ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تحقق دولت الکترونیک
تکنولوژی

مجلس پیگیر تحقق دولت الکترونیک شد

رئیس کمیته ارتباطات مجلس از پیگیری جدی مجلس برای اتصال همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) برای تحقق واقعی پروژه دولت الکترونیک در کشور خبر داد. این درحالی‌ست که طرح ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

رئیس کمیته ارتباطات مجلس از پیگیری جدی مجلس برای اتصال همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) برای تحقق واقعی پروژه دولت الکترونیک در کشور خبر داد. این درحالی‌ست که طرح دولت الکترونیک حدودا از 17 سال قبل آغاز شده و هم اکنون ضمن فراهم بودن زیرساخت‌های طرح، دستگاه‌های دولتی تمایلی به اجرای آن نشان نمی‌دهند.

«رمضانعلی سبحانی فر» رئیس کمیته ارتباطات مجلس، با اشاره به آخرین وضعیت تحقق پروژه دولت الکترونیک در کشور و بررسی‌های صورت گرفته از سوی مجلس درباره عملکرد دولت، اظهار کرد:

«مطابق با جلسه‌ای که هفته گذشته درخصوص عملکرد دولت در اجرای پروژه دولت الکترونیک داشتیم، ابعاد مختلف اجرای این پروژه مورد بررسی قرار گرفت و گزارش‌ها نشان داد که بستر مناسبی برای دولت الکترونیک فراهم شده است.زیرساخت‌های دولت الکترونیک توسط وزارت ارتباطات فراهم شده اما همچنان بحث اتصال دستگاه‌ها به این شبکه موضوع مورد چالش است.»

وی با بیان اینکه تکمیل شناسه خدمات دستگاه‌های اجرایی و مشاغل مرتبط از جمله مواردی است که برای تحقق شبکه دولت الکترونیک باید تکمیل شود، به مهر گفت: «موضوع اتصال دستگاه‌های دولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات از جمله مهمترین چالش‌هایی است که دولت الکترونیک را به تعویق انداخته است. ما در مجلس از دستگاه‌های اجرایی و دولتی به جد خواهیم خواست که به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل شوند و در این زمینه نظارت و پیگیری خود را ادامه می دهیم.»

تحقق دولت الکترونیک

اسناد مرتبط با تحقق دولت الکترونیک در ایران یا طرح توسعه کاربردی فناوری اطلاعات - تکفا- سابقه ای حدود 17 سال دارد که طبق آن دولت مکلف به ارائه خدمات غیرحضوری به مردم در راستای بهبود کیفیت، کاهش هزینه‌ها و گردش سریع اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی شد. اما این طرح هر بار با مشکلات متفاوتی روبرو شد. برای نمونه در سال 84 این طرح به کلی متوقف شد اما در سال‌های بعد مجددا در دستور کار دولت قرار گرفت.

در ماه‌های اخیر نیز عدم همراهی برخی از دستگاه‌های دولتی برای یکپارچه شدن و تحقق دولت الکترونیک مورد انتقاد وزیر ارتباطات قرار گرفت. «محمدجواد آذری جهرمی» چندی پیش در توئیتر خود نوشته بود:

«فسادها و رانت‌های کشور با راه اندازی دولت الکترونیکی قابل شفاف سازی است. طرح رجیستری بخش کوچکی از دولت الکترونیکی بود. اکنون اکثر زیرساخت‌های دولت الکترونیکی آماده است. چرا دستگاه‌هایی که باید در برخورد با فساد پیش قدم باشند، در اتصال عملی به دولت الکترونیک همکاری نمی‌کنند؟»

زیرساختی که «علیرضا فرزین» کارشناس معاونت دولت الکترونیکی، به دیجیاتو گفته بود که در سازمان فناوری اطلاعات ایران، مدت‌هاست بسترش فراهم شده ولی برخی سازمان‌های دولتی کماکان میلی به ورود به آن ندارند.

حالا باید دید ورود مجلس به این طرح تا چه اندازه می‌تواند بر دستگاه‌های دولتی تاثیر گذار باشد و موجب تسهیل سازی در زندگی شهروندی و شفاف سازی در سیستم سیاسی ـ اقتصادی کشور شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی