ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توقف شماره گذاری 42 مدل موتورسیکلت
خودرو

کاهش تیراژ صنعت موتورسیکلت به 10 درصد ظرفیت؛ همزمان با اجباری شدن استانداردهای تازه

روزشمار سازمان استاندارد برای توقف شماره گذاری 42 مدل موتورسیکلت به روزهای پایانی نزدیک می‌شود. با این حال دبیر انجمن موتورسیکلت سازان کشور احتمال می‌دهد که تعدادی از این موتورسازان بتوانند گواهی استاندارد را کسب ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۵

روزشمار سازمان استاندارد برای توقف شماره گذاری 42 مدل موتورسیکلت به روزهای پایانی نزدیک می‌شود. با این حال دبیر انجمن موتورسیکلت سازان کشور احتمال می‌دهد که تعدادی از این موتورسازان بتوانند گواهی استاندارد را کسب کرده و به شماره گذاری محصولات خود ادامه دهند.

دی ماه گذشته بود که سازمان استاندارد 8 آزمون دیگر را به 17 موردقبلی اضافه و کار را برای موتورسازان دشوارتر کرد. قرار بود از ابتدای امسال هر موتورسازی که نتواند استانداردهای 25 گانه سازمان استاندارد را رعایت کند، شماره گذاری محصولاتش متوقف شود؛ اما سازمان استاندارد این مدت را سه ماه دیگر تمدید کرد و حالا موتورسازان آخرین روزهای فرصت‌ استانداردسازی‌ محصولات‌شان را سپری می‌کنند.

در همین حین سازمان استاندارد اعلام کرد تعداد 42 مدل موتورسیکلت از 16 واحد تولیدی در سراسر کشور به علت عدم رعایت 25 استاندارد درنظر گرفته شده و عدم وجود تائیدیه‌های استانداردهای از ابتدای تیرماه سال جاری از فهرست مدل‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد حذف و شماره‌گذاری آنها متوقف خواهد شد.

توقف شماره گذاری 42 مدل موتورسیکلت

با این حال هنوز این تردید در میان مصرف کنندگان و مردم وجود دارد که آیا 42 مدل گفته شده از دایره شماره گذاری خارج خواهد شد یا موتورسازان دست به کار می‌شوند تا جایگاه خود را در بازار موتور سیکلت حفظ کنند؟

بهمن ضیاءمقدم» دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران در گفتگو با دیجیاتو به چگونگی و روند انجام آزمون‌های استاندارد و صدور تائیدیه و مجوز شماره گذاری اشاره کرد و گفت:

«استانداردهای اجباری برای موتور سیکلت‌ها 17 تست بود که در صورت گذراندن آنها، گواهی تائید نوع اول به موتورسیکلت‌ها داده می‌شد و هم اکنون این 17استاندارد به 25 مورد افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان موتورسیکلت باید 8 آزمون دیگر را بگذرانند تا گواهی استاندارد و مجوز شماره گذاری آنها صادر شود. در این میان تعدادی از شرکت‌ها، به دلیل مشکلاتی که داشتند محصولات خود را در زمان مقرر برای آزمون‌گیری ارسال نکردند و برخی هم مراحل اداری روند را طی می‌کنند. منتها چنانچه تا پایان ماه جاری موفق به اخذ تاییدیه نشوند از لیست جدید سازمان خارج و امکان شماره گذاری محصولات خود را نخواهند داشت.»

در حال حاضر حدود 240 تا 250 برند موتورسیکلت توسط سازندگان تولید می‌شود که بیشتر آنها آزمون‌ها را گذرانده‌اند و مدارک آنها در کمیته علائم استاندار استان‌های مربوطه در حال بررسی و مراحل تایید را سپری می‌کنند. درصورت تائید، مدارک به دفتر نظارت بر اجرای استاندارد کرج ارسال می‌شود و پس از انجام مراحل اداری، گواهی تائید نوع یا تمدید مجوز صادر می‌شود. پس از آن گواهی وزارت صنعت و در مرحله آخر به پلیس راهور ارسال می‌شود تا مجوز شماره گذاری صادر شود.

توقف شماره گذاری 42 مدل موتورسیکلت

آلودگی هوا و آلودگی صوتی موتورسیکلت‌ها، دو موردی هستند که شهروندان همیشه به آنها اعتراض دارند. به گفته ضیاءمقدم در آزمون‌های استاندارد، دو آزمون مربوط به آلایندگی و سطح صدا وجود دارد که سازمان محیط زیست بسیار سخت‌گیرانه بر آنها نظارت دارد و اگر موتورسیکلتی نتواند استانداردهای آلایندگی را قبول شود به آنها مجوز شماره گذاری داده نمی‌شود. ضمن آنکه تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از 2 سال قبل ممنوع و موتورسیکلت‌های انژکتوری جایگزین آن شدند:

«یکی از مشکلات آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری عدم پایداری سیستم سوخت و امکان دستکاری راکب اینگونه موتورسیکلت‌ها بوده و با حذف و ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال گذشته و تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری‌ این امکان برای راکبان وجود ندارد و آنها نمی‌تواند تغییراتی بر آن اعمال کند. بنابراین میزان آلایندگی موتورسیکلت‌های انژکتوری کاهش یافته است. ضمن آنکه اجرای معاینه فنی و نظارت جدی مسئولین ذیربط در این امر نقش مفیدی در کاهش آلودگی خواهد داشت اما تاکنون این موضوع جدی گرفته نشده است. با این حال انجمن صنعت موتورسیکلت همچون گذشته آماده هرگونه همکاری در این زمینه را داشته و دارد.»

توقف شماره گذاری 42 مدل موتورسیکلت

این موارد در حالی مطرح می شود که به گفته حبیب الله محمودیان، نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور، تیراژ تولید موتورسیکلت در کشور از بیش از یک میلیون دستگاه به حدود 160 هزار دستگاه کاهش یافته و موتورسازان حالا با کمبود شدید قطعات یدکی و مسائل اقتصادی دست به گریبانند. به گفته محمودیان در شرایط فعلی اجرای سخت گیرانه تر قوانین و استانداردهای تازه، دستاوردی جز سخت تر شدن فضای تولید در کشور نخواهد داشت و به بیکاری گسترده فعالین این صنف منجر می شود.

مسلما چنین روندی به کاهش موجودی موتورسیکلت های موجود در بازار و افزایش قیمت این وسیله نقلیه قشر ضعیف جامعه منجر خواهد شد که می تواند تبعات اجتماعی سنگینی را نیز به دنبال داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

    علی ی ی ی ی برکت الله !

  • علی قنبری
    علی قنبری | ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

    یواش یواش داره صدای همه چیز بالا میاد ، خدایا چه مصیبتی گریمان گیر ما شد به خاطر یه مشت مسئول بی کفایت نظام

مطالب پیشنهادی