ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پلاستیک در مجاورت نور خورشید گاز گلخانه ای متصاعد می کند

به تازگی محققان پژوهشی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد پلاستیک نه تنها آب و خاک زمین را کثیف می‌کند بلکه با انتشار گازهای گلخانه ای از خود در آلودگی هوا نیز نقشی اساسی دارد. پژوهشگران ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

به تازگی محققان پژوهشی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد پلاستیک نه تنها آب و خاک زمین را کثیف می‌کند بلکه با انتشار گازهای گلخانه ای از خود در آلودگی هوا نیز نقشی اساسی دارد.

پژوهشگران دانشگاه هاوایی با بررسی اثر پلاستیک بر محیط زیست موفق شدند جزئیات جدیدی در این مورد کشف کنند. به باور آنها این ماده علاوه بر اثرات بسیار مخرب خود، در صورتی که مدتی طولانی تحت تابش اشعه خورشید قرار بگیرد، گازهای گلخانه‌ ای متان و اتیلن از خود منتشر می‌کند.

همانطور که می‌دانید گازهای گلخانه ای اثرات منفی زیادی از خود بر جای می‌گذارند. برای مثال متان حرارت جذب می‌کند و محیط زیست را گرمتر از قبل می‌سازد. این گازها هم منشا طبیعی دارند و هم توسط صنایع نفت و گاز تولید می‌شوند. حال تحقیق جدید نشان می‌دهد که این گازها منشا تولید دیگری دارند و قرار گرفتن پلاستیک در برابر آفتاب به میزان گازهای گلخانه‌ ای در جهان اضافه می‌کند.

البته پیش از این هم ثابت شده بود که تجزیه پلاستیک، مواد شیمیایی زیادی ایجاد می‌کند که می‌توانند به اکوسیستم و موجودات زنده آسیب برسانند. حال محققان نحوه واکنش انواع پلاستیک مقابل نور خورشید را بررسی کردند و متوجه شدند پلی کربنات، اکریلیک، پلی پروپیلن و پلی اتیلن که مقادیر زیادی از آنها در پارچه‌ها، مصالح ساختمانی و ذخیره سازی مواد غذایی استفاده می‌شود، در برابر آفتاب واکنش یکسانی از خود نشان می‌دهند.

با این وجود پلی اتیلن مضرترین پلاستیک روی زمین محسوب می‌شود چرا که بیشترین میزان انتشار گازهای‌ گلخانه‌ ای را به خود اختصاص داده است.

دانشمندان متوجه شده اند که نرخ انتشار گازهای گلخانه‌ ای از پلاستیک به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. بدین ترتیب ۸.۳ میلیارد تن پلاستیک انباشته شده در اقیانوس می‌توانند تاثیر شگرفی بر میزان کلی این گاز‌های زمین بگذارند.

پژوهشگران در تحقیقات بعدی خود سعی دارند مقدار دقیق انتشار گاز گلخانه‌ ای پلاستیک را به درستی محاسبه کنند. این مسئله موجب خواهد شد که رقم دقیقی برای این پدیده محاسبه گردد تا ساکنین زمین با مشاهده آن تلاش کنند این کره‌ی خاکی را تیمار نموده و دیگر از پلاستیک استفاده نکنند.

تماشا کنید: به بهانه روز جهانی اقیانوس‌ ها، مروری بر تلخ ترین حقایق در مورد زمین

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی