پزشکی است که هنوز روی انسان آزمایش نشده اما پیاده سازی آن مشکلاتی نظیر کمبود اندام های پیوندی را حل می کند. اخیرا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰

پیوند اندام های تولید شده در آزمایشگاه روشی نسبتا جدید در علم پزشکی است که هنوز روی انسان آزمایش نشده اما پیاده سازی آن مشکلاتی نظیر کمبود اندام های پیوندی را حل می کند.

اخیرا محققان «دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس» با موفقیت ریه های بیومهندسی شده آزمایشگاهی را به خوک های بالغ پیوند زده اند. نتایج این عمل موفقیت آمیز بوده و جانوران آزمایش شده هیچگونه عوارض پزشکی غیر منتظره را از خود نشان نداده اند.

اگرچه هنوز ریه های آزمایشگاهی کارایی خود در اکسیژن رسانی به خوک ها را به صورت کامل اثبات نکرده اند اما شبکه های مستحکمی از رگ های خونی لازم را گسترش داده اند. همانطور که احتمالا حدس زده اید چالش اصلی تولید سازه ای کامل بوده که بدن خوک آن را پس نزند.ریه های آزمایشگاهیتیم تحقیقاتی این آزمایش را از طریق ایجاد داربست ریه از اندام های حیوانات دیگر صورت داده اند که طی آن با استفاده از شکر و مواد شوینده تماما سلول ها و خون پاکسازی شده و تنها پروتئین ها باقی مانده اند. در مرحله بعد داربست در محفظه ای از مواد مغذی غوطه ور شده و سلول های بافتی خوک طی پروتکلی دقیق به محفظه اضافه شده اند. پرورش این اندام پیش از مرحله نهایی پیوند ۳۰ روز به طول انجامیده است.

محققان تاکید کرده اند پیش از آزمایش این روش روی انسان باید مواردی نظیر کارایی و عملکرد اندام آزمایشگاهی در بلند مدت به اثبات برسد. در پروژه فعلی رشد و عملکرد ریه طی دو ماه مورد بررسی قرار گرفته که تنها برای شناسایی عوارض کوتاه مدت کفایت می کند.

با این حال متخصصان عقیده دارند که بین ۵ تا ۱۰ سال آینده می توان این روش را روی انسان هم پیاده سازی کرد که نه تنها به چالش هایی نظیر کمبود اعضای پیوندی پایان می دهد بلکه نرخ موفقیت پس از پیوند را به عنوان عنصری اساسی در نجات جان بیمار نیز افزایش خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • rad
    rad | ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

    حقایق گوشت ، لبنیات و تخم مرغ : https://www.aparat.com/v/o6Xdy

مطالب پیشنهادی